IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Б. Николов: Фермерски пазари и кооперативи, а не бойкот на търговски вериги

Възстановяването на земеделието е ключът към достъпни български храни, каза директорът на Българската национална асоциация „Активни потребители“

20:30 | 06.02.25 г. 3
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

За да се върнем отново към пазаруване в малките магазини, а не в големите хипермаркети, трябва да има политика, която да стимулира късите вериги, така че малките производители да стигат директно до потребителите и да се елиминира мрежата от прекупвачи. Такива форми са кооперативи и фермерски пазари, коментира Богомил Николов, изпълнителен директор на Българската национална асоциация „Активни потребители“, в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria.

Николов посочи, че за да се развие тази форма, е нужна кооперация с местната власт, защото иначе малките вериги не могат да се конкурират със супермаркетите. „Едно от възможните решения е развиване на мрежа от регионални вериги магазини. И ако те са пазарно обосновани, ще се наложат“, заяви той.

Богомил Николов коментира бойкота в Хърватия на големите вериги магазини поради високите цени на хранителните продукти, който се разпространи и сред бившите югославски републики и предизвика отзвук и у нас.

„Този бойкот е много нетипичен, защото не е насочен срещу една конкретна фирма, а срещу всички в даден сектор. Освен това исканията не са насочени към самите търговци, а по-скоро към трето лице – към държава. Очакванията на участниците в бойкота са държавата да регулира цените в тези вериги“, коментира Николов. 

За него е странното, че бойкотът се организира срещу магазини, в които цените са по-ниски, отколкото в по-малки магазини.

“Ако проблемът се корени в това, че определени социални групи не могат да водят достоен живот, това е въпрос на социална политика. Не може желанието за достоен живот да бъде аргумент да регулираме пазара по такъв начин, че утре да не знаем дали няма да стане обратният ефект“, каза събеседникът.

Според експерта, за да имаме достъпни цени на българските храни, Министерство на земеделието и храните трябва да помисли по-мащабно и перспективно как да си възстановим ефективното селско стопанство. По думите му няма как българското земеделие да бъде конкурентно, ако не произвежда големи количества.

„България се превърна от голям производител на зеленчуци до нетен вносител. До създалата се ситуацията се стигна поради унищожаването на поливната система, грешното и несправедливо субсидиране.Трябва да има политика в земеделието, която да върне производството на плодове и зеленчуци в България на познатите нива отпреди“, каза Николов.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:58 | 06.02.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Земеделие виж още

Коментари

2
rate up comment 13 rate down comment 2
Az_Kocho
преди 1 месец
Бойкота и стачката на купувача е ЕДИНСТВЕНИЯТ ЛЕК срещу инфлацията и спекулата. Който ви разказва други истории просто ви лъже!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 13 rate down comment 1
Roanoke11
преди 1 месец
Коментар от МониторЗа да разберете как ни клатят веригите супермаркети и мобилните оператори в Бг, моля сравнете с цените в съседна Румъния. Наскоро пазарих във френската верига супермаркети Auchan в Констанца. Само няколко примера: масло 200 гр 82% масленост 10-12 леи (4-5 лева). Кило сьомга филе 59 леи, около 24 лв. Кафе Илли, 250 гр метална кутия, супер промоция 20 леи или 8 лв. Ха сега погледнете и офертите на Водафон и Ориндж Ро, месечните им абонаментни планове започват от 3.5 евро...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още