Летището край Стара Загора, за което от години се говори, че ще бъде възстановено и ще функционира като карго хъб между Европейския съюз (ЕС) и Азия, в крайна сметка няма да заработи заради липса на инвеститор. Теренът ще бъде превърнат в индустриална зона.
Това потвърждава министърът на икономиката Емил Караниколов в отговор на въпрос на депутата от БСП Георги Гьоков. Текстовете са качени на сайта на Народното събрание.
В рамките на два месеца това е втори въпрос на Гьоков за съоръжението, което не се експлоатира от десетилетия и е в лошо състояние. Още в края на март Караниколов обясни на депутата, че се предлага промяна на общия устройствен план на старозагорското летище и отреждането му за индустриална зона.
Документите за промяната и прехвърлянето на имотите на общината трябваше да бъдат разгледани и от Общинския съвет в Стара Загора, но заради съпротивата на обществеността, която настоява дейността на летището да бъде възстановена, гласуването беше отложено.
Икономически неизгодна инвестиция
Държавната консолидационна компания (ДКК), към която беше прехвърлено съоръжението през 2017 г., отдава имотите под наем за събития, най-голямото от които е селскостопанското изложение БАТА АГРО. Междувременно от няколко години периодично се съобщаваше за преговори с потенциални инвеститори, които да възстановят летището като карго терминал, но до окончателна сделка така и не се стигна. Последно интерес към съоръжението прояви DHL.
Според направените оценки инвестицията в изграждането на съвременен летищен комплекс на територията на бившето гражданско „Летище Стара Загора“ би струвало между 140 млн. и 160 млн. лева, още през март изтъкна Караниколов в първия си отговор до Георги Гьоков.
„Една такава инвестиция би била невъзвръщаема и нецелесъобразна и поради това тези проекти няма как да бъдат осъществени“, посочва министърът в новия си отговор към депутата от левицата.
Според Караниколов изграждането на модерна индустриална зона на мястото на летището би допринесло за икономическото и демографското развитие на Стара Загора и областта повече.
Остарели съоръжения в прекалена близост до града
Освен големия размер на инвестицията, възстановяването на летището би било трудно от екологична гледна точка заради близостта му до кв. Зора, кв. Колю Ганчев и с. Загоре. Според оценките, направени от авиоексперти, направлението на пистата за излитане и кацане към тях предполага „неблагоприятна екологична перспектива за експлоатацията ѝ“ и крие „сериозен риск за здравето и безопасността на жителите му и жителите на околните населени места, както и за водачите и пътниците на движещите се по автомагистрала „Тракия“ превозни средства“, изтъква Караниколов.
Специалисти смятат още, че технологичните показатели за летище са твърде ограничени на тази територия, а наличната инфраструктура е в изключително лошо състояние и трудно би могла да бъде приведена към съвременните изисквания и стандарти.
Отделно се изтъква близостта на Стара Загора до Пловдив и Бургас, където действат две големи летища.
Още от 90-те години не се изпълняват полети от и до летището, а през 2007 г. то е окончателно закрито за всякакви полети, включително любителски и селскостопански, заради отпаднала необходимост, обяснява министърът. Вертолетният полк, който е използвал инфраструктурата, е преместен в Пловдив, парашутните курсове и любителското авиопилотиране са се осъществявали чрез Организация за съдействие на отбраната към военното министерство, която структура отдавна е закрита, а в областта има други писти, от които се осъществяват селскостопански и любителски полети.
Индустриална зона – технически възможен проект
Караниколов посочва, че осигуряването на комуникации и инфраструктура за изграждането на индустриална зона на терена на летището е технически възможен проект.
Местната администрация в Стара Загора отдавна говори за присъединяване на терена на летището към индустриалната зона „Загоре“, което също би превърнало града в логистичен хъб.
Плановете са и за изграждане на съвременен експозиционен център за провеждане на международни изложения.
България направи преди години опит да финансира изграждането на карго терминал по плана „Юнкер“, но желаещи инвеститори не се появиха. Затова още от 2016 г. се прокарва идеята за индустриална зона, но обществеността в града не е съгласна. Граждани настояват индустриалната зона да се изгради и разшири към терените на някогашния азотно-торов завод „Агробиохим“ по пътя към Нова Загора.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
преди 5 години Ха-ха! Каратози (николов) нищо не споменава за "частно" превозените фурми под държавен герб и нямаше да спомене преди дни, ако журналисти не бяха ги хванали, че вместо медицинско оборудване внасят 16 тона фурми!!!??А по повод на надеждите на Борисов ЕС да ни ОТРАЗИ. НЯМА такова нещо. НИТО ЕДНА агенция, институт или друга институция на ЕС няма в България. Дори по време на председателството на Лиляна с големите килограми и скъпи чанти не ни дадоха Агенцията по лекарствата, а стана н-тата в Нидерландия. Кое от въжделенията и хвалбите на Борисов се случи? Фолксваген? Южен поток? Сега споменава Балкански поток, който всъщност е Турски поток и както съобщава Борисов за скоростта на строеж по нашите земи, сега трябва да са стигнали до Скандинавия. Аз работя с такива институти в Литва, Словакия, Италия и др. Моля, споменете поне един реализиран проект, за каквито говоря, и ще си взема думите назад. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Става за развъждане на ***!!!!!!!!!!!!!!!!!!може да си пасат, да си крещят по ливадите, да се разпождат помежду си на спокойствие.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години И аз съм фен на влаковете. Погледни обаче разписанието. По лошия соц експресът вземаше София - Бургас за под пет часа. Виж сега за колко го взима. Какви 250 км/ч, той с 80 не се движи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Дали пък не е най-добре и най-екологично една ферма за фурми? А? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Индустриална зона й се приискало на тиквичката крадлива.Ей, сърбят ме ръцете... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години И аз така, но в днешно време е по-добре да пуснат един ексопрес Сф-Бургас, спиращ в Пловдив и СЗ, който да се движи като немското IC - 250 км/ч, не като ICE (350км/ч), че е много скъпо. И 250 км/ч ще направят пътя до морето час и половина, до Пловдив - 35 мин., до СЗ - час. Ще се свържат 4 града с 3 млн население - 1/2 България. Ама няма да го видим... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Няколко пъти съм летял СОфия - Стара Загора. Ама това при лошия соц. отговор Сигнализирай за неуместен коментар