Неуспехът на Обединеното кралство да отприщи продуктивния потенциал на своите региони и съставни нации до голяма степен обяснява слабите му икономически резултати в международен план. Неговата икономика е сред най-географски небалансираните в богатия свят. Икономическата мощ на второстепенните му градове изостава от тази при сравнимите държави. Неговият лидер, Лондон, също се забави след финансовата криза. Не е поради липса на усилия: последователни правителства се опитаха и не успяха да дадат тласък на британските малки и големи градове. Но колкото по-дълго Обединеното кралство се колебае без стратегия за национален растеж, толкова повече ще пропада в глобалната икономическа йерархия, пише Financial Times в редакционен коментар.
Поуките от предишни усилия са жизненоважни. Политиката за регионално развитие на Обединеното кралство отдавна е помрачавана от бездействие, непоследователност и липса на фокус. Индустриалната стратегия от 2017 г., както и „плановете за растеж“ от 2021 г. и 2022 г., дойдоха и си заминаха. Програмата на Борис Джонсън за „изравняване на регионите“ не е отлепила. Страната сега няма стратегия за растеж, от която отчаяно се нуждае. За да се справи както трябва, Великобритания трябва да се съсредоточи върху съществуващите си специализации, да намали бариерите за растеж – като ограничено финансиране, регулации и слаба свързаност – и да създаде институции, които да изпълняват и наблюдават дългосрочното развитие в Обединеното кралство.
Надграждането върху съществуващите конкурентни сили е от решаващо значение. Подкрепата за клъстерите, които изникват в цялото Обединеното кралство - особено в сектори на растежа като чистите технологии, изкуствения интелект и науките за живота - могат да доведат международната търговия и инвестициите в регионите и да стимулират развитието на малките и големите градове. Правителството трябва също така да подкрепя по-добре университетите на страната от световна класа, които могат да действат като центрове за регионален растеж чрез стимулиране създаването на работни места и на изследователската и развойна дейност.
За да подкрепи тези силни страни, Великобритания трябва да премахне бариерите пред растежа. Финансирането е от насъщно значение. Като се имат предвид косвените ползи от разходите за научноизследователска и развойна дейност и инфраструктура, правителството трябва да увеличи публичните инвестиции, които като дял от брутния вътрешен продукт (БВП) са сред най-ниските в ОИСР през последните две десетилетия. То следва също така да обмисли развитието на дългосрочни икономически инвестиционни фондове, например чрез консолидиране на съществуващи пулове или чрез привличане на пенсионни схеми от обществения сектор и приходи от публични активи. Набирането на финансови потоци от частния сектор чрез инициативи за насърчаване на пенсионните и застрахователните фондове да инвестират в дългосрочни активи си остава важно.
В същото време Великобритания трябва да се справи със своята токсична неспособност да строи. Затрудненото предлагане на жилища ограничава движението на хора в страната. Обременителните разпоредби за планиране трябва да бъдат реформирани, като местните власти се нуждаят от повече стимули и отговорности за разработване на земя. Данъчната реформа може да изиграе роля. Гербовият налог, който е данък върху сделките с имоти, ограничава мобилността. Данък, основан върху стойността на имотите, има повече смисъл. Данък върху стойността на земята пък би стимулирал развитието й. Подобряването на инфраструктурата също е приоритет. Пътните и железопътните връзки между северните градове са лоши, както и градският транспорт: средното време за ежедневно пътуване е сред най-дългите в Европа.
Правилното институционално устройство е важно. Обединеното кралство е силно централизирано, като парламентът движи политиките и плановете за финансиране. По-нататъшното прехвърляне на вземането на решения към местните власти, заедно с повече техни правомощия за задържане на данъци и набиране на приходи, ще помогне да се гарантира, че политиките отговарят по-добре на местните нужди и са по-отговорни. Създаването на независим орган, който да наблюдава и съветва относно регионалните политики и тези, свързани с предлагането, може да бъде от полза. Това би помогнало за вграждането в програмата за растеж на дългосрочна визия отвъд изборния цикъл.
Предстоящият бюджет е възможност да започне адресирането на тези проблеми. Докато сегашното и бъдещите правителствата се стремят да решат проблемите на Обединеното кралство с растежа, те не трябва да пренебрегват жизненоважното значение на отключването на латентните таланти, инвестиции и иновации във всички негови региони и нации.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа