IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Конфронтацията между Apple и Facebook се задълбочава

Според уебсайта The Information Facebook вече дори обмисля да заведе антитръстов иск срещу Apple в САЩ

18:58 | 29.01.21 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Graeme Jennings/Washington Examiner/Bloomberg</em></p>

Снимка: Graeme Jennings/Washington Examiner/Bloomberg

Директорът на Apple индиректно обвини операторите на социални мрежи, че вредят на обществото с техните препоръчителни алгоритми: „Трябва да попитаме за последиците, ако теориите на конспирацията и подбуждането към насилие се разпространяват, само защото водят до високо взаимодействие с потребителите“. Най-големите такива мрежи са добре познати: Facebook, Instagram и дъщерното дружество на Google - Youtube. 

В същото време компаниите на Кук и Зукърбърг са взаимно зависими: Facebook се нуждае от многото потребители на iPhone, за да може собствените му услуги да бъдат успешни. Apple зависи от атрактивни приложения, за да може да оправдае премум цената за собствения си хардуер, така че няма да може да работи без Facebook, Instagram и WhatsApp.

Зависимостта стана ясна по време на конференцията на анализаторите, в която Зукърбърг хвърли ръкавица към  Apple: финансовият директор Дейвид Уенър предупреди инвеститорите за последиците от инициативата за прозрачност на Apple. Тя внася „значителна несигурност“ в рекламния бизнес, от който продажбите на Facebook зависят почти изцяло.

Ерик Сюфърт, американски експерт по реклама, оценява щетите за Facebook през второто тримесечие на до 7% от продажбите му, или пет милиарда долара. В четвъртък акциите на Facebook загубиха над 2,5% от стойността си.

Затова във войната (засега словесна) Facebook се опитва да привлече на своя страна малки разработчици. „Ние се борим срещу Apple, за да помогнем на малкия бизнес навсякъде", беше заглавието на рекламите на цяла страница, които Facebook пускаше във вестници като New York Times през декември. Книжарниците, пицариите и други малки търговци също били зависими в пандемията от таргетирана реклама, за да достигнат до клиенти, които вече не идват на място. 

Apple не е съгласна, че промените в проследяването са във вреда за малкия бизнес. Служител на Apple, който работи по инициативата, прави паралел с „Интелигентното предотвратяване на проследяването“, с което Apple силно ограничи следенето в браузъра си Safari през 2017 г. „Тогава се твърдеше, че стойността на потребителите на Apple ще спадне до нула. Всъщност продажбите в рекламната индустрия са се увеличили“, казва служителят. Специализираното списание Digiday обаче цитира оператори на интернет сайтове през 2019 г., чийто оборот на клик е спаднал с 40%.

Служителят на Apple се позовава и на други обещаващи рекламни формати, които работят без проследяване: рекламиране с „данни от първа страна“, при което операторът на сайта използва само потребителска информация, която сам е събрал, както и контекстуална реклама.

Нидерландската обществена телевизия NPO има доста добър опит с последната. Вместо да продава на търговете своето място за онлайн реклама чрез платформата на Google, тя предлага на рекламодателите 23 канала за съдържание като „музика“ и „кралско семейство“ на сайта. Рекламодателят никога не знае кой вижда рекламата. А NPO твърди, че печели повече от преди.

New York Times, от своя страна, стартира собствена платформа за данни за „първа страница на вестника“ през юни, която показва таргетирана реклама въз основа на навиците за четене на абонатите.

Как промените ще засегнат по-голямата част от компаниите, особено малките, все още не може да се предвиди. Преминаването към тематична реклама е свързано с усилия и много от тях вероятно няма да могат да създадат свои собствени системи за проследяване поради липса на рийч (достъп).

Google може да се почувства по същия начин по отношение на критиките на шефа на Apple Кук. В лицето на YouTube компанията има собствена платформа, която екстремистите са използвали за реклама и радикализиране на членовете.

Последна актуализация: 00:00 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

4
rate up comment 4 rate down comment 3
zelka007
преди 3 години
трябва да ги чупят на части , навремето отчупиха браузърът на М$ и светът спечели свободна конкуренция м/у браузърите . сега трябва да стане същото ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 2
дядя Вова
преди 3 години
++10
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 0
mrynmryn
преди 3 години
В гугъл има опция да си свалиш всичките лични данни, търсения и тн., ако искаш подобно нещо от ФБ, трябва да ги съдиш. Време е някои да изпоти малко мазния евреин.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 1
bertram
преди 3 години
в аквариума няма място за 2 големи акули
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още