Компаниите от така наречения Big oil искат да останат печеливши и да не изгубят своя бизнес. Така Боян Рашев, партньор в EY denkstatt, коментира в предаването "Чиста енергия" по Bloomberg TV Bulgaria заключенията от доклади, които показват, че петролните компании са далеч от постигането на целите, свързани с климата, заложени в Парижкото споразумение. Освен това и самите компании от Big oil обявяват нови планове, с които намаляват целите си и показват по-ниска ангажираност.
Петролните гиганти навлязоха с инвестиции в сектора на ВЕИ, но разбраха, че той не е печеливш освен в субсидирани условия, които не продължават дълго. Има и натиск от акционерите, които искат по-високи печалби и по-голям дивидент, а голяма част от правителствата по света притежават акции в големите петролни компании, каза гостът.
При управлението на Джо Байдън САЩ достигна рекордно ниво на енергийна ефективност, с рекорден добив и износ на газ, нефт и въглища. Това показва, че политическото говорене и икономическите действия често се разминават. В Европа петролните компании често са политически и регулаторно натискани, което ги кара да изтеглят дейността си от част от европейските държави, посочи той.
В сектора на автомобилите също се наблюдава отдръпване от електромобилността, като водещи производители обявиха планове за намаляване на производствата на електромобили. Гостът обясни, че малка част от компаниите, произвеждащи електромобили, генерират печалба. А електрическите автомобили се установиха като втора градска кола за повечето потребители, като тази ниша изглежда почти запълнена вече. Гостът обясни, че сега фокусът е върху различните видове хибриди, към които има интерес.
„Преходът няма да стане с литиеви батерии. А в момента единствените батерии, които се произвеждат в голям мащаб, са литиевите. Ако се намери нова технология за батериите, може да има някаква съществена промяна, но пък докато се изгради цялата верига на доставките, ще отнеме време. И политиката започва да усеща (даже и в Европа), че тази работа не е реалистична. И това, което се случи е, че Китай се възползва изключително умело от политиките в Европа и САЩ и китайските компании превзеха електромобилността като бизнес“, коментира Рашев.
Гостът допълни, че възходът на китайските електромобили по цял свят не се дължи на по-добрата им изработка, а на субсидиите, които правителството в азиатската страна отпуска на автомобилопроизводителите.
Авиоиндустрията е поредният сектор, който се отдръпна от зелените си цели - гостът обясни, че това се дължи на скъпото устойчиво авиационно гориво. Докато цената му не падне, не може да се очаква авиопревозвачите да пристъпят към него, а за подобно действие в цената на горивото няма предпоставки. Гостът допълни, че инвеститорите не се влияят от подобен тип „зелени“ обещания, тъй като те нямат реално отражение върху цената на акциите на дадена компания, както и отказването от тях не би се отразило.
Борбата с емисиите в световен мащаб е възможна само ако има глобално споразумение, което поставя въглеродна цена на световно ниво. Защото когато има квоти само в една част от света, то тежката индустрия се изтегля и отива на място, на което производството ще бъде по-евтино, коментира гостът. Също така трябва да има развитие на технологиите, тъй като при липсата на механизъм за съхранение на енергията от ВЕИ, изтеглянето от традиционните енергийни източници ще бъде невъзможно.
Рашев очаква в работата си новата Европейска комисия да отмени, отложи или намали мащаба на някои от заложените цели. Ключови са забраната на двигателите с вътрешно горене, отчитането по цялата верига на доставки и регулацията свързана с обезлесяването, която обхвана производители от цял свят. Гостът смята, че тези регулации едва ли ще бъдат осъществени, тъй като са твърде амбициозни, непопулярни и непостижими.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria


Олимпик Варна с рекордна победа в третото ниво на българския футбол този сезон
Черно море с благородна кауза за мача с Арда
Затварят основни улици заради мача Спартак - Левски днес във Варна
Хороскоп за 8 декември 2025
Скъпотия! Храните у нас продължават да поскъпват стремглаво преди еврото
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Гръцкият имотен пазар губи инерция: чуждите инвестиции рязко спадат
Облачно, но без валежи в планините: подходящи условия за зимен туризъм
Александър Джартов: Бедствено положение е обявено за Ардино
Китайски изтребители насочиха радар за управление на огъня към японски самолети
Как "човекът на Тръмп" в НАСА ще изправари Китай в космоса?
преди 1 година До: khao ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: 0pk ... не ти ли прави впечатление , че цели държави , с равна на нашата и по-голяма консумация на електроенергия , минаха изцяло на ВЕИ ... и че който си е купил електричка , като му изтече лизинга пак си купува електричка , а не хибрид , или да вади от гаража дизелчето ... не тели човърка изотвътре , че не е нещо баш както разправят експертите от нивото на Боян Рашев ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: 0pk ... немаш право да се оплакваш напоследък ... :))) ... я колко статийки ти пускат от кой по по по голем експерт и ти обясняват на разбираем език , че нема файда от фотосолари , перки , електрички , електролизери , горивни клетки ... а през това време , в светая светих на въглищата , Поднебесната , за първите 6 месеца на година са произвели повече ток от вятър и слънце , отколкото от въглища ... съкращения в добивите на петрол и няма изгледи да спрат ... спират въглищни централи масово отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Слагайте още в заглавието че това е писано от баян рашев, така хем няма да го отваряме и четем, хем ще знаем какво е написано... :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Както пред-експертно пиша от много време, "Ако се намери нова технология за батериите, може да има някаква съществена промяна... И политиката започва да усеща (даже и в Европа), че тази работа не е реалистична" отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Не се яде жълт сняг и зелен хайвер отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Зелкич, що така се оказа, че няма файда от перки, панелки и ел.гъзовозки? Може да споделиш и ти опит в отказа си да преминеш на екологична електрическа мобилност. :] отговор Сигнализирай за неуместен коментар