През 2021 г. инвестициите в сектора на магазините за хранителни стоки в Европа са достигнали общо близо 14 млрд. евро, почти половината от общия обем на инвестициите в търговски площи (32,2 млрд. евро) спрямо 23 на сто през 2013 г., сочат данни на консултантската компания Savills.
Ритейл парковете и складовете на търговци на дребно са съставлявали над 30% от общия обем инвестиции в търговски площи тази година, което е ръст спрямо петгодишното средно равнище от 20 на сто.
Средната доходност от първокласни складове на търговци на дребно е достигнала 5,16% и за първи път е под средното ниво на доходността от първокласни търговски центрове от 5,45%.
По данни на Savills 32 млрд. евро са инвестирани през 2021 г. в търговски площи в Европа, което е спад с 5% на годишна база и с 27% под средното петгодишно равнище. Търговските площи са имали дял от едва 10% от общия обем на инвестиционната активност в бизнес имоти през 2021 г. спрямо 13 на сто през 2020 г.
Секторът на магазините за хранителни стоки обаче не се е вписал в тенденцията и е продължил да бъде двигател на активността през миналата година, съставлявайки почти половината от общия обем на инвестициите в сектора, или 14 млрд. евро.
„Инвеститори, които се стремят да постигнат по-високи прагове на възвръщаемост, като в същото време управляват рискове за приходите, откриха, че ритейл парковете и магазините за хранителни стоки често се намират близо до гъстонаселени центрове и обикновено не са толкова силно изложени на промени в разходите за стоки от неосновна необходимост заради забавяне на икономиката или ограничения за общественото здраве“, коментира Ери Мицостергиу, директор на анализите в Savills.
В резултат на силното търсене доходността от първокласни активи е намаляла значително в хранителния сектор, отбелязва консултантската компания. Стабилността и продължителността на паричните потоци превръщат този сегмент в желан, особено за инвеститори с дългосрочни задължения. От 2019 г. средната доходност от първокласни супермаркети е намаляла с 40 базисни пункта до 5,3%.
Освен това през второто полугодие на 2021 г. доходността от складове за търговци на дребно също се е свила средно с 50 базисни пункта до 5,43%. През последното тримесечие на годината Savills отчита допълнително свиване на доходността за най-добрите ритейл паркове, а средната доходност от първокласни складове за търговия на дребно е намаляла до 5,16%.
За сметка на това доходността от търговски центрове е достигнала рекорден връх от 5,45% през четвъртото тримесечие на 2021 г. спрямо последния цикличен връх от 4,5% през третото тримесечие на 2018 г. Savills отбелязва, че това е първия път, в който отчита по-ниска средна доходност от първокласни складове за търговци на дребно спрямо средната доходност от първокласни търговски центрове.
През 2021 г. Великобритания, Германия и Франция са имали общ дял от 72% от целия обем на инвестициите в търговски площи. Savills наблюдава известни признаци на възстановяване във Великобритания, Италия и скандинавските страни, където обемът от инвестиции в търговски площи е по-висок спрямо миналата година. Във Великобритания те са нараснали с 46%, движени от инвестициите в ритейл паркове и хранителни магазини, които надхвърлят 4,8 млрд. евро.
„Магазините за хранителни стоки ще преобладават в стратегиите на инвеститорите в търговски площи и през 2022 г.“, прогнозира Лейла Пакет от отдела за търговски площи в Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА) в Savills. „Въпреки тенденциите за свиване на доходността тези два сегмента все още осигуряват по-висока първоначална доходност и стабилни приходи. Тъй като възможностите за инвестиции в сектора на хранителните магазини намаляват, това ще насочи още повече капитали към ритейл паркове и складове. Тежестта на капитала в този пазарен сегмент ще доведе до допълнително свиване на доходността“, допълва Пакет.
След началото на пандемията свободните площи нарастват в градските центрове, а някои по-стари регионални и градски проекти стават старомодни. Средното ниво на свободните площи на търговските улици е достигнало 14,5%, а средното равнище на празните площи в търговските центрове е 19,4% през първото тримесечие на 2022 г.
„Постепенното възстановяване от COVID-19 води до съживяване на пазаруването и общуването на живо, което трябва да подкрепи и съживяването на индустрията тази година. Очакваме да се появят повече възможности за добавена стойност и за преустройство с цел постигане на целите за декарбонизация в бъдеще. Сближаването на очакванията на продавача и на купувача за цените ще бъде решаващ фактор за отключване на възможности“, коментира Мицостергиу.


Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна