Експертът е убеден, че това ще рефлектира върху Европа. За европейските и американските производители на самолети основният пазар е Китай – ако той изчезне и вместо това Китай започне да продава, това ще застраши бизнеса на тези компании.
Въпреки това Лъчезар Динев очаква, че търговската война няма да се задълбочава допълнително, защото това не е в интерес нито на Китай, нито на САЩ.
„Във втория си мандат Тръмп иска да реструктурира Америка, с което САЩ ще си върнат господството при иновациите. Това обаче не става през мита, посочи той. – Това, което Тръмп се опитва да прави, има някакъв резон, но не мисля, че това е пътят. Това „танго“ не се разглежда много добре от играчите, които възприемат заплахите като стимул да се развиват по-добре и да не обръщат внимание на САЩ.“
Динев напомни, че в условията на това противопоставяне между двете най-големи икономики Европа наложи мита на произведените в Китай електромобили под аргумента, че са държавно субсидирани. Като ответна мярка Пекин забранява вноса на свинско и говеждо месо, което води до общ спад на европейската селскостопанска продукция на китайския пазар.
„Не можеш да обвиняваш някой, че произвежда субсидирани електромобили, а в същото време твоята селскостопанска продукция да е също толкова субсидирана и да я продаваш“, отбеляза председателят на БКТПП. Той е на мнение, че това е един от големите парадокси при европейските средства. „Ако Китай субсидира високотехнологични индустрии – Европейският съюз заделя субсидии за земеделска продукция, която подбива местното производство в отделните страни членки“, направи сравнението събеседникът.
По думите му разликата между Европа и в частност България и Китай в технологичния сектор е, че у нас се наливат средства, които изтичат някъде, а продуктът е посредствен, докато в Китай иновациите са евтини и страшно ефективно, като направи сравнение между DeepSeek и BgGPT.
„В един момент се оказва, че всички тези наши високотехнологични компании са зависими от субсидии с идея да произведат нещо, за да го покажат, а не да бъде полезно или внедрено в производството. Идеологията е сбъркана. Представя се нещо ефектно, а не нещо реално – ние изоставаме точно в тази област“, е мнението на Динев.
Той посочи, че българските иновации са 0,72% от БВП, докато при Китай те са 3,5%. Според него Пекин ги прави по ефективен начин с краен резултат, свързан с бизнеса и производството, и това е цялостна верига, която работи като конвейер.
Използват ли се митата като преговорен трик? Как с препратки от историята Китай успява да разработва проекти като „Един пояс, един път“ и да печели съюзници? Колко е стокообменът между Китай и България? Защо се увеличават поръчките на китайски стоки въпреки заплахите за по-високи мита? Как се включва Тръмп в глобалната трансформация на геоикономиката? Какво отражение ще има заплахата на Тръмп и Мъск за закриване на USAID?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Светът е бизнес“ може да гледате тук.


Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите
Пиян младеж предизвика катастрофа с двама пострадали
Варненски пожарникари с календар като Victoria's Secret
Вълнуващи празнични предложения от А1: Премиум смартчасовници с до 600 лв. отстъпка
преди 9 месеца И как така китайците сами ще си произвеждат части за джетове като 91% от С919 е със западни части , не защото и сега не искат да си ги произвеждат, но просто те самите НЕ могат !Нито имат технологията нито могат да я разработят сами ! Те един кирлив самолетен двигател не могат да произведат ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар