От десетилетия Сингапур и Хонгонг са водещи транзитни точки за Азия и останалата част от света. Позициите им обаче са заплашени заради инвестициите в размер на 1 трлн. долара, които ще бъдат направени в няколко глобални летища, пише Bloomberg.
Около половината от тези средства трябва да бъдат изразходвани за модернизиране или изграждане на нови летища в Азия, изчислява Центърът за авиация CAPA, базиран в Сидни.
В Пекин например се строи ново летище за 12,9 млрд. долара, което ще отвори врати през 2019 г. Съоръжението ще превърне столицата на Китай в един от най-големите авиационни центрове в света.
До 2021 г. летището Суварнабуми в Банкок ще премине ремонти на стойност 117 млрд. бата (3,5 млрд. долара). Предвижда се да бъде изградена и трета писта.
Международното летище "Инчеон" в Южна Корея ще инвестира 5 трлн. вона (4,5 млрд. долара) за изграждането на втори терминал, защото има амбиции да се превърне във „водещо средищно световно летище“.
Международното летище „Чанги“ в Сингапур реши да не изостава от тенденцията и представи четвърти терминал за 1,3 млрд. сингапурски долара (950 млн. долара). Той се очаква да заработи до края на тази година, като капацитетът ще се увеличи от 66 млн. души до 82 млн. души годишно.
Хонконг пък планира да изгради нова писта в част от Южнокитайско море за 141,5 млрд. хонконгски долара (18 млрд. долара).
„Това е състезание между глобалните авиоцентрове“, коментира Торбьорн Карлсон, партньор в Korn Ferry International в Сингапур. „Въпросът е кои ще са големите победители“, допълва той.
Според проучване на CAPA, публикувано на 20 юли, в момента около 255 млрд. щатски долара са заделени за изграждане на нови летища в целия свят. Още 845 млрд. щатски долара ще бъдат изразходвани за подобрения като допълнителни писти и терминали. Строителните дейности са планирани в хоризонт 2069 година.
Новите летища в Азия ще погълнат повече от 125 млрд. долара в сравнение със само 3,6 млрд. долара в САЩ и Канада.
„Преди 20 години летищата само чакаха авиокомпаниите да отидат при тях и да летят до тези дестинации. Нещата се променят много бързо“, коментира Джоана Лу, ръководител на азиатската консултантска компания Flight Ascend Consultancy.
Авиокомпаниите в Китай например превозват толкова много пасажери, че авиационните власти планират да създадат мегалетищен клъстер в близост до Хонконг. Китайските южни компании Hainan Airlines Holding Co. и Chengdu Airlines Co. откриха нови маршрути от второ- и третостепенни градове директно към САЩ и Европа, като заобикалят Хонконг.
Според експерти те имат потенциала да преначертаят пътните потоци.
China Southern – една от трите големи държавни авиокомпании, има амбициите да превърне своята основна база в международното летище Гуанджоу Байюн, което се намира на по-малко от 150 км от Хонконг, в основния транспортен център на Китай до Австралия и Югоизточна Азия.
Клъстер от летище се планира и край Шънджън, както и в близост до Пекин и Шанхай.
До 2036 г. пътуващите по вътрешният въздушен транспорт в Китай ще се удвоят до 1,6 млрд. пътници или 1,3 полета за всяко лице на година, според Airbus SE.
Отговорът на Хонконг? Администрацията планира да излее цимент в морето на площ, по-голяма от Сентрал парк в Манхатън, както и да изгради терминал, по-голям от Белия дом, заедно с 2,6 км транспортна връзка, за да свърже очакваните 30 млн. нови пътници със съществуващите терминали.
През миналата година международното летище в Хонконг обслужи почти 71 млн. пътници. Проектът за нова инвестиция е толкова мащабен, че администрацията събира от 70 до 180 хонконгски долара от пътник, включително чрез увеличение на таксите за авиокомпаниите.
Инфраструктурата и капацитетът сами по себе си обаче не гарантират успех. Летищата освен това трябва да мислят как да използват по-добре пространството и контролно-пропускателните пунктове.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?