Зеленият водород е представян както от политици, така и от бизнес лидери като ключово гориво за икономиката без емисии. Но газът ще остане изключително скъп за по-дълго време, отколкото се смяташе досега, показва нова оценка на BloombergNEF.
Водородните компании по света вече обявиха отмяна на проекти заради слабото търсене на водорода. В САЩ проекти за милиарди долари са спрени в очакване администрацията на президента Джо Байдън да издаде окончателни правила за данъчни стимули, предназначени да засилят производството.
В миналото BNEF прогнозираше рязък спад в цената на зеления водород, който се получава чрез разделянето на водната молекула с машини, наречени електролизатори, работещи с възобновяема енергия. Но в своята последна прогноза консултантската фирма повиши над три пъти оценката си за цената на водорода до 2050 г., позовавайки се на по-високите бъдещи разходи за самите електролизатори. Сега BNEF прогнозира, че цената на зеления водород ще падне от текущия диапазон от 3,74 долара до 11,70 долара за килограм до 1,60-5,09 долара за килограм през 2050 г.
За сравнение, най-разпространената форма на водород, използвана днес - извлечена от природен газ - струва 1,11-2,35 долара на килограм, изтъква BNEF. Анализаторите очакват цените на този „сив“ водород да останат до голяма степен непроменени до средата на века.
„По-високите разходи за производство на зелен водород без никакви субсидии или стимули няма да подкрепят усилията за справяне с предизвикателство да се декарбонизират енергоемките сектори, като химическа индустрия и производство на петрол, с водород, произведен чрез електролиза, захранвана от възобновяеми източници“, посочва анализаторът на BNEF Паял Каур.
Тези индустрии заедно със стоманодобивния сектор и енергетиката са определяни като възможни крайни потребители на водород. Но това ще изисква скъпо ново оборудване, чието търсене се развива бавно.
Само два пазара - Китай и Индия - вероятно ще отчетат значително подобряване на конкурентоспособността на зеления газ при разходите, изтъква BNEF. Там по-чистото гориво ще достигне цена, сравнима със сивия водород до 2040 г.
Прогнозата превръщат целта на Байдън да намали разходите за водород в САЩ до 1 долар на килограм до 2031 г. недостижима. Много анализатори смятат, че цената е от съществено значение за убеждаването на потенциалните клиенти да започнат да използват горивото.
BNEF разгледа задълбочено как ще се представи зеленият водород в Ню Йорк, Тексас и Юта. Докладът установява, че Тексас ще създаде най-евтиния зелен водород, като разходите ще паднат т 7,22 долара за килограм днес до 4,82 долара през 2030 г. Ако се включи планираният от Байдън данъчен стимул от 3 долара за килограм, разходите за водород в Тексас може да паднат под 1 долар до 2040 г.
Съдбата на водородните политики на САЩ остава несигурна, туй като новоизбраният президент Доналд Тръмп, който ще се настани в Белия дом през януари, залага на защитата на изкопаемите горива. Въпреки че представилите на индустрията продължават да се надяват, че републиканецът ще продължи много от инициативите на Байдън - отчасти защото петролните компании се интересуват от водорода - Тръмп до момента не е споделил съществена информация по темата.
Междувременно бавният растеж на търсенето на водород принуди компаниите по целия свят да ограничат амбициите си. По-рано тази година Equinor ASA, Shell PLC и Origin Energy Ltd. отмениха проекти за производство на водород поради липса на купувачи.


Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан
преди 1 месец "предизвикателство да се декарбонизират енергоемките сектори" Търговците на "зелен хайвер" продължават да си навиват на пръста идеята за декарбонизиране, въпреки че няма никакви сериозни доказателства за СО2 като причинител на каквито и да е климатични промени. Но търговийката е изключително ефективна и никой няма да се откаже доброволно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца Зелен не ме устройва. Искам диамантен или поне изумруден. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца До: aldy А пък в ру33ийката дори не могат да го произвежда по такива технологии ... Хе-хе, те започнаха да затварят кладенците за газ и петрол, аз за зелен водород пиша ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца Зсъп е той, "зеленият хайвер", но това не е оправдание да не го плащате. отговор Сигнализирай за неуместен коментар