Nio Inc., която се готви да пусне своите по-достъпни серии Firefly и Onvo в Европа, пренастройва стратегията си за разширяване поради предизвикателствата при разрастването на мрежата си в региона, пише Bloomberg.
Китайската електромобилна компания е готова да пусне Firefly в Европа между юни и август, посочва президентът на Nio Цин Лихон преди откриването на автомобилното изложение в Шанхай. Това представлява леко забавяне спрямо първоначалната цел за първата половина на тази година.
Nio залага, че навлизането на отвъдграничните пазари ще ѝ помогне да съживи продажбите, които изостават от целите. Но компанията е изправена пред неочаквани предизвикателства при разширяването си в Европа и преминаването към създаване на съюзи с местни партньори, за да изгради отпечатък в региона.
Това създава необходимост от промяна в стратегията.
Производителят разчиташе в голяма степен на изцяло притежавани мрежи за директни продажби.
„Подценихме времето и процеса на създаване и развитие на мрежи за продажби и обслужване в Европа“, изтъква главният изпълнителен директор Уилям Ли в Шанхай.
В Китай Nio разполага с възможността да отвори 100 магазина за своята подмарка Onvo само за един месец, но „цената за постигане на същото ниво в Европа ще бъде плашеща“, признава Ли.
Разширяването на концерна в Европа е част от плановете за пускане на достъпния електромобил Firefly на около 20 нови пазара, които включват Великобритания и страни от Югоизточна Азия, посочва Цин.
Превозните средства с десен волан вероятно ще бъдат готови през октомври, като Сингапур ще бъде една от първите страни, където колите ще бъдат налични, добавя той.
Подмарката Onvo също се очаква да се появи в продажба на редица отвъдгранични пазари тази година.
В момента Nio продава електромобили към основната си марка в пет европейски страни - Норвегия, Германия, Нидерландия, Дания и Швеция. Но компанията очаква насрещни ветрове при продажбите поради по-дългото от очакваното време, което ѝ е необходимо, за да изгради присъствие в региона, както и митата на Европейския съюз (ЕС) върху вноса на произведени в Китай електромобили и по-високите разходи за доставка.
Смяна на батерии
В в Китай Nio разширява своя губещ бизнес за смяна на батерии. До края на годината се предвижда компанията да разполага със станции във всеки окръг в 27 от общо 31 китайски провинции, общини и автономни региони.
Това включва партньорство с Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), най-големият производител на батерии в света, който заяви миналия месец, че ще инвестира до 2,5 млрд. юана (342 млн.долара) за изграждане на мрежа за смяна на батерии в Китай съвместно с Nio.
Този ход предизвика спекулации, че CATL може да търси дял в енергийното звено на Nio. Във вторник Ли отказа да коментира това предположение, изтъквайки че Nio не изключва никакви възможности по отношение на потенциалното бъдеще на това подразделение.
Ръководителите на Nio очакват да видят значителен ръст на продажбите през втората половина на тази година, повтаряйки целта за удвояване на годишните продажби до около 440 000 автомобила и достигане на рентабилност до четвъртото тримесечие.
Компанията въвежда стимули за увеличаване на продажбите, включително предложение за безплатна смяна на батерии за нови клиенти в рамките на пет години - ход, който Nio очаква да повиши търсенето, без да натоварва значително паричния ѝ поток.
Концернът записа бавен старт на годината, като достави 42 094 автомобила през първото тримесечие и отчете загуба за 2024 г. от 22,4 млрд. юана.
От години Nio не успява да постигне рентабилност, главно поради високите разходи за научноизследователска и развойна дейност и големите оперативни разходи, включително инвестициите в станции за смяна на батерии. Все пак изпълнителният директор Ли е оптимист за скорошно генериране на печалба.
„Автомобилната индустрия е дългосрочна игра“, изтъква той. „Вярвам, че накрая ще оцелеем”.