IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Автомобилното сърце на САЩ преоткри любовта към двигателя с вътрешно горене

Регулаторните промени отвориха вратата за Ford, General Motors и Stellantis да продават работещи с петролни горива пикапи и SUV-ове

21:30 | 06.08.25 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Войната на администрацията на президента на САЩ Доналд Тръмп срещу електрическите превозни средства ще позволи на американската автомобилна индустрия да продължи да продава големи превозни средства, задвижвани с бензин, в обозримо бъдеще. Детройт е във възторг от това, пише Wall Street Journal.

Американските автомобилни производители късат наръчниците, които създадоха, когато електрическите превозни средства се радваха на засилено търсене, а федералните регулации са принуждаваха същите тези компании да наливат ресурси в разработването на по-чисти и по-икономични двигатели.

„Това е възможност за милиарди долари през следващите няколко години“, заяви главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли пред анализатори. „Ford вече променя гамата си“, като съкращава плановете си за електрически автомобили и се стреми да увеличи търсенето на големите SUV-ове и търговски превозни средства.

След като дългоочакваният бум на електромобилите в САЩ се изпари, Тръмп и Конгресът се заеха с премахването на щатските и федералните разпоредби, за които твърдят, че са предназначени да наложат превозни средства, задвижвани с батерии, на американските потребители.

Резултатът – отнемане на възможността на Калифорния да определя свои собствени стандарти за емисии, цел за премахване на правилата за парникови газове, нулиране на скъпоструващите глоби за икономия на гориво – накара производителите на автомобили от Детройт открито да рекламират удължения живот на двигателите с вътрешно горене.

Бързо променящата се перспектива в САЩ илюстрира как ръководителите на автомобилни компании се адаптират в движение към новия регулаторен пейзаж, отключен от Тръмп.

„Това е много, много бърза скорост за автомобилната индустрия“, коментира Тайсън Джомини, вицепрезидент на отдела за данни и анализи в JD Power.

Автомобилните производители отказаха да обсъждат повече плановете си. Всеки от тях заяви, че ще продължи да инвестира в електрически превозни средства и други технологии, макар и на нива, които според всеки от тях са по-тясно съобразени с настоящото потребителско търсене. Ford например планира да представи нова стратегия за електрически превозни средства следващата седмица и се противопостави на някои от най-драстичните регулаторни промени.

Корекциите в политиката ще помогнат за компенсиране на митата върху вноса на автомобили на Тръмп, които ще струват на компаниите милиарди долари тази година, и ще им позволят да преразгледат гамата си от превозни средства, които доскоро бяха предопределени да бъдат заменени от електрически коли. Индустрията също така ще спести средства от закупуването на регулаторни кредити, предназначени да компенсират потенциални глоби за икономия на гориво и емисии.

От 2022 г. Ford, GM и Stellantis са се споразумели да похарчат близо 10 млрд. долара за регулаторни кредити и глоби за нарушаване на правилата за икономия на гориво.

GM, която доскоро заявяваше, че се надява да се откаже от двигателите с вътрешно горене до 2035 г., сега възхвалява пред инвеститорите ползите от запазването им.

При неотдавнашен разговор с анализатори, Stellantis посочи специфичните за автомобилната индустрия разпоредби на законодателството на Тръмп като възможност да се предложи по-добра комбинация от бензинови и електрически автомобили на дилърите.

„Това ще означава за нас допълнителна печалба“, изтъква главният изпълнителен директор Антонио Филоса.

Автомобилният производител разполага с нови платформи, които позволяват разработването на разнообразни автомобили с бензинов двигател, хибридни и изцяло електрически превозни средства, а стратегията му за предлагане на тези опции остава същата, тъй като компанията оценява последните промени в политиката си, заяви говорител.

Една потенциална загадка за Детройт е, че някои от най-търсените автомобили с бензинов двигател – малки, достъпни кросоувъри като Chevrolet Trax – не са най-големите им източници на доходи.

Конкуренцията в сегмента на големите SUV-ове и пикапи с по-висок марж вече е ожесточена, коментира Сам Фиорани, анализатор в AutoForecast Solutions.

Но с по-високите мита и облекчените стандарти за емисиите, Фиорани очаква, че подновеният фокус върху автомобилите с бензинов двигател ще накара производителите да увеличат цените на тези по-големи модели.

„Те ще губят по-малко пари от електрическите превозни средства в бъдеще и ще печелят повече пари от традиционните превозни средства с двигател с вътрешно горене“, изтъква той.

Мат Бауърс, собственик на дузина шоуруми в Ню Орлиънс и околните райони, казва, че двигателят с вътрешно горене е силно търсен днес. Хората, които жадуват за горивна ефективност, са привлечени от по-малки SUV-ове, а не от електрически превозни средства. Регулаторните промени, според него, позволяват на компаниите „да произвеждат това, което хората искат, което вероятно е доста добра идея“.

В очакване на регулаторната промяна, автомобилните компании от Детройт започнаха да подготвят обекти в САЩ и Канада за производство на повече автомобили и пикапи с бензинов двигател, особено с отлива на интерес при електромобилите.

Ford отмени плановете си да произвежда триредов електромобил в Канада в съоръжение, което сега ще сглобява тежкотоварни пикапи.

GM се отказа от плановете си да произвежда двигатели за електрически превозни средства в завод в Ню Йорк, за да изгражда повече V-образни осемцилиндрови двигатели.

Доскоро главният изпълнителен директор на GM Мари Бара говореше за визията на компанията да премине изцяло към електрически превозни средства до 2035 г. Концернът продължава да пуска на пазара нови модели електромобили, като Бара посочи, че вярва, че един ден те ще се превърнат в преобладаващ избор за американските потребители.

Но сега тя рекламира автомобилите, задвижвани с бензин, отразявайки забележителната скорост на продължаващата промяна в индустрия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:38 | 06.08.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още