Непоследователният подход на президента на САЩ Доналд Тръмп към митата кара някои по-малки европейски компании да поставят под въпрос ползите от разширяването си на американския пазар – знак колко трудно е станало да осъществяват търговия във водещата икономика в света, пише Ройтерс.
Като налага мита на всичко – от стомана и коняк до коли и сандали, Тръмп цели да подтикне чуждестранните компании да преместят инвестиции в САЩ, да строят нови заводи и да създават хиляди работни места в Америка.
Докато големи корпорации от автомобилния и фармацевтичния сектор побързаха да обявят планове за експанзия или да кажат, че ги обмислят, заради потока от съобщения, стъпки назад и изключения ,някои по-малки компании са по-притеснени да поемат такъв ангажимент.
Италианската компания EuroGroup Laminations в момента не плаща мита за роторите и статорите, които доставя на американските си клиенти от автомобилния сектор, включително Ford и GM, от завода си в Мексико, тъй като те отговарят на съществуващите правила за внос.
Но преместване на производството в САЩ щеше да я изложи на действащите мита върху специалния вид стомана, който компанията използва в автомобилните си части, коментира главният изпълнителен директор Марко Ардуини пред Ройтерс.
„Избягването на възможни американски мита... не означава непременно, че това може да компенсира допълнителните разходи и ниските наличности от стомана“, отбелязва той и допълва, че разходите за труд в САЩ, които са до шест пъти по-високи от тези в Мексико, също са проблем.
Германският производител на вентилатори и двигатели ebm-papst замрази плановете си да строи трети завод в САЩ или да разширява съществуващите си американски заводи поради сегашните развития, включително опасността митата да предизвикат рецесия в САЩ.
„Ако в САЩ има забавяне на икономиката, в резултат на това търсенето може да се развие различно“, коментира главният изпълнителен директор Клаус Гесдоерфер.
Малките и средни предприятия са гръбнакът на много икономики, включително италианската и германската, и двете страни са членки на ЕС и големи износители за САЩ.
Тъй като имат по-малки финансови буфери от компаниите „сини чипове“, те може да реагират на новите рискове в областта на търговията по-бързо от по-големите компании.
Nissan съобщи, че очаква оперативна печалба за цялата година от малко под 600 млн. долара, около 30% по-малко спрямо предишната прогноза на компанията.
„Противно на надеждите на Доналд Тръмп протекционизмът му няма да накара повече германски компании да се установят в САЩ и да създават работни места там“, коментира Марк Тенбиег, ръководител на асоциацията DMB, която представлява малките и средни предприятия в Германия.
В отделен коментар DMB заяви, че някои малки и средни предприятия, пожелали да останат анонимни поради чувствителността на въпроса, също в момента правят преглед на американския си бизнес в резултат на политиките на Тръмп.
Някои членуващи компании в германската инженерна асоциация VDMA отлагат покупки, каза Андрю Адаир, консултант по търговската политика на асоциацията за Северна Америка след пътуване до САЩ по-рано този месец.
„Изглежда, че индустрията натиска бутона за пауза в момента“, отбеляза той.
След седмици на заплахи Тръмп обяви на 2 април поредица от широки мита върху вносни стоки в САЩ от повечето други страни. Те включваха мито от 20% върху вноса от ЕС, което по-късно беше намалено на 10% в условията на 90-дневна пауза след срива при американските активи.
Заявленията на Тръмп, че другите страни „извиват ръцете“ на САЩ от години, които отразяваха гнева му от търговските дефицити на САЩ, включително този от 235,6 млрд. долара с ЕС, също повишиха политическата и дипломатическата температура.
Германската компания LAPP, която произвежда всичко – от кабели и жици до роботика за заводи, все пак запазва плановете си да удвои производствения си капацитет в завода си в Ню Джърси през 2025 г.
„Като семеен бизнес планираме дългосрочно, не на периоди от избори до избори“, коментира главният изпълнителен директор Матияс Лап.
Една голяма несигурност е какво ще сторят митата с търсенето и инфлацията в САЩ.
RBC Capital счита, че 10% от потреблението в САЩ се основава на вноса и че следователно ще бъде „относително трудно за потребителите да заменят вносни стоки“.
Но консултантската компания AlixPartners счита, че средните разходи от неосновна необходимост на американските домакинства ще намалеят с повече от 10% до 27 хил. долара в свят след митата, и препоръчва компаниите да възприемат изчаквателен подход.
Във всяка от последните три години ЕС е изнасял стоки за средно 500 млрд. евро в САЩ, повечето от тях фармацевтични продукти, автомобили и машини, сочат данни на Евростат.
Тръмп взе на мушка основно производителите на стомана, автомобили и автомобилни части в блока.
Макар че САЩ остават най-големият търговски партньор на ЕС, митата предизвикаха някои политически критики срещу приемането на по-голяма експозиция, като френският президент Еманюел Макрон поиска от европейските компании да замразят засега планирани инвестиции.
Групи от индустрията призовават европейските компании да се съсредоточат вместо това върху други чуждестранни пазари като Индия, Латинска Америка и Югоизточна Азия.
„Видяхме, че положението може да се промени бързо, за една нощ. Всички ще останат в изчаквателна позиция, докато не възникне картина, която може да бъде определена като устойчива“, коментира Себастиан Занк, ръководител на корпоративните рейтинги в рейтинговата агенция Scope.