Три месеца след първата копка трасето на новата писта за моторни спортове LARA Racing Circuit край Самоков е напълно оформено и предстои полагането на асфалта.
По време на специално събитие председателят на Управителния съвет на „Главболгарстрой Холдинг“ Калин Пешов, който е и един от инвеститорите в проекта, представи пред гостите детайли за хода на строителството, като акцентира върху бързия напредък и високото ниво на безопасност.
„За по-малко от три месеца и половина успяхме да изградим това, което виждате днес“, заяви Пешов и допълни: „Пистата вече е подготвена за асфалтиране – още тази сутрин започнахме с първия пробен участък.“
Трасето има обща дължина от 4 км със стандартна широчина от 12 метра, която на определени завои достига до 15 метра. Обособени са общо 15 завоя – 8 леви и 7 десни. Правата отсечка е малко над 900 метра, което ще позволи ускорение на моторните превозни средства до скорости от порядъка на 280–300 км/ч.
Проектанти на LARA Racing Circuit са британската компания Driven, участвали в създаването на писти като Mandalika Street Circuit (Индонезия), Buddh International Circuit (Индия) и в модернизирането на Silverstone Rallycross Circuit (Великобритания).
Третият основен участник в проекта е ИПА – най-голямата архитектурна компания в България, специализирана в цялостно инвестиционно проектиране. В проекта участват и италиански консултанти, благодарение на които трасето е подходящо както за автомобили, така и за мотоциклети и отговаря на най-високите международни стандарти за безопасност и ефективност.
По отношение на безопасността изпълнителят „Главболгарстрой“ е надминал първоначалните изисквания на зоните за сигурност, като освен допълнителните асфалтви зони, гравъл (специален вид камък, с определен размер и качество), броят на обезопасителните гуми в т.нар. сейфти зони вече възлиза на над 80 000. Всички гуми са еднакви по размер и степен на износване и са равномерно разпределени по 15-те завоя, за да осигурят максимална сигурност.
Снимка: Деян Йорданов
Пистата ще разполага с хеликоптерна площадка за логистични нужди и спешни случаи, ресторант, кафе зона, единични и двойни боксове, съобразени с изискванията на Международната автомобилна федерация (FIA) и Международната мотоциклетна федерация (FIM), както и медицински център.
През октомври трасето ще бъде технически готово за експлоатация, а официалното откриване се очаква през февруари или март 2026 г.
„Това, което правим, ще бъде достъпно за всеки, който желае да се включи – дори със собствения си автомобил. Пистата ще предлага разнообразни функции – от трак дни за автомобили и мотоциклети, през професионални академии за обучение на деца и курсове по безопасно шофиране, до провеждане на професионални състезания, включително от сериите Формула 3. Вярваме, че наличието на подобно съоръжение ще допринесе за значително ограничаване на нерегламентираните гонки по пътищата“, отбеляза Пешов.
Проектът предвижда и изграждането на трибуни с капацитет около 20 000 зрители, разположени на различни зони около трасето.
Изпълнителният директор на „ГБС Енерджи Сълюшънс“ и ръководител на проекта Зара Кизирян подчерта, че трасето ще бъде оборудвано със зала за рейс контрол, система за видеонаблюдение по цялото трасе и електронни маршали, зала за брифинги и обучения и редица други технически помещения – всичко необходимо, за да отговаря на изискванията на Международната федерация по автомобилизъм (FIA) и Международната федерация по мотоциклетизъм (FIM).
„Това означава, че тук действително могат да се провеждат състезания от най-високо международно ниво. Съоръжението е проектирано така, че да бъде достъпно за хора с различна степен на подготовка – дава възможност за активно използване, развитие на уменията и усъвършенстване на знанията“, подчерта Кизирян.


Бездомници превзеха подлезите във Варна (СНИМКИ)
Момиче се влюби в мъж, той я продаде за проститутка
41 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Нобелов лауреат за мир: Иран използва екзекуциите като „инструмент за репресии“
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Берое и Септември завършиха 0:0
Мъж е в тежко състояние след катастрофа на пътя София-Варна
Делян Добрев: Предишният вариант не беше бюджетът на ГЕРБ
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа