IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

"Проектът на века" на Си Дзинпин вече коства 1 трлн. долара, а бъдещето му е неясно

Пандемията от коронавируса и отслабналата световна икономика водят да забавяне на "Един пояс, един път", смятат в Пекин

16:53 | 16.10.23 г. 1
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

През 2017 г. китайският президент Си Дзинпин нарече "Един пояс, един път" "проектът на века", припомня Bloomberg в навечерието на третия форум по инициативата, който в момента е може би по-известен с факта, че на него ще присъства и руският президент Владимир Путин.

Припомняме, че "Един пояс, един път", наричан още и "Новият път на коприната", беше сочен от западни анализатори като начина на Пекин да прокара своята политика на Запад, без да предизвика негативни реакции и съпротива. С инвестиции в инфраструктурни проекти Китай се надяваше да успее да пробие път към западните общества. Пикът на финансирането беше през 2018 година, когато под формата на заеми бяха отпуснати 120 млрд. долара, основно за Азия, Близкия изток и южните части на Африка, пише Bloomberg.

Членовете на "Един пояс, един път". Графика: Bloomberg Членовете на "Един пояс, един път". Графика: Bloomberg

България, заедно с повечето държави от Източна Европа, също е една от държавите в проекта. През 2019 година в "Един пояс, един път" влезе и Италия, но реши да прекрати членството си и се очаква това да влезе в сила до края на тази година. В Рим не виждат икономическа изгода от участието си.

"Изнесохме много портокали за Китай, за три години те утроиха износа си към Италия", коментира министърът на отбраната на Гудо Кросето през юли. "Париж, без никакви споразумения, през тези дни продаде самолети на Пекин за десетки милиарди", допълни той.

През 2021 година износът на Италия към Китай се увеличава с 5%, тоест с ръст по-слаб от този на Германия и Франция, които не са част от инициативата.

Според оценките на Green Finance & Development Center за по-малко от десетилетие "Един пояс, един път" коства на Китай 1 трлн. долара. Анализаторите отбелязват, че в крайна сметка тя е по-скоро провал, отколкото успех за китайския президент.

Китайски чиновници, които искат да запазят своята анонимност, обвиняват за това пандемията от коронавируса и слабостта на световната икономика. През 2020 година например Замбия изпадна в състояние на дефолт, което постави в неприятно положение най-големия ѝ кредитор - Китай. В дългови кризи изпаднаха още Етиопия, Шри Ланка и Пакистан, към които са насочени почти 64 млрд. долара от парите по инициативата. В Пекин все пак се надяват, че при отбелязването на 10-та годишнина от проекта, нещата ще изглеждат много по-различно.

Американски държавни служители също смятат, че инициативата има сериозни затруднения, тъй като Китай има все по-малко средства за заеми и натискът да ги оттегли расте.

Си Дзинпин ще има възможност да защити своя "проект на века" по време на срещата, започваща на 17 октомври, отбелязва още Bloomberg. Сред гостите на китайския президент освен Владимир Путин ще са още премиерът на Унгария Виктор Орбан, президентът на Индонезия Джоко Уидодо, на Аржентина Алберто Фернандез и новоизбраният премиер на Тайланд Срета Тависин.

Според Алфред Ву, преподавател в Националния университет на Сингапур, разглеждайки списъка с гостите, става ясно, че Си е поканил своите най-добри приятели и смята "да празнува"с тях. "Това е ясно послание, че Китай се опитва да създаде своя собствен кръг от съюзници, предизвиквайки водения от САЩ световен ред", допълва още Ву.

Кризи като войната в Украйна и напрежението в Израел също влияят върху "Един пояс, един път". Как ще се развива инициативата вероятно ще бъде показано в следващите дни - Кения се кани да поиска 1 млрд. долара за инфраструктурни проекти и анализаторите очакват отговора на Пекин.

Но дори и да има затруднения, Си Дзинпин няма да се откаже от проекта си за "мека сила" на външната си политика, смятат още анализаторите. Според Рафаело Пантучи китайският президент е много тясно свързан с "Един пояс, един път" и той ще продължи, докато Си е на власт. Според него очакванията към инициативата са завишени, тъй като темпът в първите години беше много ускорен.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:53 | 16.10.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

Финанси виж още