IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Виолин Ненов: Санкции, регулации и мита свиха поръчките в машиностроенето у нас с 30%

Насочването на твърде много ресурси в отбранителната индустрия рискува да навреди на останалата част от промишлеността, посочи председателят на браншова камара

17:47 | 19.09.25 г.
Снимка: getty
Снимка: getty

С 30% е намалението на поръчките в машиностроенето вследствие на кризата в промишлеността у нас през последните три години. Това съобщи Виолин Ненов, председател на управителния съвет на Българска браншова камара по машиностроене (ББКМ), в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.

„Основните причини са прекомерните европейски регулации, които водят до повишаване на разходите и намаляване на конкурентоспособността, санкциите срещу Русия, а отскоро и американските мита“, посочи той.

Ненов уточни, че вследствие на санкциите през последните 4-5 години се наблюдава спад от около 10% на източния пазар – Русия и свързаните с нея региони, още 10% на западния пазар заради американските мита, а още 10% - в други направления поради кризата.

По думите му митата не засягат само износа на сектора към САЩ, но влияят и индиректно на основни клиенти, с които българските компании търгуват.

Пазари и инвестиции

Председателят на камарата напомни, че основен пазар на България в машиностроенето е ЕС и най-вече Германия, но именно тя е най-силно засегната от рецесията и кризите, което се отразява и върху икономическото производство в нашата страна.

Ненов обясни, че секторът се опитва да диверсифицира пазарите си с поглед към Азия, Северна Африка и Близкия изток и някои държави от Латинска Америка, но отбеляза, че това не зависи само от фирмите в бранша, а и от търговските служби на държавата.

„При положение че машиностроенето е притискано от всички изброени фактори и не се окаже някаква съществена помощ или подкрепа, не е много ясно как бихме повишили конкурентоспособността, а да я запазим не е достатъчно“, коментира той.

Според него, за да може машиностроенето да бъде по-конкурентоспособно, са нужни иновации, дигитализация, инвестиции в научно-развойна дейност, но България е почти на дъното по иновации в Европа. „Макар чуждестранните инвестиции да могат да спомогнат за развитието на отрасъла, инвестициите у нас са концентрирани преди всичко в банки, търговски вериги и услуги, но не и в производството", отбеляза Ненов.

Той не вижда предстоящото членство в еврозоната като водещ фактор, тъй като очаква инвеститорите да продължат да следят икономическата стабилност, пазарите, работната ръка, а не толкова валутата. „Много са важни условията, които се предлагат на инвеститорите, за да имат стимул да дойдат у нас“, категоричен е Ненов.

Отбрана и машиностроене

Що се отнася до отбранителната промишленост, той е на мнение, че тя може да бъде възможен катализатор за подем в машиностроенето. Отбраната бележи значителен ръст на производството и приходите вследствие на геополитическото напрежение в последните години, но Ненов предупреди, че насочването на твърде много ресурси в този сектор рискува да навреди върху останалата част на отрасъла.

Как ще се реши проблемът с липсата на кадри в машиностроенето? Какво липсва на професионалното образование, за да излязат качествени специалисти? Как ще се възроди Денят на машиностроителя?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:47 | 19.09.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Индустрия виж още

Коментари

Финанси виж още