"Солвей Соди" планира да изгради инсталация за изгаряне на отпадъци за собствени нужди, съобщиха от компанията пред журналисти. С нейна помощ ще бъдат намалени въглеродните емисии от производството.
"Енергийният преход е голямо предизвикателство за нас", коментира изпълнителният директор на предприятието Спирос Номикос. В момента за производството на необходимата топлинна и електрическа енергия "Солвей Соди" гори петрококс и въглища и емитира към 700 хил. тона въглероден диоксид годишно. Разходите за покупка на квоти въглеродни емисии годишно се движат в диапазона 50-70 млн. евро на година.
След 2025 година компанията ще загуби своята конкурентоспособност, ако не намали разходите за емисии, коментира Номикос. Конкуренти на "Солвей Соди" в производството на калцирана сода и бикарбонат са основно компании от Турция и САЩ, които не участват в схеми за търговия с емисии.
Инвестицията в новия завод ще е в рамките на 150 - 200 млн. евро, коментира Тодор Николов, директор на "Проекти по енергиен преход". Точната сума ще бъде уточнена, когато бъде избрана и технологията за утилизацията на отпадъците.
Горивото, което ще бъде използвано в новата инсталация, са местни обработени битови отпадъци. Става въпрос за предварително обработени в сортиращи инсталации отпадъци, от които вече е извлечени всичко, което може да бъде рециклирано. В компанията виждат потенциал да използват поне 300 хил. тона отпадъци, като ползата ще е двойна - те няма да бъдат депонирани и да замърсяват допълнително околната среда с неконтролирани емисии парникови газове, а общините ще намалят разходите си за депониране.
Произведената топлинна и електроенергия ще бъде изцяло за собствени нужди - тенденцията вече е производството на енергия да е на мястото на потреблението и с местни ресурси, коментира Николов. "Няма нужда да се правят мегаинсталации, които да произвеждат енергия, която да се пренася по мрежата до потребителите", допълни той.
Освен алтернативното гориво от отпадъците, в новата инсталация ще може да бъде използвана и биомаса, включително и отпадъци от селското стопанство, като например слама. В момента в България има само три инсталации за слама, а земеделците имат много разходи за оползотворяването ѝ. Практиката в момента е сламата да бъде заравяна в земята, но това изисква и по-дълбока оран, поясни още Николов.
"Солвей Соди" е внесла инвестиционното намерение за новата инсталация в РИОСВ - Варна и процедурата по издаване на Оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) вече е в ход. От компанията са категорични, че няма да правят компромиси с качеството и вече са провели серия от разговори с държавната администрация, както и с местните власти. Предстоят срещи с местните общности, на които ще бъдат давани подробности за бъдещия завод.
В региона годишно се генерират около 1 млн. тона битови отпадъци, които са с потенциал да осигурят 350 хил. тона алтернативно гориво. Но все пак, ако местните суровини не са достатъчни, има достатъчно транспортни връзки, за да бъдат получавани алтернативи от София, а и внос от други страни през пристанището на завода, коментира още Спирос Номикос.
В компанията виждат няколко сериозни предизвикателства около този проект и едно от тях е именно фактът, че държавата не подпомага оползотворяването на отпадъците, а общините нямат средства. Липсват и български стандарти за качеството на алтернативните горива, което може лесно да бъде решено, защото има европейски насоки в тази област.
В момента само в региона на Варна се произвежда RDF в обем на около 50-60 хил. тона годишно.
В "Солвей Соди" нямат притеснения относно финансирането на проекта, защото такива лесно привличат инвеститори. От компанията коментират, че подобни заводи почти винаги получават и субсидии на национално или европейско ниво заради социалните ползи, които носят. България често пропуска тези шансове - Министерството на енергетиката например още не е изработило процедурата за кандидатстване по Фонда за модернизация на ЕС, по който са предвидени средства именно за подобни проекти.
Този нов завод за горене на отпадъци е една от големите инвестиции на "Соловей Соди", но осигурява към 40% от нужната пара за производството. Амбициите на цялата група е до 2030 година да спре използването на въглища в своите мощности, а до 2050 година да бъде и въглеродно неутрална. Тези планове се отнасят и до най-големия завод в Европа за производството на сода и затова и в България се работи за намаляване на зависимостта от изкопаеми горива. Преди войната в Украйна мислехме за природен газ, но този вариант вече е невъзможен и се насочваме към биомаса и алтернативни горива, разказа още Спирос Номикос.
В края на тази година ще заработи инсталация за съвместно изгаряне на фосилни горива и биомаса, като целта е да бъдат намалени емисиите, допълниха още от компанията.


Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна