IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Автомобилните компании бързат да отговорят на търсенето в Китай на хибриди с голям пробег

Китайските автомобилни концерни произвеждат иновативни хибриди наред с електромобилите

16:47 | 25.04.25 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Китайските автомобилни компании и чуждестранните им конкуренти пускат още по-модерни хибриди с голям пробег, за да отговорят на нарастващото търсене на най-големия автомобилен пазар в света, пише Ройтерс.

За разлика от много други големи пазари Китай възприема електромобилите и хибридите като един сектор на „превозните средства на нова енергия“, където марките се конкурират да дадат на потребителите разнообразни електрифицирани варианти с по-дълъг пробег.

На автомобилното изложение в Шанхай тази седмица, например, подразделението Zeekr на Geely показа моделът 9X плъгин хибриден джип, който може да измине 400 км само на електрическа енергия преди да се задейства бензиновият му двигател. Пробегът е почти същият като на много други напълно електрически превозни средства и е много по-голям от този на типичните плъгин хибриди в САЩ, Европа и други пазари.

Китайските автомобилни компании създадоха процъфтяващ бизнес и с т. нар. електрически превозни средства с удължен пробег (EREV), които имат малки бензинови двигатели, служещи само като генератор за удължаване на пробега на големите им батерии.

EREV автомобилите и плъгин хибридите постигнаха по-бърз растеж от чистите електромобили на китайския пазар миналата година, като тласнаха целия електрифициран сектор до около половината от всички продадени нови автомобили, по данни на Китайската асоциация на пътническите автомобили.

Продажбите на EREV са нараснали със 79% до 1,2 млн. автомобила, а тези на плъгин хибридите са се увеличили със 76% до 3,4 млн., докато продажбите на електромобили са се повишили с 23% до 6,3 млн. броя.

Напълно електрическите модели са нараснали по-бързо от двете разновидности на хибридите през първото тримесечие на тази година и продължават да водят сектора на нова енергия в Китай. Но бумът на хибридите в страната и в света кара по-традиционни автомобилни компании да добавят модели на бензин и електрическа енергия в предлагането си, след като преди това бяха съсредоточени само върху разширяването на предложенията си на електромобили.

Volkswagen планира нова платформа за автомобили за изцяло електрифицирани и EREV коли като част от усилията за спиране на забавящите се продажби в Китай, където всички чуждестранни автомобилни компании изпитват затруднения. Членът на борда на директорите на VW Ралф Брандстаетер заяви, че гъвкавостта на трансмисията е от изключително значение за усилията на германската автомобилна компания „да намери предимството си“.

Главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz Ола Калениус заяви, че хибридите „определено са тенденция в Китай“ при обръщението си към репортери на изложението в Шанхай, като прогнозира, че те ще „съществуват съвместно с електромобилите на батерии за по-дълго време“.

Преходна технология?

Някои автомобилни компании, най-вече Tesla, отрекоха хибридите като преходна технология, която само пречи на бързия преход към електромобили, необходим за забавяне на изменението на климата. Много американски и европейски екологични активисти подкрепиха този възглед.

Някои китайски производители на електромобили също са скептични, че хибридите ще се задържат трайно, особено в Китай, където правителството и индустрията изградиха голяма мрежа за зареждане на електромобили.

„Това просто няма смисъл“, казва Уилям Ли, главен изпълнителен директор на производителя на електромобили Nio.

Но много китайски автомобилни компании искат да дадат на купувачите каквото пожелаят на фона на ценовата война, която продължава да предизвиква рентабилността им. Плъгин хибридите също са начин за тях да се справят с търговските бариери на основните им пазари за експанзия в Европа, които наложиха мита върху китайските електромобили и EREV автомобили.

Подразделението Lynk & Co на Geely съобщи през февруари, че ще пусне плъгин хибридния джип 08 през юни с пробег от 200 км само на електрическа енергия, най-дългият наличен в Европа.

Феликс Кухнерт, автомобилен анализатор в консултантската компания PwC в Германия, нарече китайската индустрия „технологично не толкова догматична“ в сравнение с някои конкуренти в света, възприемайки подхода, че „ако клиентът иска по-голям пробег на електромобилите си, тогава трябва да го получи“.

Това показва относително точно позицията на китайския производител на електромобили Leapmotor, който пусна четири EREV модела, въпреки че главният изпълнителен директор на компанията Джу Дзянмин отбеляза, че обичайният пробег на електромобилите от около 500 км позволява на потребителите „да купуват електромобили без проблем“.

Компанията приема EREV автомобилите за вариант за потребителите, които искат да плащат повече за още по-голям пробег.

„Смятаме, че това е само за луксозни коли“, сегмент, където на потребителите няма да им мигне окото да платят допълнителни 20 хил. юана (2744 долара), за да успокоят безпокойството си за пробега.

Идват още хибриди

По данни на компанията за анализи JATO Dynamics автомобилните компании в Китай са пуснали 16 нови модела EREV автомобили и 7 нови плъгин хибрида през 2024 г. спрямо 32 нови напълно електрифицирани модела.

Прогнози, предоставени на Ройтерс от един от големите автомобилни производители, предвиждат EREV автомобилите и плъгин хибридите да съставляват заедно около 35% от продажбите в Китай, най-големия автомобилен пазар в света, спрямо около 45% за електромобилите.

Секторът привлече инвестиция от китайския батериен гигант CATL, който през октомври пусна първата си батерия, предназначена за хибриди с удължен пробег от 400 км. CATL съобщи, че батерията се използва от китайски марки електромобили, включително Li Auto, и ще бъде инсталирана в близо 30 модела, произведени от гиганти в индустрията, включително Geely и Chery.

Бо Ю, експерт по китайския пазар в компанията за анализи Jato Dynamics, прогнозира, че автомобилните производители в страната ще продължат да инвестират и прилагат иновации в хибридния сегмент в обозримо бъдеще.

„Ще видим още такива“, отбелязва тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:48 | 25.04.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още