IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Държавата е загубила 40 млн. лв от лошото качество на лот 2 и 3 на АМ "Тракия"

Констатиран е недостиг в количеството на асфалта, ще излязат и проблеми с качеството, коментира министър Иван Шишков

17:00 | 12.10.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Загуби от 40 млн. лева в ущърб на държавата са установени към момента при съвместни проверки на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и МВР на качеството на лот 2 и лот 3 на магистрала "Тракия". Това съобщи служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков на съвместна пресконференция с вицепремиера и министър на вътрешните работи Иван Демерджиев, цитиран от БТА.

При проверката са взети ядки от съдържанието, вложено в пътното платно, като те са предадени за изследване на Института за пътища и мостове към Агенция "Пътна инфраструктура". Констатиран е недостиг в количеството на асфалта, ще излязат и проблеми с качеството, коментира министър Шишков. Той уточни, че гаранционните срокове са изтекли и сега държавата ще се наложи да ремонтира тези участъци.

По най-простата аритметика, ако в първи лот липсват от дебелини на конструкция 17,5 процента, прехвърлено върху стойността на лота, това означава 23,6 млн. лева, изчислява Шишков. На втория лот липсват 12,5 процента от пътя, прехвърлено върху стойността на строителството, означават 17,5 млн. лева, допълни той и подчерта, че става дума за липса само във връзка с количеството. За качеството на вложените материали се очаква да има резултати от проверката след десет дни.

От Агенция "Пътна инфраструктура" съобщиха на 4 октомври, че участъкът между пътен възел "Стара Загора" и пътен възел "Ямбол" ще бъде временно затворен заради проверка и оценка на състоянието на близо 90 километра на лот 2 и лот 3 от автомагистралата. В участъка е направено замерване на пластовете на конструкцията на пътя в дълбочина и са взети проби.

В началото на юли 2012 г. близо 32 км от магистралата влязоха в експлоатация след откриването на лот 2 в участъка от Стара Загора до Нова Загора. Официалния старт на новия пътен участък тогава дадоха президентът Росен Плевнелиев (2012-2017 г.), бившият премиер Бойко Борисов, ресорен еврокомисар и министри. Участъкът е най-натовареният по пътя към морето, с множество катастрофи. "Отсечката на смъртта" остава в историята след откриването на лот 2 на автомагистрала "Тракия", заяви тогава държавният глава Росен Плевнелиев.

Изпълнителят на лот 2 от "Тракия" е обединение "Магистрала Трейс", предложената оферта от компанията беше за 137,9 млн. лв. с ДДС, като строежът на обекта започна през 2010 г. Тогава от ръководството на дружество съобщиха, че в изграждането на лот 2 ще бъдат вложени 500 хил. тона асфалт, около 3 млн. куб. са насипите, циментовата стабилизация е 157 хил. куб. м, трошеният камък е 360 хил. куб. м и др., и бяха категорични, че бъде "осъществяван и последващ контрол на материалите, които ще бъдат влагани, за да бъде всичко гарантирано и този дълъг гаранционен срок, който е приет в договора, да бъде спазен".

През юни 2011 г. Росен Плевнелиев, който тогава беше министър на регионалното развитие и благоустройството, заяви, че магистрала "Тракия" се строи по стандарт в коментар за резултатите от пробите на насипните материали, вложени в строителството й. Пробите от строящия се лот 2 на "Тракия" бяха взети заради обвиненията от страна на БСП, че магистралата се строи върху пепел и след полагането на асфалта тя ще стане на вълни. От БСП изпратиха дори писмо до ЕК заради "измамата при строежа на АМ "Тракия" и поискаха оставката на министър Плевнелиев.

Третият лот на магистрала "Тракия" - от Нова Загора до Ямбол, бе открит през втората половина на юли 2012 г. от премиера по това време Бойко Борисов. Тогава той изтъкна, че се е наложило 17 километра да бъдат преасфалтирани, защото "страната ни е дала дума на Европа да строи качествено". Лот 3 е с дължина на участъка 35,7 км. Първата копка на обекта бе направена на 2 август 2010 г. в присъствието на Борисов и министри, а строителните дейности приключиха с един месец по-рано от предвиденото по график – на 12 юли 2012 г.

По време на пресконференцията Дерменджиев каза също, че се очаква скоро да приключи досъдебното производство за злоупотреби с пари за строежа на магистрала "Хемус", по което обвиняем за пране на пари е Борислав Колев.

Демерджиев отбеляза, че за автомагистрала "Хемус" има две досъдебни производства, водени от прокуратурата, които са за злоупотреби за около 60 млн. лв., като уточни, че дълъг период от време действията по тях са били блокирани, но от месец и половина се работи интензивно по тях, съобщава БТА.

Софийската градска прокуратура обвини 42-годишния Борислав Колев за пране на пари в началото на декември 2021 година. Според обвинението, той е участвал в създаването на мрежа от фирми, като е набирал и мотивирал различни лица да им станат фиктивни управители. Именно по сметките на тези юридически лица били преведени част от парите, предназначени за лот 5 от магистрала "Хемус". Впоследствие Колев придружавал фиктивните управители до банков клон, откъдето те теглили парични суми. Така, според прокуратурата, с 52 тегления от юни 2020 до септември м.г. мъжът е получил над 53 милиона лева.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:59 | 12.10.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още