Една от най-амбициозните енергийни инициативи в региона — изграждането на Вертикалния газов коридор, навлиза във финален етап на подготовка. Очаква се съвсем скоро да започне реалното строителство по трасетата, които ще свържат Гърция, България и Румъния в нова газова ос с решаващо значение за енергийната сигурност на Европа.
Изпълнител на строителните дейности на два от лотовете е „Главболгарстрой“. Подготвителните дейности вървят с пълна сила, а доставките на необходимите тръби са в ход.
Къде се работи?
На южната входна точка при Кулата (лупинг Кулата - Кресна) тече усилена подготовка за стартиране на строителството на трасето до Кресна, където се изгражда нов газопровод с диаметър DN 700. След реализацията му, капацитетът за пренос ще се повиши от 2,3 на 3,5 милиарда кубични метра годишно- важна стъпка към диверсификацията на газовите доставки.
На север, по оста Рупча – Ветрино, се подготвя разширение, което ще увеличи двойно възможностите за пренос към Румъния – от 5 на 10 милиарда кубични метра годишно. Така България се позиционира като важен транзитен център между Южна и Централна Европа.
Снимка: Иван Миладинов
На Пристанище-Запад Бургас вече пристигнаха първите количества тръби, където министър Станков беше по-рано днес. „Вертикалният газов коридор ще осигури сериозни дивиденти от транзита на газ и ще гарантира регулярни доставки на суровината за страната ни”, каза Жечо Станков.
Илия Карабаджаков, изпълнителен директор на „ГБС Енерджи Сълюшънс", потвърди, че всички материали отговарят на най-високите международни стандарти. Той също така допълни, че процесът по заваряване на тръбопровода за Рупча-Ветрино ще бъде реализиран съвместно с водещия международен гигант по автоматично заваряване CRC Evans.
Tръбите са със заводска вътрешна и външна изолация и се доставят с прецизна логистика от Индия през пристанище Кандла, Суецкия канал и турските проливи до Бургас.
През следващите 20 дни тръбите ще бъдат разпределени на седем временни строителни бази по трасето. Работи се по прецизен график, а логистиката е мащабна – десетки камиони всеки ден ще превозват оборудване и материали. В рамките на следващите месеци се очакват още доставки на оборудване, които ще обезпечат цялостната реализация на проекта.
До броени седмици ще започнат и същинските строителни дейности по газовите трасетата. Работи се в труден терен, при високи изисквания за безопасност и екологични стандарти. Но целта е ясна - България да направи още една ключова крачка в посока енергийна сигурност и стратегическо позициониране на газовата карта на Европа.


2 години и 8 месеца затвор за варненка, държала три вида наркотици
ВМС прие тържествено новия патрулен кораб "Храбри" във Варна
Евакуираните моряци от танкера „Кайрос” са предадени на Гранична полиция във Варна
Ватерполният „Комодор” с победа и минимална загуба в столицата
Ново гранично напрежение заплашва мира Тайла
ООН търси 33 млрд. долара за хуманитарни мисии на фона на свито финансиране
Китайски изтребители прихванаха японски край Окинава
Зеленски е в Лондон за мирните преговори
Rheinmetall очаква високо търсене в следващите 10-15г, част 2
10 коли, които бяха близко до съвършенството
Завръщането на Toyota MR2 е все по-близо
Отстъпки от над 100 000 долара показват, че богатите не искат електромобили
Знаете ли какво крие BMW X5 (E53) в резервната си гума?
Новият Mercedes-Benz GLB получи радикален дизайн и технологии
Как да се предпазим от фалшиви оферти и промоции за Коледа и Нова година?
Аналена Бербок: Украйна не трябва да отстъпва територия
Българите искат по-активен живот, но не се движат достатъчно
Шофьор почина в кабината на камиона си на ГКПП „Капитан Андреево“
Как да разпознаем новини, генерирани с изкуствен интелект?