Забравете за момент за Tesla. Сега си представете неизвестна компания със следните характеристики. Продажбите на основния ѝ продукт внезапно спряха да растат преди повече от година и са намалели с 13% от началото на тази. Последният голям пазарен дебют на неин продукт се провали. Компанията потвърди плановете си за нови по-евтини версии на продукта си едва преди три месеца, но те не се осъществиха. Главният изпълнителен директор се хвърли с главата напред в противоречиви политически дейности, които отчуждиха клиентите, а след това влезе в пререкания с президента на САЩ и с неговата партия. След като обещаваше революционно нов автоматизиран продукт в продължение на десетилетие, пропускайки многократно обявените срокове, компанията най-накрая пусна ограничен, донякъде автоматизиран пилотен проект, който изглежда с години изостанал от конкуренцията.
Бихте ли платили, за да притежавате дори малко от това, пита в коментар за Bloomberg колумнистът Лиъм Денинг.
Tesla Inc. е в беда. Току-що отчете поредните слаби продажби, като отново не успя да достигне силно занижената консенсусна прогноза. Tesla отчете две поредни тримесечия на продажби под 400 000 автомобила за първи път от 2022 г. насам. Оправданието - временно спиране на производствените линии за обновяване на Model Y - не звучи убедително.
Неотдавнашното внезапно напускане на Омеад Афшар, дългогодишен заместник на главния изпълнителен директор Илон Мъск, плюс новината, че Мъск ще поеме надзора върху продажбите в Европа и САЩ, сигнализират за сътресения в ръководството.
Проблемът е, че самият Мъск представлява най-голямата част от този проблем. Например, внедряването на роботизираните таксита в Остин, Тексас, въпреки всичките им ограничения, би представлявало важен етап за Tesla, ако Мъск не беше прекарал години в преувеличаване на тяхното значение. Електрическият пикап Cybertruck, пълен провал, който разсея Tesla от проектирането на по-евтини електрически превозни средства за масовия пазар, е рожба на Мъск. Преди всичко политическите подвизи на Мъск навредиха на марката Tesla на ключови пазари и доведоха до установяване на администрация в САЩ, открито враждебна към електрическите превозни средства и субсидиите, които поддържат останалата част от печалбата на Tesla.
Последните данни за продажбите потвърждават структурната слабост на Tesla на пазарите. Сривът в премиум сегмента, който представлява само около 5% от продажбите на концерна, но може би 10-15% от приходите ѝ, е особено поразителен.
Вместо да стимулират сегмента, продажбите на Cybertruck достигнаха ранен пик, което усложни значителния спад в търсенето на Model S и X, пуснати на пазара преди повече от десетилетие. Присъствието на Tesla в премиум сегмента извън САЩ се сви почти до нула през последните тримесечия.
По-голяма част от бизнеса се основава на по-евтините Model 3 и Y, като само последният представлява може би 70% от продажбите на Tesla. Това ядро от основния бизнес също буксува, като двата модела заедно регистрират спад на продажбите от 13,5% през второто тримесечие. Освен това Tesla е произвела с около 23 000 повече бройки от тези модели спрямо продажбите им – пето тримесечие на свръхпроизводство от последните осем; това допълнително сигнализира за проблем с търсенето.
Обновяванията и на двата модела през последните две години не са отговорили на една основна истина: както при Model S и X, това са остаряващи модели на бързо развиващ се пазар. Никъде това не е по-очевидно от пазара в Китай, където малцина се интересуват от връзката на Мъск с течението MAGA, но където шофьорите искат най-новите технологии на достъпна цена. Спадът в продажбите на Tesla там е резултат единствено от факта, че остарялата ѝ гама е изпреварена от по-евтините, и доста често по-добри модели на конкуренцията.
Скорошният пазарен дебют на YU7 на Xiaomi Corp., високотехнологичен убиец на Model Y, олицетворява това предизвикателство.
Що се отнася до другата голяма надежда – автоматизацията, китайските конкуренти вече предлагат като стандартно оборудване усъвършенствани функции за подпомагане на водача, които Tesla предлага срещу хиляди долари. Остава само мечтата за роботизираните таксита в САЩ – и дори там пилотният проект в Остин не е толкова доказателство за концепция, колкото демонстрация, че Tesla има много да доказва, поне в сравнение с реториката на Мъск.


Какво ще бъде времето в събота?
Полицията във Варна излезе с мерки за спокойни студентски празници
"Спартак" пусна билетите за мача с "Левски"
Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
Търговските вериги инвестират в устойчивост и адаптация към еврото
Airbus обещават да се справят с проблемите
Airbus намалиха целите си за доставка до края на 2025г
Патерсън: Рискът от заразяване при биткойн не е изчезнал
Над 500% поскъпване за ден: Китай извади нов конкурент на Nvidia
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Разбраха се: Тристранката постигна съгласие по Бюджет 2026
Желязков отвърна на Белобрадова за поднесената оставка и защо не я подписва
Още един депутат изгоря с подкуп в украинския парламент
Келеши летят с над 300 км/ч на Околовръстния път в София, похвалиха се в нета ВИДЕО
Една жена е загинала, а друга е тежко ранена при стрелба в Хърватия
преди 5 месеца "Остава само мечтата за роботизираните таксита в САЩ..."!? Ей на това се казва - слаб журналист, или една домашна птица, както ги наричаше един *** в България! Та, да попълним пропуските - първо, Тесла е мощен фактор при съхраняването на ел. енергия, соларните истории, електрически камиони и влекачи, автоматизация и роботика - и по специално, хуманоидни роботи, където плановете са за производство на десетки милиони и ред други неща.Влезна ли нещо, Аспарух!? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: bate Vladi...въздух, празно е, н кратуната ти! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца Tesla умря - и неразбралите го ще платят цената. Разбира се, ще има пепеод на акумулиране/калкулиране/приемане на загубите. 90% от текущата цена на акция е просто въздух/нищо/празно.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца Къде пропаднаха умниците, които доскоро признаваха само Теслата? отговор Сигнализирай за неуместен коментар