Мрежата на обществения транспорт в Германия страда от хронично недофинансиране, сочи ново проучване на консултантската компания MCube, изследваща иновации в сектора на мобилността и координирана от Техническия университет в Мюнхен. Проучването, което е поръчано от железопътния оператор Deutsche Bahn, показва, че всяко инвестирано евро в сектора води до многократна възвръщаемост.
По данни от анализа общественият транспорт в страната генерира около 75 млрд. евро годишно – три пъти повече от разходите му. Авторите посочват, че реалната стойност може да е още по-висока, тъй като не всички ефекти могат да бъдат изчислени пълноценно по методологични причини.
Проучването разглежда както пряката, така и непряката икономическа стойност от обществения транспорт. Например, една общинска автобусна компания създава приходи и работни места чрез редовни транспортни услуги. Косвени ефекти се наблюдават в сектори „нагоре по веригата“ – като производителите на влакове, енергийните доставчици и фирмите за ИТ услуги.
Изтъкнати са и външните ползи – добре развита транспортна мрежа повишава туристическата привлекателност на регионите и улеснява достъпа до работни места. Само ефектът от ежедневното пътуване до работа формира над една четвърт от общата добавена стойност в сектора, сочат данните.
Финансирането на обществения транспорт се осигурява приблизително поравно от федералното правителство и от приходите от пътници. Въпреки ръста на средствата, участници в сектора предупреждават, че те вече не покриват напълно оперативните разходи. Някои провинции обмислят свиване на транспортните услуги поради липса на финансиране.
От 2023 г. насам гражданите в Германия могат да закупят субсидирана месечна карта Deutschlandticket на цена от 58 евро, даваща достъп до обществения транспорт в цялата страна.
/БТА/


Как ще подаваме данъчни декларации след приемане на еврото?
Умеров: Постигнахме реален напредък по време на разговорите в Берлин
Нов астероид и мистериозен обект приближават Земята през декември 2025
Броят на левовете в обращение намалява
Башар Асад живее в „луксозно изгнание“ в Москва
На мен няма да ми се случи: Под 10% от имотите в България са застраховани
Макрон рискува да погребе завинаги споразумението с Меркосур
Дебатът на пазара на облигации за курса на Фед през 2026 г. набира скорост
Руският петрол се продава с "най-голяма" отстъпка в Китай след санкциите
ЕС: Китай започва издаване на общи лицензи за редкоземни елементи
Кой печели и кой губи на българския пазар през 2025
Шофьорка обърка педалите и скочи в пълен с хора басейн
Jeep Wrangler получи специална версия
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
Защо Германия иска развод с Китай
Дженифър Анистън ще прекара Коледа с новия си
Марго Роби разкри защо не говори много за сина си