IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Защо пазарът в САЩ остава ключов за европейските автомобили и след митата?

Очакваме рекорден в исторически план пазар за нови автомобили в България, каза Нестор Несторов, член на УС на Асоциацията на автомобилните производители

22:36 | 05.08.25 г.
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Въпреки наложените от Доналд Тръмп мита за вноса на европейски автомобили, няма как подобен пазар да бъде загърбен, защото всеки четвърти продаден автомобил е в САЩ. Всеки един производител ще направи максимума да бъде позициониран на американския пазар. Това коментира в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria Нестор Несторов, член на УС на Асоциацията на автомобилните производители и техните организирани представители в България.

Търговската сделка между ЕС и САЩ предвижда по-ниски ставки за вноса на европейски автомобили – те бяха намалени от първоначалните 27% на 15%.

Гостът посочи, че имиджово е много важно за всеки производител да присъства на американския пазар, който е водещ, а от друга страна - обемите на продажби са огромни. Той припомни, че САЩ е вторият по големина пазар на автомобили след Китай - с близо 20 млн. продажби на година от общо 70-80 млн. продажби в световен мащаб. „Така че това е огромен стимул, особено във времена, като последните три-четири години, на трансформация в нашия сектор, Всеки е съсредоточен върху максимално оптимизиране, максимална продажба и борба за абсолютно всеки процент и за всеки брой автомобил“, каза Несторов.

„Налагането на такси и ограничения като цяло е негативно за всички участници на пазара. Европейските производители може да прехвърлят цената на митата на крайните потребители, или да намалят маржа си на печалба, за да запазят пазарен дял….Все още се очакват детайлите по споразумението, преди да може да се оценят пълните му ефекти“, коментира събеседникът.

Продажбите на нови коли през първата половина на годината в Европа се свива, като спадът е около 9% спрямо миналата година, но обезпокояващото е, че на три от четирите основни пазара този спад е в размер между 5-7% спрямо миналата година, отбеляза още Несторов. 

В България има ръст на продажбите за периода януари-юли - над 5% спрямо миналата година, когато общите годишни продажби бяха около 42 хил. Освен по-голямата активност от клиентите, ръстът се дължи и на нормализирането на производството и наличностите след пандемията. "Ако се запази този темп, няма да е учудващо за никой, ако видим рекорден в исторически план пазар за нови автомобили в България", посочи събеседникът.

Несторов заяви, че през второто полугодие се очаква доста силна активност от потребителите на корпоративно ниво.

Продажбите в България, съпоставими спрямо населението, са над три пъти по-слаби от тези в Европа, уточни Несторов. В България на хиляда души население в момента се продават по 6,4 нови автомобила на година, а в ЕС - 22 автомобила, посочи още Несторов. Според него влизането на България в еврозоната също може да има положителен ефект върху пазара на автомобили.

Още от разговора може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:37 | 05.08.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още