IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Коронакризата срива доходността от моловете "Галерия" в Бургас и Стара Загора

Приходите от наеми на търговския център в Бургас са намалели с около 2 млн. евро за година

18:49 | 02.03.21 г.
<p>
	Мол &quot;Галерия&quot; в Стара Загора.&nbsp;<em>Снимка: GTC</em></p>

Мол "Галерия" в Стара Загора. Снимка: GTC

Моловете на открито се представят по-добре

MAS обяви коригирана печалба от 57 млн. евро за шестте месеца до 31 декември спрямо коригирана обща загуба от 85,5 млн. евро за предходните шест месеца. Това, обяснява компанията, се дължи на силното възстановяване на търговските площи в ЦИЕ, особено моловете на открито в Румъния след строгите ограничения за търговията заради COVID-19 през предходния шестмесечен период, както и на високата събираемост на наеми и на сервизни такси.

Принос имат и успешното откриване на търговския център „Дамбовита“ в румънския град Търговище през август м. г., умереното подобряване на оценката на активите в региона, силните резултати от продажбата на активи в Западна Европа и лекото повишаване на стойността на листнатите на борсата ценни книжа на южноафриканския фонд.

Печалбата на акция достига 3,12 евроцента, като леко нараства спрямо 3,11 евроцента на акция през второто полугодие на 2019 г.

Посещаемостта в ЦИЕ се е възстановила от юли до октомври, но отново е намаляла през ноември и декември заради новото затваряне и ограниченията за сдържане на ръста на заразените с COVID-19 от октомври нататък. Посещаемостта от юли до октомври във всички молове е намаляла с 18%, като при търговските центрове на открито спадът е само с 11%, докато в моловете на закрито той достига 26 на сто.

През октомври посещаемостта се е възстановила до 85,3% спрямо нивото през същия период на 2019 г.
Въпреки по-ниската посещаемост общите приходи от продажби в ЦИЕ са се възстановили силно и постепенно от юли до октомври, но са отслабнали през ноември и декември заради затварянията, породени от коронавируса.

Приходите от продажби в моловете на открито са били силни за шестте месеца до 31 декември 2020 г. и въпреки относително слабите последни два месеца на годината са записали годишен ръст през второто полугодие от 2% след скока с 4% на годишна база между юли и октомври.

Приходите от продажби на магазините за домашни ремонти, зоомагазините и магазините за хранителни стоки са били по-високи спрямо същия период на 2019 г. Въпреки че останалите категории са регистрирали спад на приходите от продажби, общите режийни разходи на наемателите като дял от приходите им са останали на здравословни нива при ключовите наематели и международните брандове, а с изключение на забавленията малко наематели са отчели приходи, водещи до незадоволителен дял на режийните разходи. Според MAS причината за това е, че наемателите в ЦИЕ са регистрирали от 2017 г. насам значителен ръст на приходите си от продажби.

От юли до декември компанията е финализирала споразумения за продажба на имоти в Западна Европа на стойност 316 млн. евро. Продажби на стойност 7,2 млн. евро са били договорени след 31 декември 2020 г. и след приключването на течащите трансакции във Великобритания MAS ще има активи в Западна Европа на стойност 126,1 млн. евро.

Към 31 декември MAS разполага с общи наличности от 265,1 млн. евро в кеш, листнати на борсата ценни книжа, очаквани нетни приходи от продажби и неизползвани кредитни инструменти.

Съотношението на дълга към собствения капитал е 25,7%, доста под определения лимит от 40%, без да се включват незавършените продажби на активи в Западна Европа, договорени до 31 декември м. г. Когато бъдат прибавени и те, ефективното съотношение между дълга и собствения капитал на компанията намалява още повече до 11,9%.

Тя не предвижда изплащането на дивидент за второто полугодие на миналата година.

Фондът отбелязва, че е в добри позиции да издържи кризата с COVID-19 и е достатъчно добре капитализиран, за да се възползва от благоприятни възможности за инвестиции. Той очаква наемателите от сектора на забавленията, храните и напитките, включително хотели, кина на закрито, ресторанти, казина, оператори на заведения за бързо хранене, особено в моловете на закрито, да продължат да отчитат ниски обороти, докато пандемията приключи и се възстанови доверието.

„За щастие, страните от ЕС започнаха ваксинация на населението и компанията очаква търговията на дребно да започне да се връща към нормалното с разпространението на ваксините. Частното потребление в ЦИЕ не се сви толкова значително, колкото сочеха прогнозите, и се очаква да се възстанови относително бързо. Повечето ключови наематели и международни брандове с изключение на тези от сектора на забавленията, изглеждат в добро финансово здраве“, отбелязва MAS в отчета си.

Компанията допълва, че е променила плановете си на базата на очаквания за запазване на по-меки ограничения за търговията за известно време и възстановяване на частното потребление на пазарите, на които присъства, на нивата им отпреди пандемията до средата на календарната 2022 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:20 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още