IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Електроразпределителната мрежа на САЩ устоява на горещините…засега

Доставките на електричество от възобновяеми източници, хидроенергия и стационарни батерии успяват да укрепят уязвимите места на мрежата

17:30 | 23.07.23 г. 20
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Екстремните високи температури тласкат търсенето на електроенергия до рекордно високи нива в някои части на САЩ, но електрическата мрежа успя да устои поради комбинация от късмет и стабилни енергийни доставки от възобновяема енергия, пише Wall Street Journal.

Миналото лято мрежовите оператори в Тексас и Калифорния едва успяха да избегнат необходимостта от чести прекъсвания на електрозахранването, тъй като запасите от електроенергия на два от най-големите пазари на електричество в страната намаляха. Жителите бяха помолени да използват по-малко енергия, докато търсят начин да се спасят от горещините.

Оттогава Калифорния се възползва от скока във водноелектрическото производство след необичайно влажните зима и пролет, както и от изграждането на големи стационарни батерии, които съхраняват излишната енергия от възобновяеми източници, изпращайки я към мрежата, когато има по-голямо търсене.

Тексас, междувременно, добави значителен брой соларни паркове, които доставят енергия през най-горещите части на деня и помагат за компенсиране на неочакваните механични проблеми с някои централи, работещи с въглища и газ.

„Мрежата изглежда се държи добре и това доказва, че имаме нужда от всички ресурси за всяко време на годината и за всякакви метеорологични условия“, изтъква Бърнард Макнами, бивш член на Федералната комисия за енергийно регулиране. „Само защото един ресурс се представя добре днес, не означава непременно, че ще се представя добре и утре“, добавя той.

Мрежата вероятно ще бъде изправена пред продължителен стрес през останалата част от лятото, тъй като се очаква високите температури да се задържат или дори да се повишат допълнително в някои части на страната, принуждавайки клиентите на фирмите за комунални услуги да усилват климатиците.

Екстремните горещини връхлетяха много южни и западни щати, като температурите се повишиха до над 43 градуса по Целзий във Финикс за повече от 20 последователни дни. Arizona Public Service, която осигурява електричество за голяма част от щата, отбеляза рекордните 8191 мегавата търсене на електроенергия на 15 юли. Компанията предложи на клиентите си съвети за пестене на енергия за намаляване на разходите и поддържане на стабилна мрежата.

В исторически план Тексас и Калифорния са били най-уязвими те щати от недостиг на електроенергия по време на изключителни горещи вълни, тъй като при всяка от тях е наблюдавана бърза промяна в източниците на производство в резултат на пазарната конкуренция и, в случая на Калифорния, държавната политика, насърчаваща изграждането на възобновяеми източници. Повечето други южни и западни щати не управляват конкурентни пазари на електроенергия и регулаторите обикновено позволяват на комуналните компании да изграждат повече от достатъчно електроцентрали, за да отговорят на търсенето.

На нерегулираните пазари на електроенергия електроцентралите обикновено се изграждат и експлоатират от компании, които се конкурират да продават електроенергия на по-ниска цена. Те получават заплащане за енергията, която техните централи произвеждат, и на повечето пазари получават някаква форма на допълнително заплащане за това, че са готови да работят, за да гарантират, че пазарът разполага с достатъчно ресурси.

В Калифорния през последните няколко летни сезона възникнаха опасения за електрозахранването, тъй като щатът замени газовите електроцентрали - които могат да произвеждат енергия по всяко време - със соларни паркове и, в по-малка степен, вятърни паркове, чиято мощност варира според времето и сезона. Калифорнийски закон, приет през 2018 г., изисква щатът да декарбонизира електроенергийната си мрежа до 2045 г.

За последно Калифорния преживя постоянни прекъсвания на електрозахранването през август 2020 г. по време екстремните горещини, обхванали западното крайбрежие, които ограничиха способността на щата да внася електроенергия от другаде в региона - нещо, което исторически трябваше да прави във времена на нужда. Продължителната суша ограничи производството на водноелектрическа енергия, като засили предизвикателството относно намирането на достатъчно енергия, за да се отговори на вечерното търсене, докато слънчевото производство намалява.

Това лято обаче водноелектрическата енергия е по-изобилна, отколкото е била през годините след зимата, по време на която язовирите бяха запълнени на фона на рекордно голямата снежна покривка, която продължава да се топи и през лятото.

Северин Боренстайн , енергиен икономист в Калифорнийския университет в Бъркли, казва, че допълнителният капацитет може да помогне за намаляване на нуждата от внос, ако по-късно през сезона настъпи тежка гореща вълна в западните щати.

„Когато това се случи, въпросът ще бъде колко внос ще можем да получим?“, споделя Боренстайн.

Калифорния пусна в експлоатация около 5600 мегавата капацитет за съхранение на енергия чрез стационарни батерии по-рано този месец, спрямо 500 мегавата преди три години. Батериите се зареждат през деня и се разреждат предимно вечер.

Един мегават електричество осигурява достатъчно мощност, за да отговори на търсенето на 750 домакинства, изчислява Калифорнийския независим системен оператор, който управлява електрическата мрежа на щата.

Съветът за електрическа надеждност на Тексас (ERCOT), който управлява електрическата мрежа на щата, миналия месец поиска от жителите доброволно да пестят електроенергия, но оттогава не е повторил призива си, въпреки че търсенето на електроенергия разбива рекордите. Мрежовият оператор регистрира 82 592 мегавата търсене през изминалата седмица, което представлява нов връх.

Жителите на Тексас и властите са загрижени за състоянието на електрическата мрежа след странната зимна буря през февруари 2021 г., която накара електроцентралите да спрат работа. Търсенето заплашваше да надхвърли наличното предлагане, принуждавайки мрежовия оператор да прибегне до прекъсвания на тока, за да поддържа баланса. Стотици хора загинаха в студа.

Оттогава ERCOT използва все по-чести някои от най-старите и скъпи електроцентрали в щата заради страх от нови прекъсвания. Това натоварва съоръженията и увеличава вероятността от механични проблеми, предупреждават операторите.

Междувременно производството на възобновяема енергия успява да компенсира загубите при конвенционалните централи. Това лято мрежата на ERCOT работи с повече от 17 700 мегавата слънчев капацитет, над два пъти повече от количеството, инсталирано по това време миналата година. Тексас също има малко над 37 700 мегавата вятърни мощности, повече от всеки друг щат.

Обединени вятърните и слънчевите паркове представляват близо 40% от инсталирания капацитет в Тексас. Природният газ, отдавна доминиращият източник на електроенергия в щата, представлява около 42%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:10 | 23.07.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Енергетика виж още

Коментари

20
rate up comment 2 rate down comment 5
khao
преди 9 месеца
До: cyclop винаги съм искал да ти помогна, клоши... за това ти казвам къде изхвърлям ***, зада облажиш от скъпото! по същата причина те съветвам и да се образоваш.... тъъъпотията и ниското образование личи от космоса! ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 2 rate down comment 9
zelka007
преди 9 месеца
До: cyclop ... и двата имат двойно над този пробег ... и двата се зареждат от 20% до 80% капацитет на батерията за 30мин на 160кВ станция ... страхотни машини ... и се продават !! имат списъци с чакащи клиенти за години напред ... :))) ... теслата е друга бира , тя се цели в друг сегмент на пазара , превози по магистрала до 800-900км дневно ... камиона има убийствена ефективност спрямо дизеловите ... и за 30мин може да презареди батерията ... какво те притеснява ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 2 rate down comment 8
zelka007
преди 9 месеца
До: cyclop ... камионите за доставки са няколко вида ... не вановете , а камионите ... !! ... в момента се електрифицират тези , които имат годишен пробег около 40-50хил.км ... такъв пример са камионите за извозване на отпадъци ; камионите за градска доставка логистичен склад - хипермаркет ; камионите които обслужват близки производствени съоръжения ... това е дневен пробег в рамките на 70-150км ... такива са Volvo FH Electric и Mercedes eActros ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 2 rate down comment 7
zelka007
преди 9 месеца
До: cyclop ... ти първо си технически неграмотен човек , и то много ... втори си надъхан отрицател , пълен с долнопробни фейкчета , които споделя поради некаква причина с удоволствие ... какъв е смисъла да влизам в обяснителен режим "какво би станало ако ... " , и да се опитвам да ти наливам ?! ти ще продължиш да се ровиш в сайтовете с отпадъци и да търсиш под вола теле ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 3 rate down comment 2
cyclop
преди 9 месеца
До: zelka007 като няма какво да напишеш за пълната абсурдност и непригодност на псевдоавтомобилите - мини на лични нападки, нали така, политкомисарче. Теб няма какво да те учат и да гледаш от указанията за справяне с престъпмисъл, ти си професионалист и си знаеш
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 2 rate down comment 8
zelka007
преди 9 месеца
До: cyclop ... дали да не се концентрираш в/у по-ежедневни неща ?! каква електричка трета употреба да си купиш например след 10г ?! усещаш ли малoумните ви въпроси на фейконафффтчетата , как от това не е възможно се преместиха в зоната на : ама при еди какви си условия това как ще е възможно ... :))) ... нъл се упражнявахте тука преди 5г , автобуси ... хахаха ... електрички в градовете ... хахаха ... и автобуси има и пътищата се пълнят с електрички ... и камионите ще дойдат ... нема да разбереш
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 4 rate down comment 4
cyclop
преди 9 месеца
Tesla Semi Will Charge At 1+ MW
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 5 rate down comment 4
cyclop
преди 9 месеца
...the average electric semis, which a University of California study estimated will be more than 5,000 pounds heavier than their carbon-spewing counterparts by 2030.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 5 rate down comment 4
cyclop
преди 9 месеца
A semi-truck including its cargo can legally weigh a maximum of 80,000 pounds. A battery for an electric truck can be up to 16,000 pounds, according to recent reporting by CNBC. That's nearly a quarter of the total weight of the truck.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 5 rate down comment 7
zelka007
преди 9 месеца
До: cyclop ... теб кво те бъркат мегаватите за зареждане ... ?! ... въобще какво знаеш за зареждането на електричките , след като нямаш електричка ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още