Преди повече от десетилетие производителят на офроуд автомобили Polaris се отказа да произвежда всички свои превозни средства в САЩ, насочвайки се към Мексико, където изгради завод, без да отблъсква с това своите клиенти, пише Wall Street Journal.
Този ход се отплати щедро на Polaris. Купувачите останаха верни, тъй като заводът, разположен в Монтерей, произведе повече от 22 хил. автомобила през първата си година, помагайки за увеличаването на продажбите на компанията с 33%, като същевременно ѝ спести милиони долари от разходи. Оттогава заводът се превърна в най-голямото производствено съоръжение на Polaris, произвеждайки модели като RZR - автомобил, подобен на бъги, който се предлага при начална цена от 16 хил. долара и може да достигне над 40 хил. долара.
Сега заводът може да се превърне в пасив. Новоизбраният президент Доналд Тръмп заплаши да наложи мито от 25% върху всички стоки, идващи от Мексико, като ответна мярка за недостатъчните според него усилия на страната да спре контрабандата на наркотици и нелегалната имиграция в посока САЩ.
За Polaris, която е добавила съоръжения за сглобяване на двигатели и леене под налягане към дейността си в Монтерей, новите мита биха могли да създадат 400 млн. долара разходи, които ще бъдат прехвърлени на потребителите, изтъква Дейвид Макгрегър от Longbow Research.
По-високите цени ще ударят компанията, тъй като Polaris е изправена пред по-слабо търсене на своите продукти, както и от мита върху китайските компоненти, използвани в нейните превозни средства.
Компанията твърди, че тези мита, въведени по време на първата администрация на Тръмп, са несправедлива тежест, тъй като най-големите ѝ конкуренти не произвеждат в САЩ.
Говорейки по време на конференция с инвеститори, главният изпълнителен директор Майкъл Спийтцън заяви, че Polaris преразглежда своите доставчици, докато чака да види какво ще се случи с митата.
Митата биха разрушили търговските отношения , които от 1994 г. позволяват на повечето стоки, произведени в Мексико, да влизат безмитно в САЩ. Компаниите, произвеждащи всичко - от автомобили до медицински продукти, се възползваха от близостта на страната до САЩ и по-евтината работна ръка. Миналата година Мексико е изнесла стоки към САЩ за 475 млрд. долара, изпреварвайки Китай като най-големият чуждестранен доставчик за американския пазар.
Редица компании, включително базираната в Минесота Polaris, сега обмислят внезапна корекция на своите дългогодишни икономически изчисления. Съветът на мотоциклетната индустрия, лоби на производителите на мотори, посочва, че високите мита биха навредили на индустрията и нейните клиенти.
Фокус на юг
Основателите на Polaris строят първото си превозно средство, моторна шейна, през 50-те години на миналия век и години наред единственият завод на компанията се намира в Розо, Минесота, провинциален град на около 16 км южно от границата с Канада. По-късно концернът добавя фабрики в Айова и Уисконсин. Повече от десетилетие, след като Северноамериканското споразумение за свободна търговия тласка производителите от САЩ да се насочат към Мексико, компанията остава непоколебима, настоявайки, че нейната работна сила в Средния запад ѝ осигурява достатъчно рентабилност.
Тази нагласа обаче се променя през 2010 г. Скот Уайн, главен изпълнителен директор по това време, обявява планове за изграждане на фабрика в Мексико, като казва, че Polaris ще спести повече от 30 млн. долара годишно от производствени разходи и ще произвежда офроуд превозни средства по-близо до своята клиентска база в южната част на САЩ.
Друго предимство: въпреки че Polaris се сблъсква с проблеми с привличането на работници в малките градове, в които се намират нейните заводи в САЩ, това не е проблем в индустриалния център Монтерей. Населението на района от 5,3 млн. души е почти колкото целия щат Минесота.
Polaris строи своя завод в източния край на града, недалеч от летището. Процесът не е съвсем гладък. Компанията трябва да изгради верига на доставки от нулата. Тъй като престъпността в града е висока, компанията се сблъсква и с кражби на готови превозни средства.
Оттогава Polaris разширява своите продуктови линии и глобални амбиции, добавяйки фабрики в Китай, Полша и Франция, заедно с Алабама и Индиана. Тя все още има повече работници в САЩ, отколкото в Мексико, но съоръженията на компанията в Монтерей засенчват американските по капацитет и площ.
След отварянето на завода Polaris споделя, че клиентите не са се отдръпнали.
Юджийн Бас, 54-годишен предприемач от Делта Джънкшън, Аляска, притежава RZR и публикува видеа от някои свои пътувания в канал в YouTube. Той казва, че би предпочел превозното средство да е произведено в САЩ, но не го отблъсква мексиканският му произход. Офроудът е толкова вълнуващ, изтъква Бас, че много шофьори вероятно няма да бъдат отблъснати от повишаването на цените, свързано с митата.
„Въпреки че много хора са засегнати от това, не мисля, че то ще ги спре да си купят такава кола“, посочва той.
САЩ и Мексико си размениха мита по време на първия мандат на Тръмп, преди да стигнат до предоговаряне на споразумението NAFTA, известно вече като Споразумението САЩ-Мексико-Канада. Това позволи повечето продукти, включително тези на Polaris, да останат незасегнати от мита. Но новоизбраният президент обещава по-агресивна позиция, като заплашва производителя на селскостопанско оборудване Deere с мита от 200%, ако премести производството си в Мексико.
Президентът на Мексико Клаудия Шейнбаум обеща ответни мита, ако Тръмп реализира с плана си.
Някои анализатори изразяват съмнение, че митата на администрацията на Тръмп ще обърнат дългогодишните инвестиции в производство в Мексико, добавяйки, че дори конфликтите от първия мандат на Тръмп не са спрели растежа на сектора.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни