IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Логистиката върви към дигитална и зелена трансформация, България – към устойчив хъб

Изкуственият интелект оптимизира маршрути и капацитет, така че превозните средства да пътуват пълни, коментира Димчо Димчев, управител на Cargo Partner Bulgaria

22:37 | 23.09.25 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Най-бързият път към устойчив транспорт е да няма празни превозни средства — те отделят три четвърти от емисиите, без да вършат работа. Този коментар направи Димчо Димчев, управител на Cargo Partner Bulgaria, в предаването "Made in Green" на Bloomberg TV Bulgaria.

„Логистиката върви към дигитална и зелена трансформация. Дигитализацията вече е факт — процесите в транспорта и офисите се проследяват автоматично, без човешка намеса. Клиентите ще търсят екологични решения не по задължение, а по избор — това вече не е пожелание, а изискване“, посочи експертът.

Димчо Димчев очерта ключовите предизвикателства и възможности пред логистичния сектор в България. Разговорът се фокусира върху дигитализацията, устойчивите политики и ролята на технологиите в прехода към по-зелена икономика.

„Дигитализацията към днешна дата вече е факт. В много голяма степен процесите, които се случват и в транспорта, и в офисите на логистичните фирми, са изцяло отразени в компютърни системи. Някои неща се проследяват напълно автоматично, без никакви човешки намеси. Тук бих споменал технологии като IoT — интернетът на нещата, тракери, устройства, които проследяват локация, температура на транспорт, шокове или не на товарите“, обясни той.

По думите му всичко това автоматично докладва в транспортните системи, които, от своя страна, информират клиентите — с цел повишаване на ефективността и качеството на услугите.

Експертът съобщи, че IoT осигурява пълна прозрачност на доставките и складовото стопанство – изкуственият интелект оптимизира маршрути и капацитет, така че превозните средства да пътуват пълни — най-бързият начин за намаляване на въглеродния отпечатък.

Димчев смята, че товарният транспорт не е обхванат от толкова строги регулации, колкото пътническият, но наблюденията показват, че расте клиентското търсене на екологични решения. Целта е компаниите да запазят бързината и надеждността на услугите, като същевременно ги направят по-устойчиви.

„Европейските политики и глобалните корпоративни стандарти налагат зелени изисквания към логистичните доставчици. Cargo Partner, като посредник, преговаря с транспортни оператори за инвестиции в устойчиви технологии и предлага на клиентите избор от екологични решения“, обясни експертът.

Димчев подчерта стратегическата позиция на България между Европа и Изтока. „Развитието на пристанища и летища е ключово, но слабост остава железопътният транспорт. Въпреки това, страната ни бързо догонва развитите пазари и има потенциал да се утвърди като регионален логистичен център“, е мнението на експерта.

Той коментира, че България винаги е била на ключово логистично място. „Нашата позиция между Европа и Изтока предполага това — ние да действаме като логистичен хъб не само на Балканите, а изобщо за цяла Европа. Надявам се българските пристанища и летища да продължат да инвестират и да се развиват, за да може тази позиция да се утвърди. Железопътният транспорт, за съжаление, е един от недостатъците на България. Ако имахме надеждна жп връзка с Европа, със сигурност щяхме да сме доста по-напред от логистична гледна точка“, отбеляза Димчев.

Кои са устойчивите практики в логистиката? Какви дигитални решения ще се търсят в бъдеще? Какви зелени цели си поставят компаниите? По какъв начин компаниите от логистичния сектор намаляват въглеродния си отпечатък? Как се прилага AI в логистичния сектор?  

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Made in Green" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:30 | 23.09.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още