След 13 години чакане България и Румъния частично се присъединиха към Шенгенското пространство за свободно движение. От тази нощ граничните проверки за пътуванията по въздух и море от и до двете страни приключват, пише AFP.
Контролът на сухопътните граници обаче остава в сила заради противопоставянето на Австрия източноевропейските страни да станат пълноправни членове на Шенгенската зона, допълва информационната агенция.
Въпреки частичното членство, премахването на контрола по въздушните и морските граници на двете страни има значителна символична стойност. Приемането в Шенген, макар и само за въздушните връзки, е "важен крайъгълен камък" за България и Румъния, символизиращ "въпрос на достойнство, на принадлежност към Европейския съюз", според външнополитическия анализатор Стефан Попеску.
С присъединяването на България и Румъния Шенгенската зона се състои от 29 членки - 25 от 27-те държави членки на Европейския съюз, Швейцария, Норвегия, Исландия и Лихтенщайн. Повече от 400 млн. души могат да пътуват свободно в Шенгенското пространство без контрол на вътрешните граници.
Според румънското правителство шенгенските правила ще се прилагат за четири морски пристанища и 17 летища, като летището на страната „Отопени“ близо до столицата Букурещ ще служи като най-големия център за шенгенски полети. Повече служители от гранична полиция и имиграционни служители ще бъдат разположени на летищата, за да „подкрепят пътниците и да открият тези, които искат да се възползват, за да напуснат Румъния нелегално“, казва правителството.
Ще се извършват и проверки на случаен принцип за разкриване на лица с фалшиви документи и борба с трафика на хора, включително на непълнолетни.
И България, и Румъния се надяват да се интегрират напълно в Шенген до края на годината, но Австрия засега отстъпи само за присъединяването по въздух и море. Нидерландия, която също осуетяваше кандидатурата на София и Букурещ за Шенген, оттегли възраженията си през декември, като одобри пълното присъединяване към зоната.
Докато някои имат повод да празнуват, шофьорите на камиони, изправени пред безкрайни опашки по границите с европейските си съседи, се чувстват изоставени. По-рано този месец един от основните профсъюзи на румънските автомобилни превозвачи призова за „спешни мерки“ за постигане на пълна интеграция в Шенген възможно най-скоро.
Превозвачите губят милиарди евро всяка година заради дългото чакане по границите. Според румънските синдикати шофьорите чакат обикновено от 8 до 16 часа на границата с Унгария и от 20 до 30 часа на българската граница, като се е случвало времето да се удължи и до три дни.
Българският бизнес също недоволства от бавния напредък. „Само 3% от българските стоки се транспортират по въздух и море, а останалите 97% са по суша“, коментира Васил Велев, председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ).
Краят на сухопътния граничен контрол не само ще ускори транзита, но ще намали разходите за превоз с камиони, осигурявайки така необходимия икономически тласък. Ще се ускори и транзита на стоки към и от съседна Турция, която е основен търговски партньор на ЕС.


Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Администрацията на Тръмп не смята Украйна за приоритет
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно
Черната златка унищожава овощните градини в България
преди 1 година Само за протокола: не с единия крак, а с кутрека на единия крак :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар