В бъдеще електронното обучение няма да замести присъственото, а може да бъде само аварийна алтернатива, както беше сега заради пандемията от коронавирус. Това каза Красимир Вълчев, министър на образованието и науката, в рамките на парламентарния блиц контрол. Той отговори на депутатски въпрос, свързан с качеството на проведеното дистанционно обучение в страната заради пандемията, която наложи целият образователен процес да премине изцяло в електронна среда до края на учебнатга година.
И занапред ще има грипни ваканции и други обстоятелства, които налагат отсъствието на учениците. В момента се губи средно по 10 на сто от учебното време годишно. Предвид това, че сега системата стартира ефективно, нямаме оправдание това да не се случва и в бъдеще, посочи Вълчев.
Припомняме, че Министерството на образованието и науката предлага до 20% от учебните часове по различни дисциплини да се провеждат дистанционно и в бъдеще.
Ще търсим микса между присъствено и електронно дистанционно обучение. В началният етап обучението трябва да е в присъствена форма, както и в горни я курс, но там може да се мисли част от дейностите да се провеждат в електронна среда, посочи просветният министър. Не говорим за заместгване на присъственото обучение, а по-скоро за допълването му, поясни той.
Образователните системи се променят, но не така, че да заместят присъстевното обучение, а да го допълнят, категоричен е Вълчев. Той посочи, че министерството все още не е готово с анализите на обучението в електронна среда, което изисква време.
Все пак министърът посочи позитивите и негативите от дистанционното обучение, които са видими към момента, след тримесечното учене от дистанция чрез електронни устройства.
Негативите са свързани с липсата на социализация, възпитание и неравенства, тъй като не можем да кажем, че сме осигурили равен достъп до електронна среда, отбеляза министърът.
Най-доборото обучение е в реална среда, защото прякото взаимодействие не може да се замени с нищо друго, категоричен е Красимир Вълчев. Освен това част от знанията не могат са де усвоят ефективно, например практитеческите, двигателните, развитието на моториката – все недостатъци, които предполагат учене в класната стая, изброи той.
В същото време образователният министър изтъкна пред депутатите, че днешните деца ще учат много повече чрез електронни устройства и ресурси. Ако образователните системи не ги насочат към правилните ресурси чрез обучение в електронна среда и развитие на дигитална медийна грамотност, тези деца пак ще стоят пред устройствата, но ще бъдат управлявани от алгоритмите на социалните мрежи или на други програми, отбеляза Вълчев. И обобщи, че всички образователни системи вървят към това да предоставят на учениците и учителите повече образователни ресурси. Затова и ние искаме да имаме безплатно визуализирано образователно съдържание по всички образователни програми.


Без ток във Варна на 5 декември 2025
Мачовете по ТВ днес (5 декември)
Виц на деня - 5 декември
Днес отбелязваме Международния ден на доброволеца
Времето във Варна на 5 декември 2025
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Легендарната чалготека "Син Сити" става зала за изкуства
Първата дама на САЩ запали светлините на коледното дърво край Белия дом
Подписахме екшън план за три нови моста над Дунав
Четирима са убити от армията на САЩ при нов удар срещу корабче заради наркотрафик
Израел е допуснат на "Евровизия" догодина, 4 страни ще бойкотират конкурса