IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Германската фабрика на Tesla продължава да хвърля сянка върху живота в Грюнхайде

Политическата активност на Илон Мъск допълнително отблъсква германците от бившия комунистически район

14:26 | 16.07.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Когато Илон Мъск посъветва германците да гласуват за крайнодясната „Алтернатива за Германия“ (AfD) на изборите миналата година, Ману Хойер – която живее в малкия град, където Tesla изгради своята гигафабрика – пише до премиера на провинцията, за да се оплаче.

„Как можеш да правиш бизнес с някой, който подкрепя десния екстремизъм?“, пита тя Дитмар Войдке, лидер на социалдемократите в Бранденбург, който подкрепи създаването на фабриката на Tesla в Грюнхайде.

Хойер казва, че в „разочароващия, но предвидим“ отговор на Войдке, той отрича обвинението. „Той каза, че не го познава лично. Сякаш това го извинява“.

Тя е съосновател на Гражданска инициатива, която се противопоставя на плановете на Мъск, обявени през 2019 г., за строителство в слабо населената община югозападно от Берлин. Опасенията на инициативата по това време бяха до голяма степен свързани с потенциалното въздействие на завода върху боровите гори и подпочвените води в региона.

В последно време обаче именно политическата активност на Мъск предизвика особена тревога. Той не само предложи своята видна подкрепа на крайнодесните европейски партии, но и на митинг след встъпването в длъжност на Доналд Тръмп на два пъти изглеждаше, че прави нацистки поздрав с ръка.

Междувременно продажбите на Tesla спаднаха, особено в Европа, където търсенето на нови автомобили се понижи в продължение на пет поредни месеца въпреки растежа на пазара на електрически автомобили.

Хайко Башин, друг член на Гражданската инициатива, казва, че е наблюдавал с известна доза злорадство спада в продажбите. „Влагаме надежди в това“, изтъква дърводелецът, обсъждайки промяната в съдбата на компанията по време на разходка в гората в сенките на фабриката на Tesla в Грюнхайде.

Спадът в продажбите се отразява на работата на фабриката. Смените в производството на Model Y бяха намалени от три на две на ден. Синдикатът IG Metall, който защитава интересите на няколкостотин работници въпреки съпротивата на Tesla, призова компанията да обмисли въвеждането на надбавката за съкратено работно време.

Регионалните медии съобщават как непродадените автомобили на Tesla масово биват преместени до летище на 60 км от завода, където, скрити зад дървета и паркирани до слънчеви панели, стоят на слънце.

Очевидният нацистки поздрав на Мъск като цяло беше посрещнат с шок и ужас в Германия, но не получи голям отзвук в Грюнхайде, докато предизборни групи не проектираха изображение от него върху фасадата на фабриката на Tesla.

Жител на Грюнхайде казва, че местните политици са склонни да посочат ползите, които Tesla носи на региона, но „пропускат да споменат едновременно с това проблемната реалност, че субсидираме най-богатия човек в света, който по никакъв начин не поема социална отговорност за случващото се тук“.

Според този жител местните се шегуват помежду си какво би могло да замени фабриката, ако Tesla фалира. „Фабрика за боеприпаси? Затвор? В някои отношения това биха изглеждали като благоприятни алтернативи“. Единственият положителен принос, който Tesla дава на Грюнхайде, е роботизирана косачка за трева, която е дарила на местния футболен клуб.

Две седмици преди нацисткия поздрав, след като подкрепи партията „Алтернатива за Германия“ на последните избори, Мъск проведе едночасов разговор със съпредседателя на антиимигрантската партия Алис Вайдел. Двамата обсъдиха теми, включително Хитлер, слънчевата енергия и германската бюрокрация. Не се споменава обаче фактът, че „Алтернатива за Германия“ яростно се противопостави на фабриката на Tesla, позовавайки се на опасенията си от свръхкапитализма, управляван от САЩ, и размиването на правата на работниците. „Хората наистина трябва да подкрепят „Алтернатива за Германия“, изтъква междувременно Мъск.

За жителите на Грюнхайде, които се противопоставят на милиардера, тяхната загриженост остава главно свързана с въздействието на фабриката върху околната среда.

Новите велосипедни алеи и пътища наложиха изсичането на големи площи от борови гори, заплашвайки и без това оскъдните запаси от питейна вода в регион, обявен за най-сухия в Германия.

Самият голям фабричен комплекс от 300 хектара ще бъде разширен в близко бъдеще с още 100 хектара, съгласно планове, одобрени от кмета на Грюнхайде, въпреки местния референдум, на който 62% от жителите изразиха несъгласие.

Поддръжниците на фабриката изтъкват 11-те хиляди работни места, създадени от фабриката, и тласъка, който тя е дала на местната икономика в бившия комунистически регион, преди един от най-слабите в икономическо отношение в Германия.

Някои млади хора са ентусиазирани, че влаковете до Берлин сега се движат по-редовно, супермаркетите са по-добре заредени и че родният им град сега е на картата като фар на „зеления капитализъм“ редом с Шанхай, Невада и Остин, където се намират другите фабрики на Tesla.

Страницата за набиране на персонал на уебсайта на фабриката – която подчертава, че разнообразието е в основата на бизнес модела ѝ – показва дълъг списък с позиции, които трябва да бъдат заети, от ръководители на смени до техници по поддръжката.

Въпреки това настроението се е охладило дори сред онези, които преди ентусиазирано се обявяваха в подкрепа на Tesla. „Никой вече не е склонен да говори публично за Tesla/Илон... дори анонимно“, изтъква местен тийнейджър.

Арне Кристиани, кметът на Грюнхайде и непоколебим поддръжник на Мъск, заяви, че е уверен, че Tesla ще остане в Грюнхайде и ще процъфтява. Той не е трогнат от казаното или направеното от Мъск. „Трябва да се прави разлика между това, което се случва в САЩ и тук, в Грюнхайде“, посочва Кристиани.

Хойер, която живее на 9 км от фабриката, казва, че не се е отказала от мечтата си един ден отново да може да види звездно небе от градината си. „Откакто фабриката е построена, светлинното замърсяване от денонощната работа сложи край на това“, заяви тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:26 | 16.07.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още