IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Има ли лек за електромобилния пазар в САЩ?

Все по-голяма част от индустрията се оттегля от първоначалните си ангажименти за електрификация, притисната от новите регулации и хладната потребителска реакция

13:27 | 21.10.25 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

През 2017 г. главният изпълнителен директор на General Motors Мари Бара се ангажира да електрифицира продуктовата гама на американския автомобилен производител до 2030 г.

„Край на бензина. Край на дизела. Край на въглеродните емисии“,  подчерта Бара.

Следвайки примера, Ford Motor Co. обяви през 2018 г., че планира почти да утрои инвестициите си в електрически и хибридни превозни средства до 2022 г., с планове за 40 нови модела, пише Oilprice.

Но поредица от предизвикателства – опасения за разходите, бавно приемане сред потребителите и обрата в подкрепата на Вашингтон – оставиха американската автомобилна индустрия без яснота относно бъдещето на електромобилите.

„Развитието на задвижването е в застой“, коментира Дейвид Уистън, старши анализатор в консултантската фирма Morningstar.

Видяхме доказателства за забавянето миналата седмица, когато General Motors заяви, че ще понесе загуба от 1,6 млрд. долара заради забавянето и свиването на работата по електрификацията на портфолиото, позовавайки се на по-слабото очакваното търсене поради последните промени в политиката на САЩ.

На 30 септември федералният данъчен стимул за електрически превозни средства изтече, като част от по-широк стремеж на Белия дом срещу електрическите превозни средства. Помощта беше започната през 2008 г. и беше разширена по време на администрацията на президента Джо Байдън. Тя беше ключов двигател на продажбите на електрически превозни средства в САЩ последните години.

В Квебек планираното разширение на съоръжение за батерии беше отложено. Първата фаза на проекта, наречена Ultium CAM, партньорство между General Motors и южнокорейския производител на стомана POSCO, е в процес на изграждане, като съоръжението на стойност 600 млн. долара се очаква да заработи през 2026 г.

Но говорител на General Motors заяви в четвъртък, че компанията спира втората фаза на проекта. Решението е взето „в светлината на развиващата се пазарна динамика“.

В резултат на това решение, бразилският миннодобивен гигант Vale SA се отказа от плановете си за завод за никелов сулфат, който трябваше да снабдява втората фаза на проекта Ultium CAM. Vale заяви, че General Motors „няма да се нуждае от никелов сулфат в Квебек в този момент“.

Междувременно продажбите на електрически превозни средства в САЩ скочиха с рекордните 40% през третото тримесечие, водени от стремежа на потребителите да се снабдят с такива коли преди изтичането на федералния данъчен стимул от 7500 долара.

Краят на субсидиите заплашва да удари рентабилността на електромобилната индустрия, докато Ford, General Motors и Stellantis така или иначе губят пари от електрическите си модели.

BloombergNEF изчислява, че при сегашните политики до 2030 г. биха могли да бъдат продадени 14 млн. електромобила по-малко от първоначалните оценки.

„Търсенето расте по-бавно от очакваното и това вероятно ще продължи, предвид премахването на потребителските стимули и регулаторните промени“, посочва Джеймс Кейн, финансов директор в General Motors.

Той отбелязва, че дори преди законодателството на Тръмп, което прекрати субсидиите за електрическите превозни средства, са били налице признаци на отлив сред потребителите относно електромобилите.

Проучване, публикувано през август 2024 г. от Edmunds Automotive Information Group, подчертава опасенията относно намирането на зарядни станции и времето за зареждане, наличността и надеждността като основни причини, поради които потребителите отказват да закупят електрически превозни средства.

Главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли заяви по-рано този месец, че продажбите на електрически превозни средства може да паднат с около 50% след изтичането на данъчните облекчения.

Целият автомобилен пазар в САЩ е разтърсван от проблеми с достъпността. Средната цена на нов автомобил надхвърли 50 хил. долара за първи път миналия месец. Според данни на Kelley Blue Book, средната цена на електрическите превозни средства в момента е с около 7000 долара по-висока.

RBC Capital Markets смята, че забавянето на пазара на електромобили в САЩ се дължи главно на голямата разлика в цените между новите и употребяваните електромобили.

Цената на употребяваните електрически превозни средства сега е около 30 хил. долара, което подчертава ценовия паритет с употребяваните автомобили с двигател с вътрешно горене.

RBC понижи наполовина прогнозата си за 2030 г. за дела на електрическите превозни средства в САЩ от 35% на 17%, заявявайки, че основното ограничение е липсата на добре развита зарядна инфраструктура.

Проучване на консултантската фирма EY от септември показва, че достигането на 50% дял на електромобилите в САЩ няма да се случи до 2039 г. То установява, че премахването на стимулите за купувачите, съчетано с регулаторната несигурност, се очаква да забави приемането на това задвижване в страната, докато технологията напредва на други световни пазари.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:27 | 21.10.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

4
rate up comment 12 rate down comment 2
RobinRedRideHOOD
преди 1 месец
Не само тази индустрия. Никоя индустрия не може да вирее в толкова бързо променяща се среда. С ежемесечно променяните мита и тарифи и след проблемите по вноса на редки материали ... почти всички индустрии са в огромен риск... ако не можеш да сметнеш дори себестойността на продукта си как можеш да си конкурентен? ... :) с държавни поръчки :) вероятно
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 14 rate down comment 2
evlogi
преди 1 месец
Пък хладната потребителска реакция не е учудваща, предвид на това, че с изключение на няколко района, Щатите са рядко населена страна , потребителите са свикнали да изминават големи разстояния и имат и навика често да влачат каравани и лодки из отпуските си, така че този тип автомобили просто не покриват специфичните изисквания на средния американец, и докато това не се промени , този пазар там ще си остане слаб и нишов..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 13 rate down comment 2
evlogi
преди 1 месец
"...Краят на субсидиите заплашва да удари рентабилността на електромобилната индустрия..."Бе то в момента в света има мисля че само две фирми,които имат печалба от продажбата на електромобили, BYD и Тесла, и то за вторите това вече може и да не е вярно, за ква рентабилност ми говорите...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 15 rate down comment 3
0pk
преди 1 месец
Федералния данъчен стимул e 7500 долара, а средната цена на електрическите превозни средства в момента е с около 7000 долара по-висока. Пак някой обра държавната пара и стигнахме до развитие в застой. Важното е на зелките да им се подава инфо, как продажбите къртят мивки и тавани, за да са щастливи. :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още