IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

По-горещите лета и пренаселването заплашват туристическите икономики в Европа

Туризмът е в основата на икономическия растеж и развитието в европейската част на Средиземноморието от десетилетия

11:07 | 20.08.25 г. 3
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

През 2024 г. испанската банка La Caixa използвала данни за разходите от хиляди чуждестранни кредитни карти от предишни лета и ги съпоставила с метеорологични данни от европейската агенция за наблюдение на Земята „Коперник“. Тя установила, че за всеки допълнителен градус температура туристите харчат с 0,12% по-малко. Когато температурите се повишат с пет градуса или повече над историческата средна стойност, туристите не са толкова склонни да се върнат на същото място.

Дори крайната жега, горските пожари и внезапните проливни дъждове да направят дестинациите в Южна Европа по-непривлекателни, отколкото преди, малко вероятно е търсенето да спадне драстично. Навиците на туристите се променят бавно, а в много страни училищните ваканции са през юли и август, което принуждава семействата с деца да пътуват само в тези месеци.

Но по-северните дестинации, включително скандинавските страни, отчитат ръст в броя на туристите, което някои отдават на търсенето на по-прохладни места за почивка от посетителите. По-прохладните места по Средиземноморието също отбелязват ръст в броя на посетителите, включително северните области на Испания и части от италианските Алпи.

Решението на ускоряващата се обвързаност между свръхтуризма и климатичните промени може да изглежда неприемливо за дестинации, които от години са съсредоточени върху увеличаването до максимум на пристигащите туристи. Експерти казват, че дестинациите се нуждаят от по-малко туристи, които да остават по-дълго, но с по-малко следи след себе си.

Изменението на климата ще изтласка туризма от Средиземноморието. Карта: Bloomberg LP Изменението на климата ще изтласка туризма от Средиземноморието. Карта: Bloomberg LP

През 2024 г. автономната провинция Трентино в Италия е посрещнала над 19 млн. нощувки, като през август е отбелязала връх от около 4 млн. души. Според националната асоциация на хотелиерите Fedeberalghi това лято се очаква да бъде подобно на миналогодишното, което беше рекордно. Туристическият сектор съставлява около 10% от БВП  на Трентино, което се равнява на около 2,5 млрд. евро.

Летният бум обикновено е кратък, като трае от края на юли до края на август, тъй като собствениците на хотели обикновено затварят за по-дълга почивка след ски сезона. Все пак планините имат малко време да се възстановят, а нарастващите посещения през лятото натоварват инфраструктурата и местните общности.

Напливът на туристи, много от които не са опитни алпинисти, подлага на натиск алпийските спасителни служби, като през тази година намесите са се увеличили с 12%. Заетостта на обществените болници и травматологични центрове се е повишила, задръстванията са често явление, а местните власти са били принудени да планират повече паркинги във и около туристическите дестинации в близост до Долмитите, които от 2009 г. са в списъка на ЮНЕСКО на Световното куртурно наследство. Търсенето на краткосрочни наеми както през лятото, така и през зимата, е довело до повишаване на цените на жилищата за местните жители и за работниците. Извън сезона районът се опразва.

Местните власти се опитват да разпределят тежестта на туризма през цялата година. През последните години най-атрактивните градски локации във финансовата столица Милано бяха облепени с реклами на Trentino Marketing, агенция, управлявана от провинцията: Дишай, ти си в Трентино. Агенцията пуска ново мото, което ще съпътства старото: Красивите сезони, а следващите ѝ кампании ще се съсредоточат върху привличането на посетители през пролетта или есента.

„Рекламирането на периода извън сезона не е само защото искаме туристи, а преди всичко защото това ще ни помогне да постигнем по-голям баланс“, коментира Джулия Дала Палма, ръководител на отдела за развитие на дестинации в Trentino Marketing. Сегашният модел на туризъм в региона трябва да се промени. „Това е модел, който вече не работи и това ни тревожи – модел, при който дори местната общност започва да се бори за оцеляване поради прекомерен стрес и моменти на нестабилност“, отбелязва тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:07 | 20.08.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

2
rate up comment 3 rate down comment 0
cyclop
преди 3 месеца
Господи - картата е умопомрачителна - в най-южната част на Европа, температурите можело да са над 30 градуса за повече от месец - през лятото??? КАК ЩЕ ОЦЕЛЕЕМ??
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 1
cyclop
преди 3 месеца
Повече туристи и по-дълъг сезон е лошо за туризма, понеже клаймъхченч дрън дрън
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още