IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как AI ще промени доставките на храни и продукти в следващите 10 години

Вече има компании по света, използващи изкуствен интелект за доставки чрез дронове и роботи, каза Александър Йорданов, ген. мениджър на Glovo в България

14:50 | 13.02.24 г. 1

Изкуственият интелект (AI) ще промени логистиката при доставките на храни и продукти в следващите 5 до 10 години. Вече има примери за компании по света, използващи изкуствен интелект за доставки чрез дронове и роботи. Това коментира Александър Йорданов, генерален мениджър на Glovo в България, в предаването "Бизнес старт" Bloomberg TV Bulgaria.

Бъдещето на сектора изглежда доста светло, защото това е електронна търговия, която в света все повече набира скорост. Освен това т. нар. Q-commerce е свързан с бързата доставка, за разлика от традиционната електронна търговия, каза Йорданов. Q-commerce се разделя на две части - поръчката на храна от ресторанти и поръчката на продукти от магазини, супермаркети и др.

Технологиите с изкуствен интелект ще имат огромен ефект върху бизнеса, смята Йорданов. Той каза, че вече има доста компании, които използват AI за доставки - дали е доставки от роботи, които минават по улицата сами без куриер, дали става дума за дронове -  по един или друг начин самата логистика ще бъде променена в следващите 5 до 10 години, коментира събеседникът.

Компанията насочва усилия към подобряване на доставките, съкращавайки времето, което отнема доставката. В стандартния „e-commerce” поръчките отнемат около 2 дни, за да достигнат до потребителя, а Glovo предлага средна доставка от около 33 минути, като целта е това време да намалее до половин час.

Над 75% от локалните партньори на компанията са микро, малки и средни бизнеси и ресторанти, като голяма част от тях искат да разполагат с дигитален канал, но инвестицията за него е твърде голяма за малките бизнеси. Тук идва ролята на Glovo, като прави това възможно, без да има нужда от инвестиция от страна на ресторантите. 

Пицата все още е най-предпочитаното ястие сред българите, които поръчват храна за вкъщи, следвана от бургерите, а на третото място се нарежда грилът. Утрешният 14-ти февруари е най-силният ден в годината за поръчки, тъй като хората поръчват освен традиционно храна, и цветя, вино, бонбони и подаръци.

Кризата, породена от Covid, помогна значително на сектора, засилвайки ръста му, като хората в тези времена предпочитаха доставките, а след края на пандемията много от потребителите останаха доволни и продължиха да се възползват от услугата. Гостът смята, че бъдещето на сектора е доста добро.

През 2023 г. Glovo постига ръст в приходите от над 20% спрямо 2022 г., като представянето им е доста добро, спечелвайки пазарен дял, а активните клиенти наброяват стотици хиляди на месечна база, каза Йорданов.

Основният фокус на компанията през тази година ще е насочен към увеличаване на броя от партньори, като също така Glovo ще се стреми да подобри доставките, намалявайки времето за тях.

Целия коментар гледайте във видеото Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:51 | 13.02.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

1
rate up comment 6 rate down comment 0
Tikva007
преди 1 месец
*Технологиите с изкуствен интелект ще имат огромен ефект върху бизнеса, смята Йорданов. Той каза, че вече има доста компании, които използват AI за доставки* - Така трябва! А милионите каффявви новоевропейци ще ги използваме да пишат код и да обучават AI как се носи торба с пици и дюнери.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още