IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Продажбите на електромобили в Европа преминаха историческа граница

Пазарният дял на китайските автомобилни марки расте почти двойно в региона през първото полугодие, водени от моделната гама на BYD

21:51 | 23.07.25 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Пазарът на нови автомобили в Европа претърпя спад през юни, като месечните регистрации се свиха с 4,4% на годишна база до 1 250 868 броя. Данните на JATO Dynamics, които се отнасят до 28 национални пазара, показват, че спадът в регистрациите е най-силно изразен в Италия (-17%), Белгия (-16%) и Германия (-14%).

Негативните резултати за юни са факт след месеци на нестабилност на европейския пазар, като регистрираните от началото на годината достигат общо 6 844 426 превозни средства – което е намаление с 0,3% на годишна база.

„Високите цени, геополитическото и икономическо напрежение с търговските партньори на Европа и пазарната реалност след пандемията са причина за спада“, коментира Фелипе Муньос, глобален анализатор в JATO Dynamics. „Западна Европа е загубила еквивалента на повече от 2,5 млн. автомобила като годишни продажби от 2019 г. насам“, добавя той.

Всъщност данните показват, че в сравнение с нивата преди пандемията, наблюдавани през първата половина на 2019 г., пазарът е загубил 1,56 млн. превозни средства през първата половина на 2025 г.

Китайските марки са във възход

Докато пазарът на нови автомобили в Европа се свива, конкуренцията се засилва – до голяма степен в ущърб на европейските, японските, южнокорейските и американските автомобилни производители. За разлика от тях пазарният дял на китайските автомобилни марки нараства почти двойно през първата половина на 2025 г. в сравнение със същия период на 2024 г., достигайки нов рекорд от 5,1%.

Обемът на продажби на китайските концерни се е увеличил с 91%. Взети заедно, китайските марки засенчват Mercedes по продажби през юни.

Пет автомобилни компании са движещата сила на този бърз растеж: BYD, Jaecoo, Omoda, Leapmotor и Xpeng.

BYD, която е особено агресивна в ценовата си стратегия, регистрира 70 500 продажби през първата половина на годината – увеличение от 311% на годишна база. Само през юни BYD е продала 15 565 коли, изпреварвайки Suzuki, Mini и Jeep.

Моделът на BYD Seal U беше, наред с Volkswagen Tiguan, най-продаваният плъгин хибрид в Европа през юни, като се нарежда на трето място през първата половина на годината.

Jaecoo и Omoda, марки от групата на Chery, също постигнаха значителен напредък, въпреки че това не се дължи на тяхната електрическа гама. Плъгин хибридните SUV-ове представляват 29% от общите им месечни регистрации през юни, докато традиционните модели с двигател с вътрешно горене съставляват почти две трети (63%) от общия брой.

Leapmotor регистрира над 8300 продажби през юни – до голяма степен благодарение на популярността на градския автомобил T03 и SUV-а C10.

Междувременно Xpeng се утвърди като най-успешната китайска премиум марка в Европа от началото на годината, продавайки 8338 превозни средства през първото полугодие. Ръстът ѝ се дължи на силното търсене на SUV G6, който представлява 5615 от тези регистрации.

Най-продаваните електромобили в Европа. Източник: JATO Най-продаваните електромобили в Европа. Източник: JATO

Основните играчи губят пазарен дял

Докато китайските автомобилни марки продължават забележителния си възход, някои от най-големите играчи в индустрията отстъпиха. Stellantis претърпя сериозен спад през първите шест месеца на годината, като пазарният ѝ дял се сви от 16,7% преди година на 15,3%. Всъщност групата регистрира най-ниския си обем на регистрации за първото полугодие в Европа от създаването си през 2021 г.

От десетте марки на Stellantis, предлагани в Европа, само три регистрират ръст през полугодието: Alfa Romeo (+33%), Peugeot (+6%) и Jeep (+2%).

Като цяло, Stellantis бележи спад в обемите си съответно с 8,6% през полугодието и 11,7% през юни, като Fiat, Lancia, DS, Maserati и Abarth отчитат сериозен отлив на търсенето.

Citroen и Opel/Vauxhall също отчитат двуцифрен спад в регистрациите.

„Проблемите на Stellantis са резултат от два фактора: неуспеха на много от марките ѝ да въведат нови модели и нарастващия ѝ фокус върху електрическите автомобили – които обикновено са по-скъпи от моделите с двигател с вътрешно горене“, подчертава Муньос.

Tesla отбеляза сериозен спад в пазарния си дял през първата половина на годината – от 2,4% преди година до 1,6 на сто. В този период SAIC Motor, собственик на MG, надмина Tesla по продажби за първи път в историята. Китайският производител на автомобили увеличи обемите си с 22% до 162 153 продажби, в сравнение със 33% спад при Tesla до 109 264 коли.

„Обновеният Tesla Model Y досега не успя да осигури очаквания тласък на продажбите за марката“, изтъква Муньос. „В същото време конкуренцията в лицето на BYD и Volkswagen Group затруднява Tesla да запази лидерската си позиция“.

Tesla се нарежда на четвърто място в класацията за продажби на електрическите превозни средства за първото полугодие, изпреварена от Volkswagen Group (с 28% дял), Stellantis (11%) и BMW Group (10,3%).

Най-продаваните марки електромобили в Европа. Източник: JATO Най-продаваните марки електромобили в Европа. Източник: JATO

Напълно електрическите коли преминават границата от 1 млн. продажби за първи път

Сегментът на електрическите автомобили, задвижвани с батерии (BEV) представлява лъч светлина за европейския пазар, като регистрациите преминаха границата от 1 млн. коли за първи път в историята през първата половина на годината. Общо са регистрирани 1 193 397 броя, което е с 25% повече спрямо същия период преди година. Въпреки положителната траектория обаче, растежът се забавя през юни, като регистрациите растат с 15% до 240 247 броя.

През първата половина на 2025 г. BEV представляват 17,4% от пазара на нови автомобили в Европа – увеличение с 3,6 процентни пункта в сравнение със същия период на миналата година. Дания е водеща по ръст на пазарния дял на това задвижване между първата половина на 2024 г. и първата половина на 2025 г. с 19%, следвана от Норвегия (9,2), Белгия (8,0), Финландия (7,2) и Австрия (5,6).

BEV вече доминират по пазарен дял в Норвегия, Дания, Нидерландия, Швеция и Финландия.

По отношение на моделите Tesla Model Y отново е най-продаваният електромобил в Европа както през юни, така и през първата половина на 2025 г.

Най-популярните автомобилни производители в Европа. Графика: JATO Най-популярните автомобилни производители в Европа. Графика: JATO

Renault оглавява класацията при моделите

Renault Group оглави класацията за най-продаваните модели както през юни, така и през първата половина на 2025 г. През юни са регистрирани над 27 200 броя от Renault Clio – с над 3000 повече от Tesla Model Y, която се класира на второ място с над 23 800 коли през месеца. През първите шест месеца на годината Renault Clio е засенчен само от Dacia Sandero, друг модел от портфолиото на Renault Group.

Сред най-новите модели Renault Symbioz е водещ по продажби с 41 730 броя. Jaecoo 7 е регистрирал 37 700 продажби, следван от Kia EV3 с над 35 000 броя. След това се нареждат Renault 5 с 34 202 продажби, Skoda Elroq с 34 105 регистрации, Cupa Terramar с 29 135 броя и Audi Q6 с 25 758 продажби.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:47 | 23.07.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още