IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Китайските марки продават повече коли от всякога в Европа, но не и изцяло електрически

Европейските потребители се пренасочват към хибридни, плъгин хибридни и изцяло конвенционални модели на фона на по-високите разходи при вносните електромобили

19:25 | 09.05.25 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Китайските електрически превозни средства губят инерция в Европа, но въпреки това автомобилните производители от Китай продават повече автомобили от всякога в региона, като отчитат ръст на доставките на хибриди и модели, задвижвани изцяло с двигатели с вътрешно горене, пише Bloomberg.

Броят на регистрираните автомобили на китайски марки в Европа достигна рекордни нива през първите три месеца на годината, надхвърляйки 150 000 превозни средства, показват данни на Dataforce.

Месечните продажби на тези компании достигна исторически връх през март.

Електромобилите представляват едва 30% от регистрациите на китайските компании през първото тримесечие, като това е най-малкият дял за задвижването от началото на 2020 г.

Доскоро китайските автомобилни производители даваха приоритет на продажбата на електрически превозни средства в Европа, подтикнати от амбициозните цели на региона за намаляване на въглеродните емисии и желанието му да бъде лидер в сегмента в рамките на световната индустрия. Това се промени, когато Европейският съюз (ЕС) наложи по-високи мита върху произведените в Китай електрически превозни средства през октомври, след като установи, че щедрите субсидии от Пекин са създали несправедливо предимство за китайските марки пред неговата автомобилна индустрия.

След като продажбите на електромобили стагнираха за китайските марки през последните месеци, те се обърнаха към по-конвенционални задвижвания, за да компенсират отлива.

Сега лидерът на китайския пазар BYD Co. продава значителен брой плъгин хибриди в ЕС и Великобритания. MG, част от групата на SAIC Motor Corp., е продала почти 47 000 хибридни, плъгин хибридни и конвенционални модели в страните от ЕС през първото тримесечие, изчислява Dataforce. Това е над два пъти повече спрямо обемите от началото на 2024 г., докато продажбите на електрически превозни средства спадат наполовина.

Една от причините за преминаването към модели, използващи изкопаеми горива, са добавените такси върху вноса на електрически превозни средства, които се повишиха до 45% за SAIC.

Европейските клиенти се отказват от изцяло електрическите превозни средства в полза на хибридите, докато китайските производители трябва да се адаптират заедно с европейските конкуренти към новата реалност, коментира Бенджамин Кибис, старши автомобилен анализатор в Dataforce.

„Китайците ускориха и увеличиха усилията си за въвеждане на други видове задвижвания“, изтъква. „Митата са част от пъзела, както и по-бавното навлизане на електромобилите“ и нарастващото търсене на хибриди, добавя Кибис.

Тази тенденция се наблюдава от втората половина на миналата година, когато ЕС започна да определя по-високите мита. Добавените налози се отнасят за всички електрически превозни средства, произведени в Китай, и имат за цел да изравнят условията за европейските производители и техните доставчици.

Въпреки че тези действия попречиха на китайските марки да спечелят допълнителен пазарен дял в региона, те също така рискуват да подкопаят екологичните цели на блока. Опасенията, че допълнителните такси ще забавят приемането на електрическите автомобили, като направят оскъпят китайския внос, до голяма степен се потвърдиха.

Европейските производители, водени от Volkswagen AG и Stellantis NV, сега са изправени пред засилена конкуренция по отношение на своите моделни гами. През март китайските автомобилни производители достигнаха 5,2% от всички европейски продажби на автомобили, преминавайки границата от 5% за първи път.

Продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене и хибридни автомобили на MG в Испания се увеличиха повече от два пъти през първото тримесечие и нараснаха от минимални нива до над 5500 бройки във Франция. В Италия британската марка спортни автомобили, която е китайска собственост от средата на 2000-те години, регистрира 57% ръст в тези категории.

BYD също отчита по-голямо търсене на своите хибридни модели в Европа от началото на тази година, заяви регионалният ръководител на компанията Мария Грация Давино по време на индустриално събитие в Щутгарт, Германия.

„В близко бъдеще ще имаме два стълба“, изтъква тя. „Единият е електрически“.

BYD разширява дилърската си мрежа, строи фабрики в Унгария и Турция, за да произвежда електрически превозни средства, които няма да бъдат облагани с мита, и обмисля обособяването на трети завод в Европа. Въпреки това компанията изненада някои анализатори, като представи модели от по-висок клас и се въздържа от използване на ценовите си предимства, за да вземе предимство пред конкурентите си.

„Нямаме интерес да унищожим себе си и индустрията, като инициираме ценовата спирала, която върви надолу“, подчертава Давино.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:19 | 09.05.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още