Предстои ключова реформа в българския железопътен транспорт. Европейското законодателство задължава България да либерализира пазара на железопътен превоз на пътници, като това е задължение на всяка държава членка на Европейския съюз. Това каза премиерът Росен Желязков в рамките на днешния парламентарен блиц контрол.
Министър-председателят отговори на въпрос на лидера на „Морал, единство, чест“ (МЕЧ) Радостин Василев, свързан с обявената либерализация на пазара на пътнически жп превози, с което се прекратява сегашния държавен монопол.
Защо се налага либерализация на пътнически жп превози?
Министър-председателят посочи, че либерализацията не е въпрос на избор, а задължение, произтичащо от членството на България в Европейския съюз. „Европейското законодателство задължава България да либерализира пазара на железопътен превоз на пътници, като това е задължение на всяка държава членка на Европейския съюз,“ заяви той.
Договорът за обществена услуга на пътнически превози в железопътния транспорт изтече и трябва да има нов договор за обществен превоз на пътници, припомни Желязков, визирайки синхронизирането с евроизискванията.
В момента в България, по отношение на пътнически превози, има само един оператор и той е държавен. Тази ситуация възпрепятства развитието на конкурентна среда, която би могла да доведе до подобряване на качеството на услугите и оптимизиране на цените за крайните потребители, посочи премиерът.
По думите му целта на предстоящата либерализация е въвеждането на принципите на свободната конкуренция в сектора на пътническите превози. Желязков направи аналогия с вече либерализирания пазар на товарни превози, който функционира успешно при наличието на множество фирми. „Както пазарът на товарни превози е либерализиран, така и пазарът на пътнически превози също трябва да е либерализиран, за да може тази услуга да бъде на принципа на свободната конкуренция,“ заяви той.
Очаква се отварянето на пазара да привлече нови оператори, което да стимулира иновациите и да предложи повече избор на пътуващите.
Частни пътнически влакове тръгват от 13 декември 2026 г.
Първите частни пътнически влакове трябва да тръгнат по железопътните линии на България от 13 декември 2026 г. Това се предвижда в публикувания за обществено обсъждане от Министерството на транспорта и съобщенията Проект за определяне на условията и реда за избор на превозвачи за извършване на пътнически железопътен транспорт в страната. Общественото обсъждане на проекта е до 1 юли т. г.
В рамките на този период министерството ще проведе разговори с всички заинтересовани страни - синдикалните организации, неправителствения сектор и др., за детайлно обсъждане на условията на предстоящата процедура.
Процедурата за избор на железопътни превозвачи на пътници ще бъде проведена по правилата на регламента на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2007 г. за обществените услуги за пътнически превоз с железопътен и автомобилен транспорт.
Според публикувания от министерството график процедурата за подаване на оферти от кандидати за частни жп превозвачи ще бъде открита до края на юли тази година, като оферти ще могат да се подават до 30 октомври. Сключването на договорите с избраните превозвачи ще се извърши до 31 декември 2025 г., а обслужването по новите договори ще стартира от 13 декември 2026 г., когато влиза в сила Графикът за движение на влаковете за 2027 г.
Планираната продължителност на договорите е 12 години, като идеята е да се обезпечи финансова и оперативна сигурност на фирмите превозвачи.
Проектът предвижда железопътната система на страната да бъде разделена на три региона - западен, северен и южен, като към всеки от тях ще има включени и второстепенни линии.
Всички експресни, международни и нощни композиции ще попаднат в западния лот с депо в София. Към южния лот влизат някои бързи влакове между Пловдив и Варна през Карнобат и през Горна Оряховица, както и пътнически линии в района. Северният лот ще обхване бързите влакове от Русе до Варна и до Пловдив през Горна Оряховица, както и пътнически линии в района.
Експресни влакове ще се движат по четири направления - София-Варна, София-Бургас, София-Петрич и Горна Оряховица-Русе. Условията на проекта посочват, че те трябва да постигат средна съобщителна скорост от минимум 80 км/ч и ще обслужват само градове с над 20 000 души население и/или на кръстопътни гари. Предвидена е възможност за резервация за всички места, а вътре в самите влакове ще има минимум първа и втора класа.
Важен момент е, че избраните превозвачи могат да ползват както собствен подвижен състав, така и нает от държавата. Тя ще предоставя на избраните изпълнители композиции за безвъзмездно ползване. Подвижният състав, осигурен от държавата, ще бъде пропорционален на обема на услугата за съответния регион. След изтичане на срока на договора изпълнителят е длъжен да върне на собственика подвижния състав в състоянието, в което е получен.
На превозвачите е позволено да работят при условия до 5% печалба максимум. "Предложената граница е нормална за пътническия транспортен сектор и е достатъчна за една компенсирана услуга. В проекта на договора са предвидени проверки от възложителя, както и независим одит", се посочва в документа.
Условие е те да синхронизират системите си за резервации и продажби на билети за удобство на пътниците, които сменят линии на различни оператори.
Вдигането на цените на билетите ще се случва не по-често от веднъж на тримесечие. Превозвачите ще могат да вдигат цените при трайно и чувствително увеличение на цените на горивата, електроенергията, инфраструктурните такси и другите продукти и услуги, съставляващи текущи разходи на превозвача, които надхвърлят с повече от 5% увеличението на индекса на инфлация. Трудовите правоотношения с работниците и служителите ще бъдат запазени и няма да бъдат прекратени при избора на нови изпълнители на обществената превозна услуга, а ще се прехвърлят при новия работодател, посочват от Министерството на транспорта и съобщенията.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа
преди 5 месеца А в оня честен, обективен и неподкупен доклад се споменава, че в България е ужасно йофтино и цените ще се изравнят с юропейските. Но нас това не ни събаря, защото доходите ни са по-високи от тамошните и можем да поемем още много по-високи цени. 40 лв за кило сирене. Какво му плащаш?! Аз искам да е поне 100 юро!!! Иначе не се чувствам юропеец!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца И настана една еФФтенийка и просперитет в ***!!! НаРобът беснее от щастие!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар