България вече е осъдена за неспазване на нормите за фини прахови частици още преди пет години. След като приключи втори етап на процедурата, ще плащаме финансови наказателни санкции. Това опасение споделиха Ивайло Хлебаров и Ивайло Попов от екологично сдружение "За Земята" - екип "Въздух", в интервю за Bloomberg TV Bulgaria.
"Това ще е първата наказателна процедура срещу България, при която ние ще плащаме, тъй като условието да не платим, е да покриваме нормите, а ние продължаваме да не ги покриваме“, посочват еколозите.
„Това е единственият критерий, от който се интересува съдът. След като ние не покриваме нормите, очакваме в края на тази година или може би следващата, да излезе първото осъдително решение, след което ще плащаме финансови санкции, докато не постигнем нормата", е мнението на експертите.
Според тях се чакат нови наказателни процедури, тъй като множество градове в страната все още не покриват нормите за фини прахови частици. През 2021 година средногодишната норма за фини прахови частици не е превишена в нито един град, което е чудесно, но броят дни с превишение е все още над 35, а това са градове като Пловдив, Силистра, Видин, Русе, подчертаха събеседниците.
Основните източници на замърсяване са битовото отопление, което замърсява с най-фините прахови частици, които са и най-вредни за здравето. Замърсява се и с полиароматни въглеводороди. В България има масов проблем с този замърсител, който е канцероген. Автомобилният трафик, особено в големи градове, като София и Пловдив, е много сериозен замърсител - отново с фини прахови частици, но и с азотен диоксид. А в някои градове, като Пловдив, имаме официално установено замърсяване с азотен диоксид, казаха гостите.
"Друг проблем, който е по-скоро регионален, са серните оксиди, свързани с изгарянето на въглища, казват гостите.
Мерките, които трябва да се предприемат за подобряване на въздуха, трябва да бъдат комплексни, подчертаха еколозите. "Няма как само с един тип мярка или мерки, касаещи само един сектор, който е виновен за замърсяване, да се постигнат сериозни резултати".
Част от санкциите, които спомагат и за изчистване на въздуха, е въвеждането на Зони с ниски емисии по отношение на транспорта, като такава се планира в София, заявиха Хлебаров и Попов.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията