IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Лъчезар Динев: Китай сам ще си произвежда търсени стоки, ако митата се разширят

Търговската война няма да се задълбочава, защото не е в интерес нито на Китай, нито на САЩ, посочи председателят на Българо-китайската търговско-промишлена палата

12:03 | 05.02.25 г. 2

Размяната на ходове по отношение на между двете най-големи икономики ще продължи. Ако митата, наложени от Китай към САЩ, се разширят и към други стоки освен изкопаемите горива, например джетове и части за авиоиндустрията, вносът на тези стоки ще изчезне и Китай ще започне сам да си ги произвежда. Това прогнозира Лъчезар Динев, председател на Българо-китайската търговско-промишлена палата (БКТПП), в предаването „Светът е бизнес“ на Bloomberg TV Bulgaria.

Експертът е убеден, че това ще рефлектира върху Европа. За европейските и американските производители на самолети основният пазар е Китай – ако той изчезне и вместо това Китай започне да продава, това ще застраши бизнеса на тези компании.

Въпреки това Лъчезар Динев очаква, че търговската война няма да се задълбочава допълнително, защото това не е в интерес нито на Китай, нито на САЩ.

„Във втория си мандат Тръмп иска да реструктурира Америка, с което САЩ ще си върнат господството при иновациите. Това обаче не става през мита, посочи той. – Това, което Тръмп се опитва да прави, има някакъв резон, но не мисля, че това е пътят. Това „танго“ не се разглежда много добре от играчите, които възприемат заплахите като стимул да се развиват по-добре и да не обръщат внимание на САЩ.“

Динев напомни, че в условията на това противопоставяне между двете най-големи икономики Европа наложи мита на произведените в Китай електромобили под аргумента, че са държавно субсидирани. Като ответна мярка Пекин забранява вноса на свинско и говеждо месо, което води до общ спад на европейската селскостопанска продукция на китайския пазар.

„Не можеш да обвиняваш някой, че произвежда субсидирани електромобили, а в същото време твоята селскостопанска продукция да е също толкова субсидирана и да я продаваш“, отбеляза председателят на БКТПП. Той е на мнение, че това е един от големите парадокси при европейските средства. „Ако Китай субсидира високотехнологични индустрии – Европейският съюз заделя субсидии за земеделска продукция, която подбива местното производство в отделните страни членки“, направи сравнението събеседникът.

По думите му разликата между Европа и в частност България и Китай в технологичния сектор е, че у нас се наливат средства, които изтичат някъде, а продуктът е посредствен, докато в Китай иновациите са евтини и страшно ефективно, като направи сравнение между DeepSeek и BgGPT.

„В един момент се оказва, че всички тези наши високотехнологични компании са зависими от субсидии с идея да произведат нещо, за да го покажат, а не да бъде полезно или внедрено в производството. Идеологията е сбъркана. Представя се нещо ефектно, а не нещо реално – ние изоставаме точно в тази област“, е мнението на Динев.

Той посочи, че българските иновации са 0,72% от БВП, докато при Китай те са 3,5%. Според него Пекин ги прави по ефективен начин с краен резултат, свързан с бизнеса и производството, и това е цялостна верига, която работи като конвейер.

Използват ли се митата като преговорен трик? Как с препратки от историята Китай успява да разработва проекти като „Един пояс, един път“ и да печели съюзници? Колко е стокообменът между Китай и България? Защо се увеличават поръчките на китайски стоки въпреки заплахите за по-високи мита? Как се включва Тръмп в глобалната трансформация на геоикономиката? Какво отражение ще има заплахата на Тръмп и Мъск за закриване на USAID?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „Светът е бизнес“ може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:59 | 05.02.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

1
rate up comment 4 rate down comment 4
Доктор_Проктор
преди 9 месеца
И как така китайците сами ще си произвеждат части за джетове като 91% от С919 е със западни части , не защото и сега не искат да си ги произвеждат, но просто те самите НЕ могат !Нито имат технологията нито могат да я разработят сами ! Те един кирлив самолетен двигател не могат да произведат ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още