IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Китайските марки навлизат смело на най-бързо електрифициращия се европейски пазар

Норвегия, където доминира Tesla, предлага благоприятна почва за развитие за китайските концерни и представлява отправна точка за по-нататъшно навлизане в Европа

15:45 | 14.07.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Китай увеличава пазарния си дял в Норвегия - страната, която приема с широки обятия електрическите превозни средства, засилвайки значително конкуренция срещу Tesla и европейските автомобилни концерни, пише CNBC.

От първата доставка на автомобил MG в богатата скандинавска страна през януари 2020 г., китайските марки електромобили вече държат около 10% от норвежкия автомобилен пазар благодарение на конкурентните цени и напредналите технологии.

Експлозивният растеж е особено забележителен предвид решението на Норвегия да не налага мита върху вноса на електрически превозни средства от Китай, както и репутацията ѝ на най-благоприятната страна в света за електрифициран личен транспорт.

Митническа политика на Норвегия я отличава както от САЩ, така и от Европейския съюз (ЕС), които наложиха мита върху произведените в Китай електрически превозни средства, за да защитят американските и европейски марки.

Норвегия, която не е член на ЕС, е заявявала преди, че не е нито уместно, нито желателно да се налагат мита върху китайските електрически превозни средства.

Кристина Бу, генерален секретар на Норвежката асоциация за електрически автомобили (NEVA), която представлява собствениците на електрически автомобили в страната, заяви, че на норвежкия пазар в момента се предлагат поне 20 различни китайски модела електромобили.

Тя отбелязва, че мнението на норвежките кандидат-купувачи за китайските електрически превозни средства се е „променило много“ през последните години.

„Те виждат, че [това са] добри коли, технологично добри и са доста конкурентни по отношение на цената. Така че пазарът на електрически превозни средства в Норвегия е наистина, наистина конкурентен. През първите шест месеца на тази година електромобилите достигат близо 94% пазарен дял“, коментира Бу пред CNBC.

Европейска лаборатория за електромобили

Китайски производители на електрически превозни средства като BYD, XPeng и MG попадат в топ 20 на най-продаваните автомобилни компании на пазара в Норвегия за миналия месец, показват данни на Норвежката пътна федерация (OFV).

Шведските марки Volvo и Polestar също са там, като китайската група Geely Holding Group държи мажоритарни дялове и в двете компании.

Междувременно Tesla остава водещ играч в Норвегия. Американският производител на електромобили е най-продаваната марка в страната през юни, като продажбите ѝ бяха стимулирани от търсенето на обновения SUV Model Y.

Фелипе Муньос, старши анализатор в консултантската фирма JATO Dynamics, заяви, че неговото собствено определение за китайска марка включва всички бизнеси, които произвеждат автомобили, изцяло проектирани, замислени и произведени в Китай - като например MG, част от китайската SAIC Motor.

Компании като Volvo, Polestar и Lotus обаче биха били изключени дори ако са изцяло или частично притежавани от китайски производител на оригинално оборудване.

Въз основа на това определение, Муньос посочва, че Норвегия е европейската страна, където китайските автомобилни марки са натрупали най-голям пазарен дял в размер на 10,04% между януари и юни 2025 г.

„Поради своите регулации, култура и размер Норвегия е европейската лаборатория за електрически превозни средства. Това означава, че по някакъв начин е входната точка за всички неизвестни марки, желаещи да продават електромобили в останалата част на континента“, изтъква Муньос, добавяйки: „По-лесно е да се започне там, отколкото където и да е другаде в Европа, като тук не се изискват големи инвестиции за разлика от петте най-големи автомобилни пазара в Европа по обем на продажбите. Освен това Норвегия няма собствена автомобилна индустрия, което означава, че е по-лесно за външен играч да набере скорост, без да навреди на интересите на никого“.

По-достъпни модели

Рико Луман, старши икономист по транспорт и логистика в нидерландската банка ING, заяви, че проучванията показват, че европейските шофьори харесват да управляват китайски електрически автомобили.

„Така че това е истинско предизвикателство за Tesla в бъдеще - да се конкурира с новите марки, които изграждат присъствието си в Европа“, изтъква Луман пред CNBC.

На въпрос дали Европа губи битката с Китай при електромобилите, Луман отговаря, че „Европа наваксва малко“, но добавя, че Китай остава далеч напред.

„Има и известно връщане назад в САЩ, така че ЕС и Европа като цяло са някъде по средата. Наистина се нуждаем от повече и по-достъпни нови модели, за да убедим шофьорите от средната класа да направят промяната“, коментира още Луман.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:45 | 14.07.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още