IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Странният случай на Джована Педрети: социалните медии, довели до едно самоубийство

Заплетената история за трагичната смърт на една собственичка на пицария в Италия повдига множество въпроси за века на информация, в който живеем

13:39 | 23.01.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Leon Neal/Getty Images
Снимка: Leon Neal/Getty Images

В последно време всички си задават въпроси за рисковете, произтичащи от изкуствения интелект, използван в медиите или социалните мрежи. "Не знам кое вреди повече – изкуственият интелект или естественото невежество”, пък попита тези дни италианският писател Емауеле Фиоре Савио. Неговият въпрос сякаш напълно се връзва с една трагично завършила история, потресла тези дни италианците и предизвикала много размисли за влиянието на социалните мрежи и на медиите върху живота и съдбата на хората, пише Габриела Големанска в материал за БТА.

На 12 януари местно издание на в. "Кориере дела сера” публикува информация за негативен коментар в Google Maps за пицарията "Ле Виньоле” в Сант’Анджело Лодиджано в провинция Лоди в северната италианска област Ломбардия. Според публикуваната във вестника информация става дума за скрийншот на негативния коментар, който собственичката на пицарията, 59-годишната Джована Педрети качила в профила на заведението във Facebook. Скрийншотът включвал и отговора, който Педрети е дала на негативния коментар. Според скрийншота негативният коментар е бил направен преди 18 часа, а отговорът на собственичката е дошъл два часа по-късно.

В негативния коментар клиент се оплаквал, че е бил настанен в пицарията на Джована до гейове. Той също така се оплаквал, че е бил настанен и близо до момче в инвалидна количка, което имало трудности с храненето. Клиентът допълвал, че не се е почувствал удобно заради всичко това, въпреки че пицата, която са му сервирали, била отлична.

Джована Педрети казва в отговор на клиента, че предвид тази негова проява на човешка низост и на лош вкус нейното заведение не е отворено за него, призовава го най-учтиво да не се връща повече там, освен ако не преоткрие у себе си човечността, и припомня, че нейното заведение не избира клиентите си заради техните сексуални наклонности, нито заради това дали са инвалиди, или не.

Много бързо всички италиански онлайн издания препубликуваха информацията за този скрийншот и последва вълна от коментари. Реакцията на Джована Педрети на негативния коментар беше определена като достойна за възхищение. Джована Педрети дори си спечели похвалите и на италианския министър, отговарящ по въпросите на инвалидите, Алесандра Локатели, припомня "Фато куотидиано”.

Логично цялата тази шумотевица бързо доведе до повече клиенти в пицарията на Джована. Но много бързо някой започна да подозира, че цялата история с негативния коментар и достойния за възхищение отговор на собственичката на пицарията е била раздута от онлайн изданията и социалните мрежи, без да се провери дали в основата ѝ стои истински факт, а не рекламен трик.

Този някой беше Лоренцо Биаджарели, медийна знаменитост в Италия, кулинарен блогър, автор на книги, постоянно присъствие в обедната програма на телевизия "РАИ Уно", канен за коментатор в редица телевизии, участник в редица риалити шоута. Биажарели от няколко години е и житейски партньор на Селважда Лукарели, също медийна знаменитост в Италия, актриса, писател, водеща на радио и телевизионни програми, участник в риалити шоута, жури в риалити формати, автор на анализи и коментари за различни медии.

Селваджа Лукарели, която е известна с ясно формулираните си критики по различни въпроси, е набеждавана, че изразява леви убеждения, но тя не пести негативни коментари както по адрес на представители на десницата, така и на левицата. В последно време тя беше един от най-силните коментатори на скандала около вече бившия житейски партньор на премиера Джорджа Мелони – Андреа Джамбруно, заловен да отправя сексистки намеци към негови колежки в телевизионното студио. Селваджа Лукарели беше и в основата на разкритията, свързани с италианската инфлуенсърка Киара Ферани за подвеждаща реклама на италиански коледни козунаци, заради което Ферани и компанията производител на козунаците отнесоха солена глоба от съответните регулаторни органи,  срещу Ферани започнаха редица разследвания за други измами, известни фирми се отказаха от реклами с участието на инфлуенсърката, а нейни последователи я изоставиха в социалните мрежи.

В случая с Джована Педрети Лоренцо Биаджарели, подкрепен в тезата си от Селваджа Лукарели, констатирал някои несъответствия в негативния коментар, на който Джована била принудена да отговори. На първо място, той забелязал особеност в размера на шрифта на коментара. Стилът и на коментара, и на отговора били идентични, учтиви, със сходни правописни грешки и най-вече с една и съща липса на главни букви след точка в изречението.

В крайна сметка Лоренцо Биаджарели решил да се свърже със собственичката на пицарията и да ѝ поиска повече обяснения. Той поискал и тя да му изпрати снимката на направения от нея скрийншот, за да може да го анализира в детайли. Но Джована му казала, че го е изтрила, защото ѝ трябвало място в телефона й, за да пише там и менютата на пицарията си. Етапите на това свое импровизирано разследване Лоренцо Биаджарели детайлно публикувал в каналите си в социалните мрежи.

Вдъхновена от това негово аматьорско разследване, новинарската емисия на телевизия "РАИ Тре” решила също да направи репортаж и пратила свой журналист да се срещне с Джована Педрети. В репортажа се вижда как той ѝ задава настойчиви въпроси, навеждащи на мисълта, че всичко е било устроено от нея с рекламна цел. От отговорите, които Джована Педрети дава и на Лоренцо Биаджарели, и на журналиста на "РАИ Тре", става ясно, че негативният коментар за пицарията ѝ и отговорът ѝ на него датират всъщност от април миналата година. Джована решила обаче да ги публикува чак сега във Facebook, защото разпознала същия клиент в заведението си в началото на януари.

За броени часове всичко това превърна собственичката на пицарията от достойна за възхищение жена в жена, която използвала предполагаемото стереотипно негативно отношение към хомосексуалистите и инвалидите, за да направи скрита реклама на пицарията си и да привлече повече клиенти в нея. Така от жертва Джована Педрети се превърна в измамница. Но всичко това се случва не в съдебна зала, където се представят доказателства, анализирани от вещи лица, а в медийното пространство, основно в интернет.

На 13 януари Джована Педрети е извикана на разговор в местната казарма на карабинерите, самосезирали се по случая.

Последна актуализация: 13:39 | 23.01.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Социални мрежи виж още

Коментари

Финанси виж още