IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Alphabet отчете първи спад на приходите в Youtube

Компанията майка на Google става предпазлива и ще свие наполовина броя на новоназначените служители

08:32 | 26.10.22 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Gabby Jones/Bloomberg
Снимка: Gabby Jones/Bloomberg

Компанията майка на Google Alphabet не оправда очакванията на анализаторите, а цената на акциите на компанията се срина с повече от 6% в следборсовата търговия. Вместо очакваните от анализаторите приходи от 70,6 млрд. долара за изминалото тримесечие във вторник Alphabet отчете тримесечни приходи от 69,1 млрд. долара.

Ръстът на годишна база е около 6%. През предходната година обаче увеличението все още бе цели40%. Печалбата на акция от 1,06 долара беше под очакваните от анализаторите 1,25 долара на акция и значително под стойността от 1,40 долара на акция за предходната година, предава Bloomberg. Акциите паднаха до 96,71 долара, след като затвориха на 104,48 долара в Ню Йорк. 

От години видео платформата Youtube е важен източник на приходи и печалби за компанията. През изминалото тримесечие концернът за първи път трябваше да отчете спад в приходите на Youtube. Затримесечния период компанията е генерирала 7,07 млрд. долара, което е с около 1,9% по-малко приходи от реклама, отколкото през същия период на миналата година. От друга страна, анализаторите очакваха значително увеличение.

YouTube води ожесточена битка за рекламни бюджети и внимание на потребителите с TikTok на ByteDance Ltd. YouTube пусна платформа за кратки видеоклипове, наречена Shorts, за да се противопостави на популярността на TikTok, но според анализатори компанията все още има да наваксва.

„Google трябва да постигне по-силен растеж от YouTube, за да запази главата си над водата", казва Евелин Мичъл, анализатор в Insider Intelligence. „Да бъдеш изцяло зависим от резултатите от търсенето не е добре“. 

Един светъл лъч е внимателно наблюдаваното предлагане на облачни услуги на Google, което загуби 699 млн. долара, което е по-добре от прогнозите на анализаторите за загуба от 814,25 млн. долара.Приходите на дивизията възлизат на 6,9 млрд. долара - повече от очакванията на анализаторите и с около 38% повече в сравнение със същия период на миналата година. Подразделението все още не е излязло на печалба, а Google е на трето място на пазара на облачни услуги, изоставайки от Amazon.com Inc. и Microsoft Corp. Въпреки това бизнесът с облачни услуги се разглежда като един от най-добрите залози на компанията за растеж, тъй като основният бизнес с търсене вече е зрял.  

Бизнесът на Alphabet зависи основно от приходите от реклама. Те са слаби не само за YouTube, но и за Google Internet Search и други области. Alphabet отчете приходи от реклама в размер на 54,48 млрд. долара - до голяма степен в застой в сравнение със същия период на миналата година. 

Тъй като нарастващата инфлация свива растежа на цифровата реклама, Google и конкуренти като Facebook на Meta Platforms Inc. и Snap Inc. се борят за по-малки бюджети. През миналата седмица Snap отчете най-бавния си тримесечен ръст на продажбите досега, което доведе до срив на акциите ѝ и повлече надолу и книжата на Alphabet. Бизнесът на Google в областта на търсенето, който е по-изолиран от икономическите колебания, отколкото рекламите в социалните медии, започна да показва признаци на слабост.

Главният изпълнителен директор на Alphabet Сундар Пичай заяви, че компанията е „фокусирана върху умереното нарастване на оперативните разходи". Междувременно главният финансов директор Рут Порат заяви, че очаква увеличението на персонала да намалее с повече от половината през четвъртото тримесечие в сравнение с предходния период.

„Планирайки за 2023 г., ще продължим да правим важни компромиси, където е необходимо", каза Пичай. „В цялата история на Google периодите на целенасочено фокусиране са ни позволявали да излезем от ситуацията“. 

Слабите данни се отразяват негативно и на Meta и Pinterest

Анализаторът Брент Тил от инвестиционната банка Jefferies обвинява силния долар и трудната макроикономическа среда за слабия рекламен бизнес на Google.  Сундар Пичай, главен изпълнителен директор на Alphabet Inc. Снимка: Geert Vanden Wijngaert/Bloomberg Сундар Пичай, главен изпълнителен директор на Alphabet Inc. Снимка: Geert Vanden Wijngaert/Bloomberg

Слабите резултати на Alphabet понижиха акциите и на други технологични компании, които разчитат в голяма степен на рекламата. Meta на Facebook и мрежата Pinterest загубиха около четири процента от борсовата си стойност в извънборсовата сесия.

Главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг ще представи тримесечните данни на компанията си в сряда. Анализаторите се опасяват, че Meta може да бъде засегната много по-тежко от трудната рекламна среда. Анализаторът Марк Махани от компанията за управление на активи Evercore ISI вече очаква приходите от реклама на Meta да намалеят с около 5%.

Прогнозите за следващото тримесечие са предпазливи

Главният изпълнителен директор на Alphabet Сундар Пичай адресира проблемите директно в конферентния разговор с инвеститорите: „Ще запазим фокуса си върху ясно дефинирано продуктово портфолио и бизнес професионалисти". Според него последните иновации вече са показали това, включително нова система за монетизиране на кратки видеоклипове в YouTube. Те имат за цел да нарушат господстващото положение на китайския конкурент TikTok в тази област.

Въпреки че Google предприе мерки за контрол на разходите по време на икономическия спад, ще отнеме време компанията да види ползите.
Теджас Десаи
анализатор в Global X ETFs 

С оглед на глобалната икономическа ситуация компанията ще инвестира „отговорно", обеща той на инвеститорите. Например, ръстът на служителите ще бъде "значително по-нисък" от този през предходните тримесечия. Рут Порат неколкократно заяви, че броят на новоназначените бъде само около "половината" от неотдавнашната цифра от над 12 000 нови служители.

Самият бизнес с търсачки е „здрав", подчерта Пичай. Преди всичко ефектите от обменния курс са натежали според него върху резултатите. Google е силно позиционирана в международен план, а силният долар ѝ оказва влияние, когато приходите извън страната се прехвърлят в САЩ.

Главният финансов директор на Alphabet Порат не прогнозира яснота по отношение на валутата и за текущото тримесечие. Всъщност „насрещните ветрове" от валутния пазар вероятно ще се увеличат, ако доларът остане силен. По отношение на данните за приходите и печалбите за следващото тримесечие финансовият директор предупреди, че силното представяне през четвъртото тримесечие на 2021 г. ще направи „по-трудно" отчитането на високи стойности на растежа през тази година.

Въпреки че Google предприе мерки за контрол на разходите по време на икономическия спад, ще отнеме време компанията да види ползите, казва Теджас Десаи, анализатор в Global X ETFs. 

„Това е голяма компания - ще отнеме известно време, за да отслабне, каза той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:40 | 26.10.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Социални мрежи виж още

Коментари

Финанси виж още