IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Deutschland-Ticket: Новият достъпен стандарт за обществения транспорт в Германия

Само за 49 евро на месец жителите на Германия получават възможност за неограничено пътуване с всички градски автобуси, метро и трамваи във всяка община в страната

14:30 | 29.04.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Германия ще стартира нова програма, осигуряваща един от най-евтините решения за обществен национален транспорт, поставяйки нова еталонна стойност за насърчаване на потребителите да се откажат от колите си, пише Bloomberg.

Само за 49 евро на месец жителите на Германия получават възможност за неограничено пътуване с всички градски автобуси, метро и трамваи във всяка община в страната. Това означава, че с един билет можете да се возите с автобуси по бреговете на езерото Констанс на швейцарската граница и да прекосите пристанището на Хамбург на Северно море.

Местните и регионалните влакове са включени в т. нар. Deutschland-Ticket, но не и по-бързите междуградски услуги, тъй като идеята е да се насърчат хората да пренасочат пътуванията на къси разстояния.

Билетът се основава на популярния билет от 9 евро, който беше въведен миналото лято, за да помогне за справяне с енергийната криза, предизвикана от войната в Украйна. Въпреки че новата оферта е значително по-скъпа, нейният предложен срок от поне две години далеч надхвърля тримесечния пробен период на предшественика си и показва, че общественият транспорт се превръща в компонент на националната политика, а не просто в местна услуга.

Като част от внедряването, канцлерът Олаф Шолц посети автобусно депо в Берлин в четвъртък, обявявайки подкрепата си за плана, като същевременно обвързва  репутацията си с неговия успех.

Емисиите от транспортния сектор в Германия остават високи въпреки заложените цели. Източник: Bloomberg Емисиите от транспортния сектор в Германия остават високи въпреки заложените цели. Източник: Bloomberg

Промяната е изключително необходима, тъй като домът на BMW, Mercedes-Benz и Porsche се бори да редуцира голяма част от транспортните емисии. Секторът редовно пропуска целите за намаляване на емисиите на въглероден диоксид и изостава значително от темпа, необходим за мащабното намаляване на замърсяването до 2030 г.

Новият билет — достъпен само чрез абонамент — е на цена доста под обичайните месечни цени. За да компенсира първоначалните прогнози за пропуснатите приходи, федералното правителство ще предоставя 1,5 млрд. евро годишно, като 16-те провинции на Германия се съгласиха да осигурят същата сума. Всички допълнителни разходи също ще бъдат разделени между съответните власти.

Планът обаче не включва инвестиции в повече услуги, което вероятно ще ограничи въздействието му, коментира плана Филип Косок, анализатор на обществения транспорт в мозъчния тръст Agora Verkehrswende.

„В момента няма нито едно евро, предназначено за разширяване на операциите“, изтъква той, добавяйки: „Имаме нужда от приоритизиране, което казва, че железопътният транспорт е преди автомобилният. В момента нямаме това в германската политика“.

Въпреки критиките, постигането на споразумение за билета е важен политически акт за правителството на Шолц. Планът предвижда повече от 60 транспортни отдела да приемат само дигитален билет, революция за Германия, където хартиените аналози остават широко разпространени.

Транзитните системи на Германия обикновено нямат турникети за контрол на достъпа. Пътниците могат да се качват и слизат, но има контрол на място и глобите за липса на валиден билет могат да бъдат солени. В някои региони местните оператори не разполагат с технологията за четене на чип карти или сканиране на приложения и въпреки това може да изискват отпечатано доказателство. Това може да помогне за стартиране на по-широко надграждане на услугата.

Германският транспортен министър Фолкер Висинг по време на церемония по стартирането на Deutschland-Ticket в Берлин. Източник: Bloomberg Германският транспортен министър Фолкер Висинг по време на церемония по стартирането на Deutschland-Ticket в Берлин. Източник: Bloomberg

„Deutschland-Ticket е важна стъпка, която в крайна сметка може да помогне за привличането на повече потребители във влаковете“, изтъква Нарен Шаам, главен изпълнителен директор и основател на Omio Group, сайт за сравнение и резервации на пътувания. „Това също е доказателство, че в Германия е възможна взаимосвързана, опростена транспортна мрежа“, добавя той.

За пътуващи като Клаудия Юуц това е рядък случай да получи повече за по-малко пари. „Това е огромно спестяване“, споделя 47-годишната жена, която преди това е плащала по над 180 евро за превоз от дома си в покрайнините на Мюнхен.

Юуц е един от десетките потенциални купувачи на опашката, която се извива около 80 метра пред транзитната станция под прочутата неоготическа сграда на кметството на баварския град. Въоръжена с повече свобода при пътуване, тя планира да посети близкия Залцбург в Австрия с приятел, „което е нещо, което не бихме направили иначе“, изтъква тя.

Фиксираната сума на билета насърчава хората да предприемат повече развлекателни пътувания, добавяйки още стрес към вече претоварените транспортни мрежи на Германия. Изключително евтиното предложение от миналото лято доведе до масови прекъсвания, тъй като пътниците се тълпяха и тъпчеха във влакове и автобуси. Този път операторите очакват по-малък наплив.

„Не очакваме внезапно нарастване на пътниците на дневна база, както беше в случая с билета от 9 евро“, споделя говорител на националния железопътен оператор Deutsche Bahn AG. „Предполагаме забележимо, стабилно увеличение на търсенето“, включително повече трафик през уикендите.

Въздействието на билета може да обхване и други страни, като се предприеме потенциално радикалната стъпка за позициониране на транзитните системи като обществено благо, до което всички заслужават достъп на достъпна цена. Това може да бъде модел и за други страни в Европейския съюз (ЕС), тъй като блокът иска да стане климатично неутрален до 2050 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:56 | 29.04.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още