Проверката на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за цените в големите хранителни вериги не е открила забранени споразумения. Това се посочва в решение на антимонополния регулатор.
Преди две години Комисията за защита на конкуренцията се самосезира за наличие на антиконкурентно поведение от страна на редица участници на всички нива на дистрибуция в хранителния сектор и техни обединения. КЗК образува три производства за установяване на евентуално извършени нарушения под формата на забранени споразумения и решения на сдружения на предприятия.
Става въпрос за веригите "Била", "Кауфланд", "Фантастико", "Метро", Лидл, "Промаркет" и "Т-маркет". Инспекцията е и срещу обединенията "Сдружения за модерна търговия", "Съюз на птицевъдите", "Асоциация на промишленото производство", "Асоциация на млекопреработвателите в България" и "Национална асоциация на млекопреработвателите.
Повод за самосезирането е наблюдаваният от началото на 2022 г., както и през първите месеци на 2023 г., значителен ръст на цените на дребно на основни хранителни стоки на българския пазар.
Пазарният анализ обхваща търговията на четири продуктови категории храни от първа необходимост и с широко потребление - бяло краве сирене; кашкавал от краве мляко; прясно охладено свинско месо; яйца от кокошки за периода от 10 април 2019 г. до 30 юни 2023 г.
След проверката КЗК заключава, че не могат да се направят категорични заключения относно евентуално координиране на поведението на членовете на Сдружение за модерна търговия, което да носи характеристиките на решение на сдружение на предприятия и да е от естество да ограничи или наруши ефективната конкуренция на съответните пазари.
На база информацията, предоставена от веригите, Комисията е установила, че маржът на печалба, който се прилага към отделните стокови групи, е различен и зависи от вида на стоките, тяхната обращаемост и най-вече от конюнктурата на пазара. Рентабилността за отделните категории продукти варира значително, като в някои случаи е възможно дори да е отрицателна. Управлявайки маржовете на рентабилност на различните стокови групи, веригите се стремят да постигнат среден марж, който им позволява да покрият разходите си и да са рентабилни, пише в решението.
КЗК е установила, че при повечето от разгледаните продукти се наблюдава значително нарастване на доставните цени след март 2022 г., като в същото време размерът им варира значително при отделните вериги. Наред с това при някои от дружествата се забелязва увеличение и на разходите за реализация на продуктите. За проучвания период отделните търговски вериги нямат идентичен размер на печалбата за отделните продукти, като често реализират и загуба от продажбата на отделни продукти. Също така данните не показват наличие на високи нива на маржовете на печалба.
Комисията е стигнала до извода, че през разглеждания период ответните дружества закупуват на по-високи доставни цени краве сирене, кашкавал от краве мляко, яйца от кокошки и прясно охладен свински бут, което заедно с нарасналите разходи на веригите за издръжка на дейността им, генерира увеличение на крайните продажни цени на дребно. Това увеличение всъщност позволява на търговските вериги да запазят рентабилността от дейността си.
Увеличението на цените на храните в страните от ЕС започват да се повишават в средата на 2020 г., тъй като въздействието на пандемията COVID-19 довежда до натиск върху веригите за доставки. Руската военна агресия срещу Украйна е друга причина съгласно доклада, която може да обясни, поне отчасти, повишаването на цените на храните в ЕС, посочват от КЗК.
Комисията не установява данни за предварително координиране на ценовото поведение на търговските вериги, общо намерение или практическо сътрудничество за определяне на ценовите нива на дребно или обмен на стратегическа търговска информация. Няма доказателства за наличие на забранено споразумение или съгласувана практика, пише в решението на КЗК.
преди 4 дни Много се смях отговор Сигнализирай за неуместен коментар