IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Лидерската позиция на BYD в Китай започва да се разклаща

Натискът на Пекин за облекчаване на ценовата война и засилването на конкуренцията хвърлят сянка върху целите на BYD за продажби през 2025 г.

20:00 | 21.07.25 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Балансирането на върха се оказва сложен процес за водещия китайски автомобилен производител BYD, като на хоризонта се задават нови предизвикателства за него, пише Bloomberg.

Месечните продажби на BYD са в застой напоследък и тъй като летните месеци традиционно са по-слаби по отношение на потребителската активност. Въпреки това не се очаква тази траектория да се промени скоро.

Ценовите отстъпки също се гледат с лошо око от Пекин, като миналата седмица властите обещаха да ограничат „ирационалната конкуренция“ в сектора на електрическите превозни средства, което отразява желанието на правителството да се справи с дефлационните ценови войни, които заплашват икономическия и индустриален растеж.

Някои от международните дейности на BYD също се оказват по-предизвикателни от очакваното, което повдига въпроса дали позицията на китайския автомобилен производител като пазарен лидер е разклатена?

Базираният в Шънджън концерн изглежда ще се размине с годишната си цел за продажби за 2025 г., което би било рядък пропуск след продължилия години бичи период. Броят на електрическите и хибридните автомобили, които BYD трябва да продава всеки месец до края на декември, за да реализира целта си, достига 560 000 броя - над нивата, които обикновено компанията постига за един месец. Максималният обем автомобили, които BYD някога е продавал за един месец, доближават 515 000, които компанията продаде през декември миналата година.

Анализаторите сега се съмняват дали BYD може да достигне 5,5 милиона продажби през 2025 г.

По-рано този месец Deutsche Bank AG заяви, че очаква компанията да продаде 5 млн. автомобила тази година, от които 1 млн. броя ще бъдат доставени извън Китай. Morgan Stanley понижи миналия месец прогнозата си до 5,3 млн. продажби, позовавайки се на по-малкия брой нови модели.

Джоан Чен от Bloomberg Intelligence казва, че BYD ще трябва да пожертва част от печалбата си и да запази големите си ценови отстъпки през втората половина на годината, ако иска да постигне целите си.

„Регулаторният контрол ще смекчи преките намаления на цените на автомобилите, но конкуренцията не изчезва и промоциите на дребно все още са необходими, за да се поддържа инерцията при продажбите“, изтъква Чен. „Пускането на нови модели и стабилното технологично обновяване също са от решаващо значение“, добавя тя.

Като се изключат продажбите в чужбина и лекотоварните автомобили, основните доставки на леки коли на BYD в Китай се свиват. През юни те се понижиха с 8% на годишна база, тъй като колите на марки като Zhejiang Geely Holding Group Co., Xpeng Inc. и Xiaomi Corp. продължиха да привличат купувачите. Данните на HSBC Holdings Plc показват, че Geely е бил най-големият победител по отношение на добавения пазарен дял през първата половина на годината, докато BYD е сред най-големите губещи.

Представянето на BYD извън Китай остава стабилно, като компанията се стреми да постигне годишни доставки от 800 000 броя в това отношение. Всъщност до момента BYD е реализирала близо 60% от тази цел.

Но докато по-високите маржове на международните пазари ще помогнат на концерна да компенсира агресивните отстъпки в Китай, някои чуждестранни пазари предоставят нови трудности.

BYD има големи планове за Саудитска Арабия, надявайки се да утрои пазарния си дял там, след като Tesla Inc. навлезе в страната. Електромобилите обаче представляват малко над 1% от общите продажби на нови коли в кралството, като високите разходи, оскъдната зарядна инфраструктура и екстремните температури затрудняват навлизането на електромобилите.

Индия междувременно блокира усилията на BYD за разширяване, а в Европа компанията трябва да маневрира между местната конкуренция и митата.

В Китай се засилва правителственият натиск около BYD, тъй като компанията продължава да води ценовата война при електромобилите. В края на май производителят намали цените с до 34%, което доведе до подновяване на отстъпките в целия сектор. Впоследствие Пекин разкритикува подобни мерки.

Дали китайските власти действително могат да спре ценовите намаления, предлагани от компанията, е предмет на дебат.

Докато компанията се готви да публикува финансовия си отчет за първото полугодие през август и данните за продажбите за юли след няколко седмици, анализаторите чакат да видят дали BYD продължава да се отдалечава от своите цели за 2025 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:47 | 21.07.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още