IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Най-големите въглеродни грешници в частната авиация в Европа

Всеки десети частен полет в Австрия се извършва в рамките на самата държава

14:03 | 30.08.22 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Въпреки напредъка в разработването на т. нар. електронни горива, например синтетичен керосин, се смята, че пътуването със самолет не е толкова надеждно за бъдещето от гледна точка на въздействието му върху климата. 

Акаунти в Twitter като I Fly Bernard или ElonJet, които следят поведението на известни личности и богати бизнесмени като главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск, през последните месеци поставиха в центъра на дискусиите в социалните медии един малко забелязван досега аспект на дебата: влиянието на частните самолети върху климатичната криза. Данните на изданието Transport & Environment показват, че четири държави в Европа са отговорни за повече от половината въглеродни емисии от частната авиация. 

Класацията се оглавява от Обединеното кралство, на което се падат 19,2% от всички емисии от частната авиация в Европа. Франция е на второ място с 16,5%. А едва преди седмица френският министър на транспорта Клеман Бон обяви в интервю за Le Parisien, че ще включи въпроса за регулирането на пътуванията с частни самолети в дневния ред на следващата среща на европейските министри на транспорта през октомври.

Германия също е в топ 5 в европейския контекст. С 9,9% от емисиите федералната република изпреварва Испания и отделя повече въглероден диоксид в тази категория от Австрия, Португалия и Ирландия взети заедно. 
 

 

При това засега не се вижда подобрение на климатичния баланс при частните самолети. Според Deutschlandfunk самолетите, използвани по този начин, са освободени както от планирания данък върху керосина, така и от търговията с емисии. При това – въпреки една опустошителна оценка. Както е установил британският доставчик на услуги за обработка на данни Real World Visuals, при полет със стандартен джъмбо джет (подобен на Boeing 747) от Лондон до Ню Йорк в атмосферата се отделят около 200 тона въглероден диоксид. Разпределено между 349 пътници (при коефициент на заетост от 84%), това означава 572 килограма въглероден диоксид на човек. Не всички пътници на този фиктивен полет обаче консумират еднакво количество. В крайна сметка пътниците в бизнес класа и първа класа заемат повече място, отколкото тези в най-евтината икономична класа. Ако човек пропътува същото разстояние с частен самолет, той отделя 25 056 килограма въглероден диоксид.

Екстраполирано за една година, отделните ползватели на частни самолети могат да допринесат за емисии в размер до 7500 тона, както установяват в свое проучване изследователите в областта на туризма Щефан Гьослинг и Андреас Хумпе. 

Според проучване на австрийския институт Momentum, мозъчен тръст за икономическа политика, средното разстояние на полет при частните самолети, които излитат или кацат в Австрия, е около 950 километра. „Всеки десети частен полет се извършва в рамките на самата Австрия. Средно разстоянието между полетите там е само 250 километра - разстояния, които могат да се изминат за кратко време с кола или влак“. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:43 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още