Децата на родители със средно и висше образование се справят поне два пъти по-добре с учебния материал, отколкото тези от необразовани семейства. Това е устойчив структурен проблем, но по време на дистанционното обучение ножицата между двете групи се е разтворила още по-широко.
Това е един от изводите в анализа на обучението от разстояние в електронна среда (ОРЕС), изготвен от служебния екип на Министерството на образованието и науката (МОН). Той отчита резултатите от обучението от разстояние според образованието на родителите.
Анализът, представен в края на миналата седмица, показа някои притеснителни резултати – задълбочаване на образователните неравенства, влошаване на мотивацията, ангажираността и знанията на голяма част от децата и риск от увеличаване на отпадащите от образователната система.
Сравнителният анализ на резултатите от националните външни оценявания (НВО) и държавните зрелостни изпити (ДЗИ) за последните пет години показва постепенно увеличаване в неравенствата.
Учениците, които идват от най-ниско образованите семейства се справят все по-зле, а тези от семейства със средно и висше образование демонстрират същите или по-високи в процентно отношение резултати спрямо средните, включително в контекста на обучението от разстояние.
Изключение прави единствено НВО в VII клас, където и учениците от по-образовани семейства намаляват постиженията си като процент от средните резултати през годините. Промените в изпита в IV клас през последната година допълнително изваждат на показ вече съществуващи образователни неравенства.
Резултати по БЕЛ на ДЗИ в XII клас по образователен статус на родителите като % от средния резултат на изпита за съответната година, 2018-2021 г.
На националното външно оценяване по български език и литература в VII клас през тази година учениците, чиито родители не са посещавали училище, са постигнали едва 25% от средния резултат за страната. Половината от средния брой точки имат децата от семейства с основно образование. На другия полюс са седмокласниците с родители висшисти. Те надхвърлят средния резултат с 29 процентни пункта. Учениците от семейства със средно образование имат резултати около средното равнище.
Сходна е картината на изпита по математика след VII клас. Децата на висшистите са показали резултати с 39 процентни пункта над средните, докато учениците с неграмотни родители са постигнали само 38% от средното равнище. Разликата е повече от 3,5 пъти.
„Учениците, получили под 30 процента от максималния брой точки на националното външно оценяване след VII клас по български език и литература, са приблизително 21%. На изпита по математика такива са почти половината. Това означава, че всяко пето дете не се справя с материала нито по български език и литература, нито по математика. Това означава риск от отпадане от образователната система“, обясни при представянето на анализа министърът на образованието и науката проф. Николай Денков.
Резултати на учениците по математика за VII клас според образователния статус на родителите като % от средния резултат на изпита съответната година, 2017-2021 г.
От подобен порядък са разминаванията в знанията на учениците и в другите класове, които се явяват на национално външно оценяване и държавни зрелостни изпити.
При зрелостниците от семействата с най-висок и с най-нисък образователен статус разминаването в знанията по български език и литература е почти 2,5 пъти. Децата на висшистите постигат 118% от средния резултат, а тези на неграмотни родители – едва 48%.
Данните от всички национални изпити показват още, че обучението от дистанция се е отразило значително по-зле на учениците от по-слабо образовани семейства, отколкото на техните връстници с по-добре образовани родители.
През тази година в VII клас резултатите по български език и литература при първата група се влошават с 13,8% в сравнение с 2019 г., докато при втората – само с 1,5%. По математика спадът в резултатите е съответно 15,6% и 1,4%.
Подобно и положението на матурата по български език и литература в XII клас. Зрелостниците от необразовани семейства показват с 11,1% по-слаби резултати спрямо 2019 г. Постиженията на дванадесетокласниците с родители висшисти намаляват с по-малко от 1% в сравнение с последната година с нормално присъствено обучение.
Социално-икономическите различия се възпроизвеждат в училище. Цялостно, резултатите на НВО и ДЗИ са два до три пъти по-ниски при учениците от семейства с основно и по-ниско образование спрямо връстниците им с родители със средно и висше образование. В професионалните гимназии също се наблюдават устойчиво ниски резултати за всички години, а в тези институции се обучават близо 50% от гимназистите в България, обобщава анализът.


Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Ванс: САЩ се надява на "добри новини“ за уреждането на конфликта в Украйна
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно
преди 4 години В днешно време, в това на интернет за образованието са нужни три неща: желание и желание, и още малко демо, и гени. Спомням си преди време се беше повредил лаптопа на хлапето на приятел техничар. След гледане на няколко видеота(заедно с момчето) и след няколко опита компа тръгна! Отивам следващият път в тях, гледам - купило си комплект с битове за винчетата на машините отзад! Питам: - Какво става? - Аааа. - вика - приятелчетата идват вече при мен при проблеми!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години абе ти още ли увреждаш деца... после що образованието ни е злее..родителите им знаят ли каква неука расиска утаайка им учи децата? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години И не - не е и до етнос !!! Ето и тая година - мой ученик от "етноса" отива на матура по моя предмет, изкарва оценка Много добър и като го поздравявам, вдига безразлично рамене: "Е, че то беше лесно, господине..." отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Хайде сега от МОН да обяснят: защо училища, където реален учебен процес просто няма, получават значително по-високо финансиране от училища, където НАИСТИНА се учи !!! Тия неграмотни родители защо не са учили? Образованието нали е задължително? Да не говорим, че техните деца обикновено изобщо не стигат до матурите, дори и малките матури в седми клас !!! Докато неграмотността не се КРИМИНАЛИЗИРА, само ще си лаламе !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар