Автомобилите ще останат основният вид транспорт за много хора в цяла Европа, от Португалия до Полша и от Швеция до Гърция, въпреки че достъпът до чисти и достъпни възможности за обществен и активен транспорт се увеличава, пише Euronews.
Междувременно много европейци продължават да нямат достъп до електрически превозни средства.
Ценовата достъпност на чистия транспорт е не само ключов стълб на справедливия преход, но е и важен фактор в национален мащаб по отношение на енергийния суверенитет.
Освен това продължаващата електрификация на транспорта има своята икономическа логика. Електрическите автомобили са по-евтини за използване, тъй като електрическият двигател е по-надежден и по-ефективен от този с вътрешно горене. Освен това бензинът/дизелът са по-скъпи, когато се изчислява пробега на километър, спрямо електричеството.
Разходите за батерията обаче все още са твърде високи, което оскъпява електромобила, правейки го недостъпен за много европейци и дори очакваните спестявания от разходите за гориво не са достатъчни като стимул за повечето домакинства да преминат към електрически личен транспорт.
В резултат на това европейците, живеещи в селските райони, остават уязвими от колебанията в цените на петрола и ще бъдат допълнително засегнати от въвеждането на новата система за търговия с емисии ETS 2, която ще обхване сградите, личния транспорт и малките индустриални сектори.
Ако се приложи без отчитане на въздействието върху най-уязвимите домакинства, ETS 2 може да изостри енергийната бедност и липсата на достъп до транспорт.
По-бедните европейски домакинства ще се сблъскат с проблеми при осигуряването на достъпен електромобил, тъй като пазарът все още е в начален етап на развитие.
Имаме нужда от схема за социален лизинг
Схема за социален лизинг за електрически превозни средства, при която държавната подкрепа прави електромобилите достъпни за по-широка група потребители, е един от начините да се осигури справедлив достъп до чисти автомобили за по-малко заможните европейци, като същевременно се създават нови пазари за европейската автомобилна индустрия.
Европейската схема за социален лизинг за малки електрически автомобили е умен начин да се направят електромобилите достъпни и извън градските райони.
Френският пример Франсоа Байру показва, че без никакви предварителни разходи бенефициентите биха могли да получат зелена кола срещу месечна вноска от приблизително 150 евро. За страни като Полша тази цена ще трябва да спадне допълнително до около 25 евро на месец, което е предизвикателно.
Държавите, които въвеждат схема за социален лизинг, трябва да се съсредоточат върху малки, леки електрически автомобили, които са по-достъпни, по-енергийно ефективни и имат по-малко въздействие върху климата и околната среда.
Като гарантираме, че тези коли се произвеждат в Европа, също така ще стимулираме европейския автомобилен сектор. С верига на стойност, която разполага с 13 милиона преки и непреки работни места и принос от 1 трлн. евро към брутния вътрешен продукт (БВП) на ЕС, автомобилната индустрия е стълб на европейската икономика.
Но през последните няколко години секторът се сблъсква с две паралелни предизвикателства: засилената конкуренция от Китай и спешната нужда от електрифициране на своите продукти.
Подходящи за целта решения
Схемата за социален лизинг е съвместима със съществуващите механизми за финансиране на ЕС. В краткосрочен план тя може да бъде съфинансирана чрез Механизма за възстановяване и устойчивост.
В по-дългосрочен план Социалният климатичен фонд може също да се използва за подкрепа на такава схема, а лизингът на ниво ЕС може да бъде разрешен въз основа на поуките, извлечени от френския пазар.
Ако бъде приложена от 2025 до 2035 г., схемата може да облагодетелства до 10 млн. европейски домакинства, като същевременно помогне на европейския автомобилен сектор да повиши своята конкурентоспособност. Това също така ще стимулира европейския пазар на употребявани електрически превозни средства, като по този начин облагодетелства още повече граждани на ЕС.
Чрез обединяване на националното търсене можем да гарантираме, че 1 милион малки електрически коли ще се продават в ЕС всяка година през следващите десет години. Такъв обем ще доведе и до по-ниска цена на превозно средство, което ще направи социалния лизинг по-евтин – но само ако е координиран на ниво ЕС.