Турският президент Реджеп Ердоган откри огромен висящ мост над Дарданелите, поредния от серията големи инфраструктурни проекти, на които отдаваше приоритет по време на двете си десетилетия на власт, предава Ройтерс.
Мостът, който свързва европейското и азиатското крайбрежие на Турция, се нарича „1915 Чанаккале“ и е построен от турски и южнокорейски компании, а инвестицията се оценява на 2,5 млрд. евро. Това е най-дългият висящ мост в света с централен размах от 2023 м и обща височина на кулата на моста от 318 м.
Тези мегапроекти имат централна роля в постиженията на Ердоган, откакто неговата Партия на справедливостта и развитието за първи път дойде на власт през 2002 г. Сред другите проекти са новото летище в Истанбул, тунелите под Босфора и мост над протока.
„Тези дейности ще продължат да носят печалба на държавата за много години“, заяви Ердоган на церемонията по откриването на моста, съвпадаща с годишнината от победата на Османската империя по море през 1915 г. срещу френските и британските сили в Дарданелите по време на Първата световна война.
„Тези проекти имат голям дял за поставянето на страната ни на предни позиции в инвестирането, работната сила и износа“, допълни Ердоган.
Миналата година той даде началото на „лудия си проект“, както сам го нарече – канал за 15 млрд. долара в Истанбул, който трябва да смекчи натиска върху Босфора. Но критици поставят под съмнение жизнеността на проекта предвид икономическите проблеми на Турция, екологичните рискове и общественото противопоставяне.
Мост
Преди президентските избори през 2023 г. обществени допитвания показват спад на популярността на Ердоган и на партията му ПСР, което засилва перспективите пред опозицията за свалянето му.
Основната опозиционна партия, Народнорепубликанската партия, критикува потенциалните разходи за моста за държавната хазна, като според съобщения на медиите споразумението за прехвърляне на правото на опериране от строителите включва годишна разплащателна гаранция от 380 млн. евро за операторите, или общо 6 млрд. евро за срока на споразумението.
Ердоган заяви, че цената за пътнически автомобили, използващи моста, ще бъде 200 турски лири (13,50 долара).
Работата по проекта за мост над Дарданелите започна през март 2017 г., а в строителството участваха над 5000 работници.
Дължината на централната секция от 2023 м е препратка към 100-годишнината на Турската република през 2023 г.
Това е четвъртият мост, свързващ европейския и азиатския бряг в Турция, наред с трите изградени моста в Истанбул.
Общата дължина на моста е 4,6 км, включително подходните виадукти.
Досега колите, които пътуваха между Анадола и полуостров Галиполи, трябваше да пресичат Дарданелите с едночасово пътуване с ферибот, което с включване на времето за чакане отнемаше общо пет часа. Сега пътуването ще отнема около шест минути.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
Големият проблем на 2025 година е увеличеният капитал на Българската банка за развитие
Тимчо Муцунски: ЕС има желание да помогне за развитието на диалог, насочен към намиране на решение с България