IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

До края на годината става ясно кои частни превозвачи влизат в българските железници

Железопътни компании от други държави ще могат да извършват превози на пътници у нас

14:18 | 17.06.25 г. 1
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Предстои отваряне на българския железопътен пазар за превоз на пътници от частни превозвачи. Железопътни компании от други държави също ще могат да извършват превози на пътници от края на следващата година, когато монополът на БДЖ в тази дейност ще бъде прекратен. Кои компании ще конкурират държавните железници, ще стане ясно до края на тази година. Това обяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов на обществена дискусия по темата.

Гроздан Караджов е домакин днес на публична дискусия за процедурата за възлагане на пътнически услуги с железопътен транспорт. На нея се обсъжда бъдещото развитие на железопътните пътнически превози със синдикални организации, с народни представители, представители на научните среди, железопътни превозвачи, неправителствени организации, експерти и други. 

Според транспортния министър конкуренцията в железопътния превоз на пътници ще доведе до по-високо качество на услугата.

„Държавата ще обяви недискриминационна конкурсна процедура, с която ще бъдат допуснати няколко превозвачи. Могат да бъдат европейски или български лицензирани превозвачи на пътници в железопътния транспорт, които ще могат да се състезават на българския железопътен пазар, както и да развиват нови линии, дестинации и маршрути на базата на чисто търговски принцип“, каза Караджов. 

По думите му тази мярка ще доведе до много по-високо качество на услугата, ще предизвика и допълнително обновление на подвижния състав.

Процедурата за въвеждане на конкурентни оператори на железопътния пазар ще започне до края на юли. Тогава ще бъде обявен търгът. Ще има три месеца за подготовка на офертите.

„Очакваме не само български, но и чуждестранни оператори да проявят интерес. Между 30 октомври, когато ще бъде крайната дата за подаване на офертите, и 30 декември, трябва да се извърши класиране и да се подпише договор“, каза министърът. След това ще има 11-месечен срок за мобилизация на подвижен състав и на финансов и човешки ресурс, като 13 декември 2026 г. новите оператори могат да започнат работа паралелно с българския оператор. 

Гроздан Караджов увери, че за неизпълнение на договорите са предвидени тежки санкции, включително и отнемане на лиценза и назначаване на друг оператор от министъра. 

Цените на билетите за жп транспорта няма да се променят и няма да се прехвърля никакъв железопътен състав в собственост на никого, каза още Караджов. 

Синдикатите са против предвиденото разделение на услугата на жп превоз на пътници на три лота. „Ние сме малък пазар и раздробяването му ще доведе до по-ниска ефективност“, каза пред журналисти Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България. „От държавен монопол правим три частни“, посочи той. 

В понеделник от Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) също се обявиха против разделянето на три лота на услугата за железопътен превоз на пътници в България.

Президентът на КНСБ Пламен Димитров коментира вчера, че с разделянето на лотове услугата няма да стане по-добра поради малкия пазар и поради раздробяването на субсидията на три, което би довело до допълнителни проблеми.  

Европейското законодателство задължава България да либерализира пазара на железопътен превоз на пътници, като това е задължение на всяка държава членка на Европейския съюз, каза преди седмица премиерът Росен Желязков. Министър-председателят посочи, че либерализацията не е въпрос на избор, а задължение, произтичащо от членството на България в Европейския съюз.

Първите частни пътнически влакове трябва да тръгнат по железопътните линии на България от 13 декември 2026 г. Това се предвижда в публикувания за обществено обсъждане от Министерството на транспорта и съобщенията Проект за определяне на условията и реда за избор на превозвачи за извършване на пътнически железопътен транспорт в страната. Общественото обсъждане на проекта е до 1 юли т. г.

Проектът предвижда железопътната система на страната да бъде разделена на три региона - западен, северен и южен, като към всеки от тях ще има включени и второстепенни линии.

(По БТА и БНР)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:18 | 17.06.25 г.
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

1
rate up comment 6 rate down comment 0
mvr0306
преди 1 месец
ЖП услугата не предполага истинска конкуренция...Конкуренция е ако в петък вечер между 17 и 17.30 има пет 5 влака София - Бургас и аз мога да избера няй-евтиния или най-бързия например. Другото е частен монопол, както и с ЕРП-тата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още