Intel планира да изгради нови производствени звена в Европа, оценени на до 95 млрд. долара. С това компанията иска да отговори на международната надпревара за добавяне на производствен капацитет в момент, в който светът се бори с недостига на чипове, пише Wall Street Journal.
Главният изпълнителен директор на компанията Пат Гелсингер заяви, че тя планира да изгради два завода за полупроводници на нова локация в Европа и потенциално може допълнително да увеличи присъствието си. С това общите инвестиции на компанията за повече от 10 години са еквивалентни на близо 80 млрд. евро. Заводите ще трябва да се справят с все по-голямото търсене на чипове за компютри, автомобили и електроника.
„Тази нова ера на постоянно търсене на чипове се нуждае от дръзко, смело мислене“, коментира той на събитие на автомобилната индустрия в Мюнхен.
Тази година конкурентът Taiwan Semiconductor Manufacturing Co., най-големият поддоставчик на чипове в света, заяви, че ще инвестира рекордните 100 млрд. долара в следващите три години, за да увеличи производствения си капацитет. През август южнокорейската Samsung Electronics пък обяви, че планира да увеличи инвестициите си с една трета до над 205 млрд. долара в следващите три години, като част от амбициите ѝ да стане лидер в производството на чипове.
Глобалният недостиг на полупроводници засегна особено силно автомобилните производители. Ford Motor и General Motors миналата седмица обявиха, че съкращават производството поради недостиг на чипове. През август Toyota Motor сподели, че през септември ще намали производството си с 40% в глобален мащаб.
Intel твърди, че планира да ангажира производствения си капацитет в Ирландия изцяло с поръчки за сектора за автомобилни чипове. Освен това предвижда екип за проектиране на чипове, така че да помогне на другите да адаптират дизайна си, така че да мога да използват производствените възможности на Intel.
Бизнесът на Intel, насочен към производството на чипове за други компании, вече ухажва потенциални клиенти, включително автомобилни играчи, обяви компанията.
Главният изпълнителен директор на Daimler Ола Калениус коментира пред Wall Street Journal, че компанията му е в пряк контакт с прозводителите на полупроводници, за да следи доставките. Освен това твърди, че очаква недостигът да остане критичен до 2023 г.
Днес Гелсингер прогнозира, че пазарът на чипове за автомобили ще се увеличи повече от два пъти до края на десетилетието. По думите му полупроводниците ще представляват повече от 20% от разходите за материали за нови премиум автомобили, спрямо 4% през 2019 г., тъй като новите възможности за подпомагане на водача, ярките сензорни екрани и други функции ще изискват повече изчислителна мощ, след като станат по-широко разпространени.
Разширяването на производството на Intel в Европа е част от усилията под ръководството на Гелсингер за превръщането на Intel в голям поддоставчик на чипове, произвеждащ полупроводници не само за собствени цели, но и за компании като гигантите Qualcomm и Amazon.com. Гелсингер даде начало на тези усилия през март с обещанието за построяване на два завода в Аризона за 20 млрд. долара. След това беше добавена и експанзия в Ню Мексико на стойност 3,5 млрд. долара.
Intel планира до края на годината да вземе решение къде да бъде разположен новият ѝ американски завод, коментира още той.
Компанията търси субсидии, които политиците от САЩ и Европа предлагат, докато се опитват да осигурят доставки на компоненти, които са особено важни за икономическия растеж. Властите във Вашингтон предвиждат милиарди долари субсидии за местното производство на чипове. Европейските лидери, включително еврокомисарят Тиери Брьотон и германският финансов министър Петер Алтмайер, също настояха за финансови стимули като част от целта за удвояване дела на Европа в глобалния производствен капацитет на чипове до 20% през следващото десетилетие.
В миналото западните правителства предлагаха ограничени стимули на производителите на чипове, дори когато азиатските страни се насочиха към изграждането на своята местна индустрия и предложиха редица отстъпки от комуналните услуги и данъчни облекчения на производителите. Това доведе до насочване на индустрията към Южна Корея, Тайван, Китай, Япония и Сингапур през последните няколко десетилетия. През 1990 г. Съединените щати управляваха 37% от световния капацитет за производство на чипове, но сега отговарят само за 12%, сочат данни на Boston Consulting Group от миналата година.
Политиците започнаха да ухажват Intel, TSMC, Samsung и други, докато компаниите обмисляха своите инвестиционни планове.
През последните месеци Гелсингер се срещна с водещи политици в Брюксел и страните от Европейския съюз, за да спечели финансова подкрепа за експанзията на Intel. Субсидиите ще направят европейския завод конкурентоспособен.


Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
Мицкоски работи за "Сръбски свят", а не за независима РСМ
преди 4 години Абе каунн,... едно е да продаваш с нормален марж на печалба, друго е да се набуташ с дългове, колкото ти е оборота за X години напред и да изплащаш лихви. Нали акционерите искат дивидент и ще ги изядат с парцалите ако им го спрат? Виж поне колко е оборота на компанията, какъв е маржът на печалба след данъци и го съпостави с 95 милиарда нови дългове. Забрави ли Intel колко много рева на щатските и европейските власти за данъчни опрощения и дотации за да има свободни средства за нови заводи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години мислиш , че няма да могат да ги връщат , сиреч няма да могат да продават чиповете които ще произведът ... ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Доскоро Intel просеше европейски пари и данъчни опрощения, с които да построи нови мощности в Европа. Тия 95 милиарда те ги нямат в брой, а и ако ги вземат назаем, акциите им ще потънат. Така че далеч не става въпрос за "техни" инвестиции само. Обзалагам се, че Европа ще даде по-голямата част. отговор Сигнализирай за неуместен коментар