Едно от най-мръсните кътчета на международния петролен пазар отбелязва впечатляващо рали, подкрепено от нарастващото търсене от кораби, които заобикалят Близкия изток.
Цената на корабното гориво с високо съдържание на сяра – нежелан и замърсяващ компонент, се увеличава стремглаво през последните седмици, показват данни, събрани от Bloomberg. В един от най-големите в света центрове за презареждане в Сингапур т. нар. високосеристо гориво (HSFO) поскъпва повече от популярен регионален бенчмарк суров петрол, сигнал за бичо настроение.
HSFO е с отстъпка от около долар за барел спрямо цените за дубайски суров петрол в сряда следобед в Сингапур, показват данни от Bloomberg. За сравнение, в началото на септември отстъпката бе от 11 долара.
Откакто бе въведен индустриалният стандарт IMO 2020 в началото на десетилетието, все повече кораби инсталират оборудване за намаляване на замърсяването, което им позволява да продължат използването на HSFO, без да трябва да минават към нискосеристи опции. В същото време презареждането в центрове като Сингапур получи подкрепа от промяната на маршрути, така че да се заобикаля Червено море от края на 2023 г., което прави пътуванията на корабите по-дълги и увеличи презарежданията в града държава.
Що се отнася до предлагането, наличието на HSFO се свива, тъй като рафинерии в Китай и Близкия изток подобряват производството към по-чисти горива като бензин и дизел.
Също така разликата между текущата цена и търговията на фючърсния пазар (т. нар. backwardation) за HSFO е 20 долара за тон – от около 2 долара през октомври. При увеличаване на разликата в полза на текущата цена на пазара има сигнал за по-силно търсене в краткосрочен план и затягане на пазара.
Подобна е ситуацията и в Северозападна Европа, където разликата за един и два месеца е над 20 долара за тон, значително увеличение спрямо началото на месеца, показват още данните, събрани от Bloomberg.
В Сингапур продажбите на високосеристо гориво за морски съдове за първите три тримесечия на 2024 г. са с около 25% по-високи от същия период на миналата година, показват официални данни. Страната е един от най-големите печеливши от промяната на маршрутите за заобикаляне на Червено море през Южна Африка, което кара все повече кораби да минават през Индийския океан и да пропускат традиционните центрове за презареждане в Близкия изток.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате