Кандидатите за изграждането на "Южен поток" - строго секретни
В. Капитал Daily
Кой участва в конкурса за изграждане на българския участък на "Южен поток" – проект за поне 3.5 млрд. евро и най-голямата поръчка в страната през последните години? Отговорът на този въпрос се оказва една от най-строго пазените тайни в държавата въпреки категоричния ангажимент на правителството за прозрачност и публичност по проекта за газопровода.
Конкурсната процедура на практика обхваща всички основни дейности - от проектирането, доставката на материали и оборудване през изграждането на четирите тръби до пускането в експлоатация и обучението на персонала. Повторното обявление на конкурса (първият беше прекратен поради "краткото време за подаване на оферти") беше направено на 21 декември 2013 г., последния ден преди празниците, като срокът за подаване на писма беше до 10 януари, т.е. заинтересуваните фирми разполагаха само 5-6 работни дни да подготвят документите. А те трябваше да доказват, че кандидатите са изградили поне 240 км газопроводи подобни на "Южен поток" и са реализирали оборот от поне 1.5 млрд. лв. за предходните пет години.
След крайния срок "Капитал" поиска от "Южен поток България" информация кои са кандидатите, но такава беше отказана "с оглед успешното протичане" на конкурса. На последващото запитване защо тези фирми не се оповестяват не получихме отговор.
Плюс 4 млрд. от Брюксел
В. Стандарт
Малко над 4 млрд. лева е спечелила България от членството си в Европейския съюз. Това показва сметката, направена на база данни на Министерството на финансите и единния информационен портал, отразяващ изпълнението на програмите по структурните фондове на ЕС. От 2007 г., когато страната ни стана член на Общността, до края на 2013 г. сме внесли в общия бюджета на Брюксел 5,253 млрд. лв. За същия период България е получила парични траншове от ЕС по различните оперативни програми за общо 9,353 млрд. лв.
Така излиза, че за седем години членство в ЕС сме на плюс от 4,099 млрд. лв. Брюксел обаче досега е възстановил малко над половината средства по оперативните програми за периода 2007-2013 г., или 51,29% от сумата.
Дълговете на НЕК изядоха кредитния й рейтинг
В. Сега
Рейтинговата агенция "Стандарт енд Пурс" намали вчера кредитния рейтинг на държавната Национална електрическа компания (НЕК) до "B+" (от досегашния "BB-") с негативна прогноза. Негативна остава и дългосрочната перспектива пред енергийната компания.
От "Стандарт енд Пурс" аргументират решението си за НЕК с влошените кредитни показатели на компанията през 2013 г. И през миналата година дружеството не успя, дори отчасти, да стъпи на краката си, като задълженията на компанията са около 2 милиарда лева. Агенцията взема предвид неблагоприятните регулаторни решения, зададени от ДКЕВР и посочва, че НЕК не получава пълна компенсация за ВЕИ субсидиите по преференциалните цени за зелена енергия, както и за закупената енергия от когенерации.
Министерството на икономиката ще строи посетителски центрове за 637 хил. лв.
В. Сега
Министерството на икономиката, енергетиката и туризма ще плати малко над 637 хил. лв. за нова мрежа от посетителски центрове. Целта е да се подобрят информационното обслужване на туристите и маркетинга на туристическите дестинации у нас. Проектът се финансира по Оперативна програма "Регионално развитие" и трябва да приключи до 24 месеца.
В момента в страната ни има общо 136 туристически информационни центрове. 38 от тях обаче изобщо не работят, а 2 все още се изграждат, стана ясно при представянето на проекта вчера. Не е особено голям и интересът към тях - през миналата година са били посетени от около 797 хиляди души. 70% от туристическите центрове са общински, а останалите - частни.


Кои са седемте най-горещи дестинации в света за 2026-та?
Илон Мъск е първият човек в историята, чието нетно богатство надхвърля 600 млрд. долара
19-годишен българин е загинал на фронта в Украйна
Сушата предизвиква срутвания на земята и отромни дупки в Турция
Тръмп и глобалната „бролигархия“ — сливането на властта, парите и семейните интереси
Китай облекчава митата върху вноса на свинско месо от ЕС в окончателно решение
Европа отменя забраната за двигателите с вътрешно горене
Защо Chase на J.P. Morgan и дигиталните му съперници обожават Германия
„България Еър“ и Летище „Васил Левски“ – София посрещнаха 8-милионния пътник за 2025 година
Българският имотен пазар – добри, лоши и зли практики
Китайците нямат спиране – ще участват в 24 часа на Льо Ман
Трябва ли да се сменят и сензорите за следене на налягането с гумите
Световната автомобилна индустрия изпадна в дълбока криза
5 мита за SUV, които е време да изчезнат
Renault слага край на най-малко известната си марка
Как Испания поддържа своите фрегати F100 актуални до 2045 г.
Гуинет Полтроу се оплака - съпругът ѝ мрази Коледа
Тръмп ще направи обръщение към нацията утре
Тръмп подписа рекорден брой изпълнителни заповеди през 2025 година
Костадинов: Трябва да се раждат повече деца и да има повече стабилни семейства